کنکور چیزی جز کتاب نیست و کتاب خواندن، کار دانش آموزان حرفه ای

۴۰ مطلب توسط «احسان سام» ثبت شده است

جزوه کمک آموزشی عربی 2 و 3

درس عربی یکی از 4 دروس عمومی کنکور سراسری هست که کم توجهی به اون برای کسانی که نیت قبولی در کنکور رو دارند میتونه گران تموم بشه پس پیشنهاد میکنیم جزوه ذیل که حاوی نکات آموزشی و چکیده مطالب عربی دوم و سوم دبیرستان که کاری از گزینه دو هست رو مطالعه بفرمایند.

دانلود در ادامه مطلب

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

22 کلید طلایی در انتخاب رشته کنکور سراسری

 

اگر لازم است که داوطلبان به نحو مناسبی درس بخوانند تا بتوانند به گونه‌ی بهتری آزمون کنکور را پشت سر بگذارند، به همین دلیل در زمان برداشت نتیجه که همان انتخاب رشته می‌باشد، لازم است که دقت بیشتری را مبذول دارند.

این مقاله نکاتی را مورد بررسی قرار می‌دهد که رعایت آن‌ها می‌تواند انتخاب رشته‌ی مطلوب‌تری را برای داوطلبان به ارمغان بیاورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

دانشکده‌ی آتش‌نشانی

در اساسنامه دانشگاه جامع علمی - کاربردی سازمان آتش‌نشانی آمده که این دانشگاه برای افرادی است که مشغول فعالیت در حوزه‌های مختلف شغلی هستند و فرصت حضور تمام وقت در کلاس‌های دانشگاه‌ها را ندارند و هدف از آن بالا بردن سطح علمی ایمنی و توانمندی امدادگران در جامعه و با استفاده از علوم تخصصی است.
فراخوان برای شرکت در آزمون این دانشگاه همه ساله توسط سازمان سنجش صورت می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند تا مقطع لیسانس در آن مشغول به تحصیل شوند و از امسال نیز برای نخستین بار تعداد 15 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد جذب آن شده‌ و به تحصیل مشغولند.

مرکز آموزش بین‌المللی آتش‌نشانی تهران در زمینی به متراژ تقریبی 110 هزار مترمربع در اراضی صالح‌آباد شرقی در محدوده منطقه 20 شهرداری در اختیار سازمان آتش‌نشانی تهران قرار گرفته و برای آموزش داوطلبان از شهرهای مختلف کشور و همچنین از کشورهای منطقه کارایی مناسبی دارد و هدف اصلی از تاسیس این مرکز، تربیت و آموزش نیروهای متخصص آتش‌نشان است.

این مرکز شامل کارگاه‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، اطفای حریق از جمله کارگاه آموزشی دستگاه تنفسی، کارگاه آموزشی فوریت‌های پزشکی، کارگاه شبیه‌ساز عملیاتی آموزشی مسکونی، کارگاه شبیه‌ساز آموزشی عملیاتی اداری تجاری، کارگاه‌ کار در ارتفاع، کارگاه شبیه‌ساز رفتارشناسی حریق، کارگاه شبیه‌ساز بررسی علل حریق، کارگاه شبیه‌ساز زلزله، کارگاه شبیه‌ساز تهویه، کارگاه آموزشی ساختمان‌های آوار، محوطه تمرینی، آبرسانی، امداد و نجات و کانال‌های روباز و ... است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

دانشگاه بوعلی سینا (همدان)

نخستین گام ها در ایجاد و تأسیس دانشگاه بوعلی سینا در پی قراردادی بین دولت ایران و فرانسه در اسفندماه سال ١٣٥١ برداشته شد. به دنبال این قرارداد و بررسی‌هایی که در شهر همدان صورت گرفت، در سال ١٣٥٣ این دانشگاه رسماً تأسیس شد و در سال تحصیلی
56- 1355 در رشته‌های معدودی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد،کارشناسی و کاردانی دانشجو پذیرفته و شروع به فعالیت نمود. قابل توجه است که یکی ازرشته‌های فوق لیسانس این دانشگاه اندازه‌گیری و ارزیابی آموزشی بوده است. دانشگاه بوعلی سینا جزو دانشگاه‌های طرح جامع کشور بوده و از ابتدا قرار بر این بوده است که جزو دانشگاه‌های بزرگ کشور در منطقه غرب باشد.

      پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، دانشگاه بوعلی سینا مجددًا فعالیت خود راهمراه با تغییرات اساسی در خط مشی آموزشی و رشته‌های تحصیلی از سر گرفت و لذا می‌توان گفت نقطه‌ی شروع آن‌چه در حال حاضر وجود دارد به بعد از انقلاب برمی‌گردد. دانشگاه بوعلی سینا در حاضر دارای شش دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، معماری و تربیت بدنی نهاوند و یک آموزشکده‌ی دامپزشکی می‌باشد.

      این دانشگاه در زمینی به مساحت تقریبی ٢٣٠ هکتار بنا شده است و دارای فضای آموزشی و پژوهشی به وسعت ١٣٤٥٠٠ متر مربع، فضای فرهنگی و ورزشی حدود ٣٦٠٠٠ متر مربع و فضای خوابگاه‌های به مساحت ٢٠٠٢٣ متر مربع می‌باشد.

      دانشگاه بوعلی در ابتدا با ١٠ رشته آغاز نمود و در حال حاضر در ٥٥ رشته ودوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. تا سال ١٣٨٠ بیش از ٤٢٤٨٠ نفر فارغ‌التحصیل در سطوح مختلف تحصیلی از این دانشگاه خارج شده‌اند. د انشگاه بوعلی دارای ٢٣٠ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت است که از این تعداد ١٨٠ نفر رسمی و ٥٠ نفر پیمانی هستند. ضمن اینکه تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه به صورت حق‌التدریس با گروه‌های آموزشی همکاری می‌نمایند.

      دانشگاه بوعلی سینا در چهار مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشدو دکتری و در ٥٥ رشته (طبق جدول زیر) و در دوره‌های روزانه و شبانه دانشجو می‌پذیرد.

      در سال 1353 هم‌زمان با تأسیس دانشگاه، کتابخانه‌ی آن نیز پایه‌گذاری شد و از آن زمان تاکنون همپای گسترش دانشگاه و تأسیس رشته‌های جدید رشد و توسعه یافته است. این کتابخانه هم اکنون شامل یک کتابخانه‌ی مرکزی، چهار کتابخانه دانشکده‌ای (ادبیات ،کشاورزی، مهندسی و علوم)، یک کتابخانه تخصصی (شیمی) و یک مرکز نسخ خطی وچاپ سنگی می‌باشد. مجموعه‌ی فراهم شده در این کتابخانه، دارای غنای قابل ملاحظه‌ای بوده و در منطقه غرب از جهاتی بی‌نظیر می‌باشد. کتابخانه مرکزی گنجینه‌ای از نسخ خطی نفیس و آثار چاپ سنگی و سربی قدیمی را در اختیار دارد که شامل ٣٧٤ جلد کتاب خطی و ٤٨٩ جلد کتاب چاپ سنگی و ٧٤ جلد سربی کهن می‌باشد. هم‌چنین سیستم اطلاع‌رسانی دانشگاه علاوه بر خدمات سیستم جامع انفورماتیک دانشگاه خدمات اینترنتی نیز ارائه می‌دهد.

      از منظر پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا تاکنون ١٤١ طرح تحقیقاتی به انجام رسیده است. حدود ٣٠ عنوان کتاب نیز از سوی دانشگاه به چاپ رسیده است. تعدا د ١٦٥ مقاله نیز توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه به رشته تحریر در آمده است. هم‌چنین چهار طرح ملی نیز در دانشگاه بوعلی در دست اجرا می‌باشد. دانشگاه بوعلی فعالیت‌های مشترکی را با اداره‌ی حفاظت محیط زیست، اداره‌ی کل هواشناسی، اداره‌ی کل صنایع، سازمان آموزش و پرورش، کارخانه‌ی شیشه، اداره‌ی کل فرهنگ استان، شهرداری، شبکه‌ی پزشکی استان به انجام رسانیده است.

 

فعالیت‌های فرهنگی

      به منظور هدایت، حمایت و سامان‌دهی هر چه بهتر فعالیت‌های فرهنگی اداره‌ی امور فرهنگی دانشگاه در اوائل سال ٧٧ تأسیس گردید. فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در اداره‌ی امور فرهنگی در قالب مجموعه هایی نظیر: کانون‌های فرهنگی انجمن‌های علمی دانشجویی، واحد مشاوره خواهران و برادران قرار دارند. کانون‌های فرهنگی فعال درسال ٧٧ و ٧٨ شامل کانون فیلم، کانون شعر و قصه، کانون اردویی، کانون خوشنویسی، کانون موسیقی، کانون عکاسی و کانون تئاتر می‌باشند. هم‌چنین انجمن‌های علمی دانشجویی در حال حاضر در اکثر گروه‌های آموزشی فعالیت می‌کنند.

 

فعالیت‌های دانشجویی

      در دانشگاه بوعلی سینا تشکل‌های دانشجویی از جایگاه خاصی برخوردار هستند و دانشجویان علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، در سرنوشت امور صنفی خود در قالب شوراهای صنفی و در عرصه‌های علمی، هنری و ادبی نیز فعال بوده و به طور خودجوش، در ارتقای سطح تحصیلی خویش می‌کوشند. علاوه بر این می‌توان به فعالیت‌هایی در تهیه و انتشار ٧ عنوان نشریه‌ی علمی و فرهنگی اشاره کرد.

 

خدمات رفاهی دانشجویان

      برای تأمین رفاه دانشجویان امکانات متعددی در نظر گرفته شده است. مجموعه خوابگاه‌های مجردی با ظرفیت حدود ٢٢٠٠ نفر از امکانات مناسبی برخوردار بوده و ارائه‌ی دو وعده غذا، توزیع ارزاق در خوابگاه‌ها و بوفه‌های دانشگاه، خدمات بهداشتی و درمانی، بیمه‌ی حوادث، پرداخت کمک هزینه‌ی تحصیلی و مسکن، تسهیلاتی نظیر وام‌های ازدواج و ضروری و ودیعه‌ی مسکن از جمله خدماتی است که دانشگاه برای دانشجویان روزانه و در برخی موارد برای دانشجویان شبانه در نظر گرفته است.

 

امکانات آموزشی

      مرکز خدمات کامپیوتری دانشگاه علاوه بر ارائه‌ی خدمات به سیستم انفورماتیک دانشگاه و نگهداری و سرویس‌دهنده‌های آن. خدمات اینترنت از قبیل پست الکترونیکی را ارائه می‌دهد. هم‌چنین این مرکز امکان ارتباط با سیستم‌های مکانیزه‌ی امور آموزشی، مالی و اداری، پژوهشی و غیره از طریق شبکه‌ی کامپیوتر داخلی دانشگاه را برای کلیه‌ی کاربران در داخل و خارج دانشگاه فراهم می‌آورد.

 

طرح جامع دانشگاه

      طرح جامع دانشگاه در زمینی به وسعت 210 هکتار در سال 1362 به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسید و هم اگنون عملیات احداث آن تحت نظارت دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه همچنان ادامه دارد. آنچه که فعلاً از این طرح به انجام رسیده و همچنین در دست اجراست به شرح زیر می‌باشد:

      1- دانشکده علوم پایه در ساختمانی با زیربنای 22000 متر مربع احداث شده و هم اکنون از آن بهره‌برداری می‌شود.

      2- فاز اول دانشکده‌ی فنی و مهندسی با زیربنای 12000 متر مربع از سال 1369 احداث آن شروع شده و همچنان ادامه دارد. پیشرفت فیزیکی این پروژه که شامل گروه‌های عمران، مکانیک، برق و مواد در حال حاضر 30 درصد و فاز دوم با وسعتی حدود 8000 متر مربع در آینده اجرا خواهد شد.

      3- ساختمان آموزش نظری از پروژه فنی و مهندسی با زیربنای 2668 متر مربع احداث شده و در ترم پائیزه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

      4- ساختمان سازمان مرکزی با زیر بنای 7300 متر مربع احداث شده و با پیشرفته فیزیکی 97 درصد هم اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

      5- فاز اول ساختمان دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی با زیر بنای 15000 متر مربع در دست احداث می‌باشد که شامل گروه‌های ادبیات و زبان، علوم انسانی، علوم اقتصادی و علوم اقتصادی و علوم اداری می‌باشد و پیشرفت فیزیکی این پروژه 50 درصد است با این توضیح که فعلاً از این پروژه فقط دو بلوک در دست ساخت می‌باشد و فاز دوم در سه بلوک در صورت تصویب اعتبار مورد نیاز در آینده اجرا خواهد شد.

      6- مسجد دانشگاه در زمینی به مساحت 5000 متر مربع در دست احداث می‌باشد که پیشرفت فیزیکی آن 10 درصد می‌باشد.

      7- طرح مهمان‌سرای اساتید و اردوگاه فرهنگی ورزشی با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در دست احداث می‌باشد.

      8- طرح استخر سرپوشیده و سالن ورزشی سرپوشیده

      9- سردر ورودی دانشگاه

      10- خوابگاه دانشجویی با زیربنای 3000 متر مربع که در مهر ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

      11- دانشکده‌ی تربیت دبیر ملایر در زمینی با مساحت 32 هکتار و زیر بنای 11000 متر مربع در دست احداث می‌باشد که کار احداث این پروژه از سال 1371 شروع شده و پیشرفت فیزیکی پروژه 70 درصد می‌باشد.

 

تحقیقات و انتشارات

      در دانشگاه بوعلی سینا در زمینه تحقیقات از سال 1368 تا کنون 109 طرح تحقیقاتی به اتمام رسیده و تعداد 41 طرح دیگر نیز در دست اجرا می‌باشد. تا کنون 27 عنوان کتاب از سوی دانشگاه به چاپ رسیده است و تعداد 145 مقاله نیز توسط اعضایء هیئت علمی دانشگاه به رشته تحریر در آمده و در مجلات داخلی و خارجی در سال گذشته و نیم‌سال اول سال جاری به چاپ رسیده است. .همچنین 4 طرح ملی در دانشگاه بوعلی سینا در دست اجراست.

 

مجموعه ورزشی

      مجموعه امکانات تجهیزات و وسایل ورزشی دانشگاه بوعلی سینا در حال حاضر در دانشکده‌ی معماری مستقر می‌باشد. از جمله طرح‌های در دست اجرای اداره تربیت بدنی دانشگاه، طرح استخر سرپوشیده با 10 درصد پیشرفت و طرح ساخت سالن ورزشی چند منظوره با 30 درصد پشرفت می‌باشد. امکانات موجود در مجموعه ورزشی این دانشگاه مشتمل بر:

      1- مجموعه ورزشی دانشکده مهندسی

      2- سالن اصلی تربیت بدنی (بسکتبال، والیبال، بدمینتون)

      3- سالن حجاب (بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال)

      4- سالن ژیمناستیک

      5- سالن تنیس روی میز

      6- سالن بدنسازی

      7- سالن کشتی

      8- سالن تیراندازی

      9- استادیوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا شامل زمین چمن فوتبال و پیست دو و میدانی

 

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه

      این موزه از قدمت بیست و هفت ساله برخوردار است و به عنوان یک مجموعه دیدنی مورد توجه محققان و جهانگردان و ایرانگردان قرار گرفته است و هر روز شاهد بازدید شمار زیادی از هم‌وطنان و دانش‌پژوهان است. این موزه یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های تاریخ طبیعی در خاورمیانه و ایران است. فضای موزه در شکل ابتدایی از 60 متر در سال 1350 تجاوز نمی‌کرد و با چندین بار تغییر محل، در حال حاضر در بخشی از ساختمان دانشکده کشاورزی با زیربنای 2000 متر مربع استقرار دارد. مجموعه‌های دیدنی این موزه در سه سالن مجزا گردآوری شده است. در سالن اول نمونه‌هایی از پستانداران و پرندگان و سالن دوم آبزیان و در سالن سوم کانی‌ها و فسیل‌ها به نمایش گذاشته شده است. برای تهیه هر یک از این نمونه‌های تلاش و زحمات و هزینه‌های فراوانی صرف گردیده و برای نگهداری آن‌ها از آخرین تکنیک‌های موزه‌ای در دنیا استفاده شده است. برخی از نمونه‌های این مجموعه‌های سه‌گانه در نوع خود منحصر‌به فرد است. این موزه سالانه 150 هزار نفر بازدیدکننده دارد. همچنین جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم وقت در سفر خود به استان همدان این موزه را جالب‌ترین قسمت دیدار خود ذکر کردند و زیبایی‌های این مجموعه مورد تحسین و اعجاب ایشان قرار گرفت.

      گفتنی است، دانشگاه بوعلی سینا در نظر دارد، در یک اقدام درازمدت این موزه را گسترش دهد و در کنار آن موزه مردم‌شناسی را نیز دایر نماید و از نظر فضا و امکانات این مجموعه مستقل شود تا بتواند در راستای جذی جهانگرد و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مورد توجه بیشتر علاقه‌مندان واقع شود. از فعالیت‌های جدید موزه جهت بازدیدکنندگان، ساخت و ایجاد برکه‌ای می‌باشد که جهت زندگی آبزیان اختصاص داده شده است که از این نظر نیز اقدامی منحصر به‌فرد در سطح کشور محسوب می‌شود.

 

جدول 1 اطلاعات کلی دانشگاه بوعلی سینا

سال تأسیس

5113

سال تبدیل به دانشگاه

5313

تعداد دانشکده‌های موجود

6

 

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده مهندسی

دانشکده کشاورزی

دانشکده علوم پایه

دانشکده تربیت بدنی

دانشکده معماری

تعداد مراکز تحقیقاتی

شمی گیاهی

آموزشکده وابسته

دامپزشکی

مرکز کارآفرینی

دارد

تعداد گروه‌های فعال در طرح ارزیابی درونی

13

انجمن دانش‌آموختگان

ندارد

 

 

جدول 2 تعداد مقالات علمی دانشگاه بوعلی سینا در سال 1382

مقالات علمی

1382

مجلات معتبر داخلی

34

مجلات معتبر خارجی

88

طرح‌های تحقیقاتی

71

جمع

193

 

جدول 3 تعداد کارکنان دانشگاه بوعلی سینا در سال 1382

 

کارکنان رسمی

کارکنان پیمانی

جمع

زیر دیپلم

37

0

37

دیپلم

26

2

28

فوق دیپلم

3

1

4

لیسانس

31

12

33

فوق لیسانس

4

0

4

جمع

101

15

116

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

دانشگاه بیرجند

شورای گسترش آموزش عالی در یکصد‌ودومین نشست خود در تاریخ 13/3/1354 با تأسیس مؤسسه‌ی آموزش عالی بیرجند موافقت نمود.

      در مهرماه همان سال دکتر محمدحسن گنجی به عنوان رییس این مؤسسه مأمور فراهم ساختن مقدمات تأسیس دانشگاه شد. با پیگیری‌های انجام شده در سال 1356 دانشکده‌ی علوم با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته‌ی شیمی، ریاضی و فیزیک در مقطع کارشناسی کار خود را آغاز کرد. تعداد دانشجویان این مؤسسه که از تاریخ 20/3/1358 به مجمع آموزش عالی تغییر نام داد، به حدود 400 نفر رسید.

      با توجه به پیشینه‌ی فرهنگی و سیاست‌های توسعه‌ای دولت در آموزش عالی به‌تدریج آموزشکده‌ی کشاورزی در سال 1358، آموزشکده‌ی فنی در سال 1367 و دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی در سال 1368 تأسیس شد.

      مؤسسه‌ی آموزش عالی بیرجند به لحاظ موقعیت شایسته‌ی علمی در اسفندماه 1368 به مجتمع دانشگاهی و در اسفندماه 1371 به دانشگاه بیرجند ارتقا یافت. متعاقباً آموزشکده‌های فنی و کشاورزی در بهار سال 1372 به دانشکده تبدیل شدند و در سال 1381 دانشکده‌ی هنر به عنوان پنجمین دانشکده به جمع دانشکده‌های دانشگاه بیرجند پیوست.

 

وضعیت کنونی:

      دانشگاه بیرجند در حال حاضر با 5 دانشکده‌ی علوم، ادبیات و علوم انسانی، مهندسی، کشاورزی و هنر به عنوان یک قطب علمی آموزشی در شرق کشور عهده‌دار آموزش بیش از 5000 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد. این دانشگاه دارای 87 رشته گرایش و دوره‌ی تحصیلی و 220 نفر عضو هیئت علمی است.

      از نظر مکان دانشگاه بیرجند دارای سه سایت گسترده و مجزا می‌باشد.

      سایت مجتمع کشاورزی شامل مراکز آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی، خوابگاه‌ها، باغ و مزرعه‌ی آموزشی واحد درودگری، دامپروری و... واقع در امیرآباد (کیلومتر 5 جاده‌ی بیرجند- کرمان) می‌باشد.

      سایت دانشکده‌ی مهندسی با کلیه‌ی امکانات پژوهشی و آموزشی واقع در خیابان دانشگاه

      سایت پردیس دانشگاه واقع در شوکت‌آباد (کیلومتر 5 بلوار دانشگاه) که بزرگ‌ترین بخش دانشگاه است و دانشکده‌های علوم، ادبیات و علوم انسانی مسجد، کتابخانه‌ی مرکزی، مجموعه‌ی ورزشی و تربیت‌بدنی، مجموعه‌ی خوابگاهی، سازمان مرکزی، حوزه‌ی معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی، اداری و مالی، پژوهشی و آموزشی و... را شامل می‌شود.

 

دانشکده‌ها و گروه‌ها:

      ● دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی

      این دانشکده در سال 1369 تأسیس و عملاً در سال 1371 با هدف آموزشی و تربیت افراد تحصیل‌کرده در سه رشته‌ی دبیری زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و کاردانی کتابداری شروع به کار نموده و پس از سال‌ها تلاش مسئولین و همکاران محترم هم‌اکنون در 8 رشته تعدادی بالغ بر 1300 نفر دانشجو در مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی آموزش می‌دهد. هم‌چنین مجهز به کتابخانه‌ای با بیش از 27000 جلد کتاب و آزمایشگاه‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی می‌باشد.

 

      مقاطع تحصیلی و عناوین رشته‌ها:

      - کتابداری (کاردانی و کارشناسی)

      - علوم تربیتی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)

      - ادبیات فارسی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)

      - زبان انگلیسی (کارشناسی)

      - تربیت بدنی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)

      - جغرافیا (کارشناسی)

      - تاریخ (کارشناسی)

      - معارف اسلامی

 

آزمایشگاه‌ها:

      - آزمایشگاه حرکت‌درمانی

      - آزمایشگاه فیزیولوژی

      - آزمایشگاه حرکت‌شناسی

      - آزمایشگاه جغرافیا

      - آزمایشگاه سمعی و بصری

 

      کارگاه‌ها:

      -کارگاه ماشین‌نویسی

      - کارگاه کتابداری

 

      ● دانشکده‌ی کشاورزی

      در سال 1358 آموزشکده‌ی کشاورزی بیرجند با پذیرش دانشجو در دوره‌ی کاردانی امور زراعی تأسیس شد. در سال 1367 رشته‌ی کاردانی امور فنی و کشاورزی و در سال 1369 رشته‌ی کاردانی منابع طبیعی به رشته‌های آموزشکده اضافه شد. در سال 1372 با پذیرش دانشجوی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات آموزشکده‌ی کشاورزی بیرجند به سطح دانشکده ارتقا یافت. در سال 1384 در مقطع کارشناسی ارشد در دو رشته‌ی شناسایی و مبارزه با علف‌های هرز و تغذیه‌ی طیور دانشجو پذیرش شد و انشاالله از بهمن‌ماه سال 1385 در رشته‌ی کارشناسی ارشد زراعت نیز پذیرش دانشجو و 78 نفر کادر آموزشی در قالب 5 گروه آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود در محل پردیس امیر‌آباد ادامه می‌دهد.

 

      مقاطع تحصیلی و عناوین رشته‌ها:

      - کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی

      - کاردانی تکنولوژی آبیاری

      - کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی

      - کاردانی تکنولوژی محیط زیست

      - کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری

      - کارشناسی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات

      - کارشناسی مهندسی آب

      - کارشناسی مهندسی علوم دامی

      - کارشناسی ناپیوسته‌ی محیط زیست

      - کارشناسی ارشد شناسایی و مبارزه با علف‌های هرز

      - کارشناسی ارشد تغذیه‌ی طیور

      - کارشناسی ارشد زراعت (پذیرش دانشجو از بهمن‌ماه 1385)

 

      امکانات آموزشی و پژوهشی:

      - کارگاه ماشین‌آلات کشاورزی

      - کارگاه درودگری

      - واحد مزرعه‌ی آموزشی (100 هکتار زمین زراعی + 30 هکتار باغات)

      - واحد دامپروری (250 هکتار شامل: گاوداری، گوسفندداری، مرغداری و زنبورداری)

 

      ● دانشکده‌ی هنر

      دانشکده‌ی هنر دانشگاه بیرجند طی مراسم رسمی ایاما... دهه‌ی فجر سال 1381 در یکی از ساختمان های تاریخی و فرهنگی هنری بیرجند افتتاح و با پذیرش 35 دانشجو در رشته‌ی کاردانی باستان‌شناسی فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نمود. هم‌اکنون این دانشکده با پذیرش چهار دوره‌ی دانشجوی باستان‌شناسی که دو دوره فارغ‌التحصیل شده و تعدادی از فارغ‌التحصیلان در مقاطع بالاتر به ادامه‌ی تحصیل مشغولند و جذب 3 نفر عضو هیئت علمی و انتقال کارکنان از سایر بخش‌های دانشگاه به امر آموزش جوانان میهن اسلامی اشتغال دارد. ضمناً دو رشته‌ی کارشناسی فرش و کارشناسی شهرسازی در شرف تأسیس می‌باشد.

 

      مقاطع تحصیلی و عناوین رشته‌ها:

      - کاردانی باستان‌شناسی

 

      کارگاه‌ها:

      - کارگاه سفال

 

      ● دانشکدهی فنی و مهندسی

      گروه‌های آموزشی:

      مهندسی عمران

       مهندسی معدن

      مهندسی کامپیوتر

      مهندسی مکانیک

      مهندسی برق

 

      ● دانشکده‌ی علوم

      گره‌های آموزشی:

      ریاضی

      شیمی

      فیزیک

      زمین‌شناسی

      آمار

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

تست های زیست شناسی فصل 1 تا 4

تست های زیست شناسی دوم دبیرستان فصول اول تا چهارم به قلم استاد محبی  دانلود در ادامه مطلب

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

دانشگاه اراک

تاریخچه

      در سال 1350 تعدادی از اساتید دانشگاه تهران و دانشسرای عالی سابق، مقدمات تأسیس یک مؤسسه‌ی آموزش عالی خصوصی را در اراک ایجاد نمودند و در مهرماه همان سال، فعالیت این واحد آموزشی در چهار رشته‌ی فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی با پذیرش 480 دانشجو با نام (مدرسه‌ی عالی مرجان) در محلی استیجاری آغاز شد.

      این مؤسسه در اواخر سال 1351 با نام مدرسه‌ی عالی علوم اراک وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران و با مدیریت دولتی و با افزودن رشته‌ی ریاضی به فعالیت خود ادامه داد. در آذر‌ماه سال 1368 این مؤسسه به طور مستقل و با عناون دانشگاه تربیت معلم اراک فعالیت  خود را پی گرفت.

      این دانشگاه در سال 1370 در رشته‌ی علوم تربیتی با گرایش تکنولوِی آموزشی و در رشته‌ی دبیری الهیات و معارف اسلامی و همچنین در سال 1371 و 1373 به‌ترتیب زبان انگلیسی و رشته‌های دبیری ادبیات عرب و تربیت‌بدنی اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

      همچنین با هدف توسعه‌ی تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد شیمی با سه گرایش شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی تجزیه در سال 1373 شروع به فعالیت نمود و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های فیزیک و ادبیات فارسی از سال تحصیلی 1378 آغاز گردید.

      علاوه بر این به منظور استفاده‌ی بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه از سال 1369 در چهخار رشته‌ی فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ادبیات فارسی نیز اقدام به پذیرش دانشجوی شبانه نمود.

      در سال 1375 با تصویب طرح جامع «دانشگاه تربیت معلم اراک» تغییر نام یافت. با توجه به صنعتی بودن استان و نیاز به وجود دانشکده‌ی فنی و مهندسی این دانشگاه در سال 1379 با پذیرش دانشجو در رشته‌ی مهندسی شیمی آغاز به کار نمود.

      همچنین در بهمن 1380 در رشته‌ی مهندسی عمران نیز دانشجو پذیرفته خواهد شد. از طرفی به دنبال سفر ریاست محترم جمهوری و با عنایت ویژه به منظور راه‌اندازی دانشکده‌ی کشاورزی اقدام به خرید مزرعه‌ای به مساحت 160 هکتار گردید و اخیراً مجوز تأسیس این دانشکده از سوی شورای عالی آموزش صادر شده و به زودی در رشته‌های وابسته به دانشکده‌ی کشاورزی نیز دانشجو پذیرفته خواهد شد. رشته‌ی کاشت و برداشت گیاهان دارویی و معطر کاردانی با پذیرش دانشجو از بهمن‌ماه سال جاری دایر می‌گردد. ضمناً موافقت اصولی برای ایجاد رشته‌های مهندسی کامپیوتر و تاریخ نیز اخذ و به زودی راه‌اندازی می‌شود. در حال حاضر دانشگاه اراک مجموعاً در قالب سه دانشکده و 28 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی و در دوره‌های شبانه و روزانه و سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت دارد.

 

اطلاعات خوابگاه‌ها

      تعداد خوابگاه‌های دانشگاه اراک هفت خوابگاه است که چهار خوابگاه متعلق به خواهران و سه خوابگاه متعلق به برادران می‌باشد که از مجموع این هفت خوابگاه یکی مربوط به خواهران و یکی مربوط به برادران به صورت خودگردان اداره می‌شود.

      ظرفیت خوابگاه‌های خواهران با ذکر اسامی و آدرس به‌ترتیب عبارتند از:

      1- خوابگاه الزهرا(س) واقع در شهرک مصطفی خمینی کوی گلستان 750 نفر می‌باشد.

      2- خوابگاه فاطمیه واقع در خیابان رودکی فلکه‌ی رودکی کوچه‌ی شهید مولایی‌نژاد 136 نفر

      3- خوابگاه اطهر واقع در خیابان شهید دکتر بهشتی کوچه‌ی عضد 50 نفر

      4- خوابگاه ریحانه واقع در خیابان امام خمینی(ره) روبه‌روی کانون بسیج جوانان با ظرفیت 75 نفر به صورت خودگردان

 

      ظرفیت خوابگاه برادران با ذکر اسامی و آدرس به‌ترتیب عبارتند از:

      1- خوابگاه امیرکبیر واقع در خیابان سوم شعبان جنب پاسگاه 17 با ظرفیت 320 نفر

      2- خوابگاه شهید غلامرضا رضایی سردشت واقع در مجتمع پردیس سردشت با ظرفیت 240 نفر

      3- خوابگاه انقلاب واقع در میدان انقلاب با ظرفیت 100 نفر به صورت خودگردان

 

اداره‌ی فرهنگی و فوق برنامه

      ü واحد نشریات

      نشریات دانشجویی، عرصه‌ایست برای بروز استعدادهای نوظهور و پنهان و نوپای دانشجو به صورت نوشتاری. این مطلب که طبق قانون اساسی و قانون مطبوعات و آیین‌نامه‌ی نشریات منتشر می‌شوند، فرصتی است برای بیان حرف‌ها، درد دل‌ها، دغدغه‌ها و مسایل و مشکلات اجتماعی و دانشگاهی دانشجویان، همچنین معرفی و تقویت ساز و کارهای صحیح برای جلوگیری و مبارزه با آلودگی‌ها و بحران‌های اجتماعی با حفظ و رعایت شئونات اسلامی و قوانین حاکم بر نشریات، به صورت مستقل و با مسئولیت مدیر مسئول نشریات در قالب‌های ادبی، اجتماعی، علمی، سیاسی، هنری، طنز، عقدتی، صنفی، فرهنگی و...

      نمونه‌ی منتشر شده با ذکر موضوع انتشار:

      علمی: روش و رسانه، سیگما، فوران، طبیعت و...

      سیاسی: اهال امروز، نسل سوم و...

      فرهنگی: سفیر شرق، پویش، ندای دماوند و...

      صنفی: ناوک

      ادبی: یک خوشه مهتاب، سرود سپهر و...

      عقیدتی: باران، شمس عشق و...

      هنر: نگاه دوربین، ادیسه و...

      ü واحد کانون‌های فرهنگی و. هنری دانشجویان:

      توریج فرهنگ صحیح و به دور از شائبه‌های غیر دینی و فراهم نمودن بستری مناسب جهت شکوفا نمودن استعداد‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان به عنوان سدرمداران فعالیت‌های فرهنگی هنری در جامعه، انگیزه‌ای گردید جهت تأمین کانون‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه اراک. کانون‌های فرهنگی و هنری در این دانشگاه از سال 1378 فعالیت خویش را آغاز نمودند و هم‌اکنون 10 کانون فعال مشغول به فعالیت هستند.

      ● کانون قرآن و عترت

      ● کانون مهدویت

      ● کانون نشر و اندیشه

      ● کانون ادبی

      ● کانون هلال احمر

      ● کانون صنایع دستی

      ● کانون هنرهای تجسمی

      ● کانون فیلم و عکس

      ● کانون تئاتر

      ● کانون موسیقی

      جهت اطلاع‌رسانی سازنده به پاره‌ای از کارهای انجام شده و امکانات موجود این مرکز اشاره می‌گردد.

موضوع

سال 80

سال 81

سال 82

سال 83

وضعیت فعلی

تعداد رایانه‌ها

40 دستگاه

144 دستگاه

70 دستگاه

50 دستگاه

304 دستگاه

کارگاه‌ها

1 عدد

1 عدد

1 عدد

3 عدد

6 عدد

وضعیت اینترنت

128kbps

Lease Irost

256kbps

Lease Irost

128kbps

Lease Irost

2Mbps

2Mbps+

256kbps

خطوط ارتباطی خارج دانشگاه برای اعضای هیأت علمی

20 خط معمولی

 

50 خط E1

 

50 خط E1 + 20 خط معمولی

طراحی وب‌سایت

 

 

 

دینامیک (پویا)

زبان php

دینامیک

شبکه‌ها

100 Bus

 

lan + فیبر نوری (سایت قدیم)

lan  + فیبر نوری (سایت جدید)

Lan‌(سایت قدیم+ سایت جدید) +فیبر نوری

زوج سیم مسی

 

 

ارتباط دانشکده‌ی فنی با سایت قدیم

 

ارتباط دانشکده‌ی فنی با سایت قدیم

فیبر نوری

 

 

 

اتصال سایت قدیم به جدید به طول 8kb با فیبر نوری

اتصال سای قدیم به جدید به طول8kb با فیبر نوری

 

دانشکده‌های دانشگاه اراک و رشته‌های موجود در آن:

      دانشکده علوم پایه: (فیزیک، شیمی، ریا ضی، زیست‌شناسی

      دانشکده مهندسی: (مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر)

      دانشکده علوم انسانی: (الهیات، تربیت‌بدنی، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، تاریخ، معارف اسلامی)

      دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی: (گیاهان دارویی و معطر، مهندسی آب، علوم باغبانی)

 

الف)‌تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل روزانه‌ی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 85- 84

ردیف

گروه تحصیلی

رشته‌ی تحصیلی

گرایش تحصیلی

مقطع تحصیلی

سال تحصیلی 85- 84

زن

مرد

جمع

1

علوم پایه

شیمی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

150

105

255

2

علوم پایه

زیست‌شناسی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

136

40

176

3

علوم پایه

ریاضی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

163

72

235

4

علوم پایه

فیزیک

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

139

75

214

5

علوم انسانی

ادبیات فارسی

-

کارشناسی و ارشد

172

47

219

6

علوم انسانی

زبان انگلیسی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

189

76

265

7

علوم انسانی

ادبیات عرب

-

کارشناسی

153

54

207

8

علوم انسانی

الهیات

-

کارشناسی

170

25

195

9

علوم انسانی

تکنولوژی آموزشی

-

کارشناسی و ارشد

153

63

216

10

علوم انسانی

تاریخ

-

کارشناسی

131

56

187

11

علوم انسانی

تربیت بدنی

-

کارشناسی و ارشد

22

84

106

12

فنی و مهندسی

مهندسی شیمی

صنایع پالایش

کارشناسی و ارشد

81

135

216

13

فنی و مهندسی

مهندسی کامپیوتر

نرم‌افزار

کارشناسی

76

91

167

14

فنی و مهندسی

مهندسی عمران

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی

67

131

198

15

کشاورزی

آبیاری

-

کارشناسی

10

10

20

16

کشاورزی

باغبانی

-

کارشناسی

25

4

29

جمع کل

1837

1068

2905

 

 

ب)‌تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل شبانه‌ی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 85- 84

ردیف

گروه تحصیلی

رشته‌ی تحصیلی

گرایش تحصیلی

مقطع تحصیلی

سال تحصیلی 85- 84

زن

مرد

جمع

1

علوم پایه

شیمی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

164

58

222

2

علوم پایه

زیست‌شناسی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

182

19

201

3

علوم پایه

ریاضی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

61

24

85

4

علوم پایه

فیزیک

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

105

41

146

5

علوم انسانی

ادبیات فارسی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

138

27

165

6

علوم انسانی

زبان انگلیسی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

159

43

202

7

علوم انسانی

ادبیات عرب

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

88

34

122

8

علوم انسانی

الهیات

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

73

20

93

9

علوم انسانی

تکنولوژی آموزشی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

141

25

166

10

علوم انسانی

تاریخ

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

77

28

105

11

علوم انسانی

تربیت بدنی

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

26

15

41

12

فنی و مهندسی

مهندسی شیمی

صنایع پالایش

کارشناسی و ارشد

112

100

212

13

فنی و مهندسی

مهندسی کامپیوتر

نرم‌افزار

کارشناسی و ارشد

45

38

83

14

فنی و مهندسی

مهندسی عمران

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

53

103

156

15

کشاورزی

باغبانی، آبیاری

کلیه گرایش‌ها

کارشناسی و ارشد

-

-

 

16

کشاورزی

گیاهان دارویی

کلیه گرایش‌ها

کاردانی

28

14

42

جمع کل

1452

589

2041

 

 

تعداد مقالات علمی دانشگاه اراک

مقالات علمی سال 1382

56

کتاب‌های منتشر شده

37

طرح‌های پژوهشی

39

جمع

132

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام

دانشگاه بجنورد

دانشگاه بجنورد در سال ١٣٨٤ با نام دانشکده‌ی فنی و مهندسی شروع به فعالیت کرد. در همان سال با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی به دانشگاه بیرجند تغییر نام داد. این دانشگاه اکنون دارای سه رشته‌ی مهندسی شهرسازی، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر است که به تربیت دانشجو مشغول هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احسان سام