درس زیست شناسی در آزمون رشته تجربی به‌خاطر دارا بودن ضریب بالا در کنکور سراسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وبه‌خاطر تأثیر مهمی که این درس در کنکور دارد، معمولاً دانش آموزان این درس را خیلی خوب مطالعه می کنند.
در کنکور سراسری تعداد سوالات این درس 50ومدت پاسخگویی 36دقیقه است.
دراین درس 54تا56 درصد سوالات کنکور ازدروس پایه و 44تا46 درصد ازدروس پیش دانشگاهی است.
زیست شناسی با ضریب 12 بالاترین ضریب را در میان دروس گروه آموزشی علوم تجربی دارا است و این نشان از اهمیت ویژه این درس در بین دانش آموزان این رشته می‌دهد.
شواهد نشان می‌دهند که فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست‌های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می‌زنند. از دو جنبه می توان به این مشکل نگاه کرد؛ اول آن که دانش آموزان سواد کافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست.
نکته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخ گویی به تست‌های زیست‌شناسی، عدم درک سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نکات کلیدی دارد که با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.
*برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می‌توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه‌ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر کردن پاسخ نامه اختصاص داد.
البته بیان این نکته صرفاً برای ایجاد یک الگو و تصویر ذهنی است، نه این که واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درک و فهم متن سؤالات اهمیت بیش‌تری دارد.
آنچه در درس زیست‌شناسی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند چگونه خواندن این درس و پی بردن به نکات، مفاهیم و مطالب در کتاب درسی است.
کتاب درسی منبع اول و آخر طرح سوال در کنکور است و نکته ی مهمی که در هنگام مطالعه ی این درس باید به آن توجه داشت مرور است .
این درس ، درسی نیست که با یک بار خواندن توانست در آن درصد بالایی کسب کرد بنابراین مرورهای متوالی ومفهومی خواندن این درس باید در اولویت برنامه‌ها قرار داده شود.
علت اینکه دانش آموزان این درس را بیش از دروس دیگر می‌خوانند ولی موفقیتی هم ردیف با زحمات خود کسب نمی کنند این است که :
*-دانش‌آموز مطالب را رو بنایی و سطحی خوانده و هرگز به عمق مفاهیم مطرح شده فکر نکرده بنابراین قادر به ارتباط دادن مسایل مختلف کتاب‌ها با هم نبوده و لذا نمی‌تواند پاسخ صحیح را انتخاب کند. به همین منظور باید نکات خاصی را در زمینه خوب خواندن کتاب و ارتباط دادن مطالب درسی کتاب‌های مختلف زیست با هم مد‌نظر قرار دهد.
زیست شناسی و آزمایشگاه 1در کنکور، درحدود 13 تا 15 سؤال را به خود اختصاص می‌دهد،
زیست شناسی و آزمایشگاه 2حدود 17 تا 20 سؤال را معمولاً در آزمون سراسری به خود اختصاص میدهد.
یکی از فصل های مهم این کتاب فصل 8 (ژنتیک) است که هرساله تعدادی از سوالات کنکور را شامل می شود و برای بعضی از دانش آموزان هم‌چون کابوسی می‌ماند .در صورتی که با دقیق ومفهومی خواندن و وقت گذاری برای آن می توان براحتی آن را یادگرفت و بر آن تسلط کافی یافت.

کتاب زیست‌شناسی سال سوم در سال‌های اخیر بارم‌بندی حدود 40-35 درصدی در کنکور دارد که نشان از اهمیت بالای این کتاب در کنکور دارد.
از فصل های مهم این کتاب، فصل 4 است که حدود 8 تست کنکور را شامل می شود .
در این درس توجه به اشکال و نمودارها بسیار مهم است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.
دانش آموزانی که خواهان یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و... هستند، باید در این درس درصدی بالاتر از 80-85 درصد(در مناطق 1و2 ) ودرصدی بالاتراز 70درصد(در منطقه 3) را کسب کنند.
برای کسب یک رتبه ی زیر 1000 مطالعه ی مستمر و حداقل روزانه 2 ساعت الزامی به نظر می رسد.

در هنگام مطالعه ی این درس ، کتاب درسی به عنوان بهترین مرجع مطالعه است، منظور از مرور های متوالی و مطالعه ی مستمر، خواندن طوطی‌وار مطالب و تنها حفظ کردن آن ها نیست، شما باید برای یادگیری عمیق مطالب از شیوه های صحیح مطالعه استفاده کنید. دقت کنیدکه شیوه ی مطالعه و یاد گرفتن از خود مطالعه مهم تر است.
استفاده از روش پس ختام می تواند خیلی مؤثر باشد، مطالعه ی اجمالی اوّلیه در شکل گیری یک ذهنیت کلی به شما کمک می کند. در هنگام مطالعه از هیچ قسمت کتاب غافل نشوید و مطالب آن را خط به خط و با دقت بخوانید و زیر مطالب مهم آن خط بکشید (یا این کار را با ماژیک علامت زن انجام دهید.) به نمودارها و شکل ها دقت کافی داشته باشید.
از حاشیه نویسی در این درس استفاده کنید و همچنین از مطالب خوانده شده ، خلاصه نویسی به عمل آورید و مطالب خلاصه شده را به صورت نمودار درآورید و آنها را دسته بندی کنید.
برای حفظ مطالب آن از بحث یادیارها که در فصل دوم مطرح شده استفاده کنید و با خلاقیت ، مطالب را در قالب نمودارها و یادیارها و... فرا بگیرید. اگر در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنید ،حتمآً بعد از بررسی سوالات نکته های هر تست را در حاشیه درس مربوطه یا در دفتر نکته برداری یادداشت نمایید.
در هنگام مطالعه ی فصل های جدید، مطالب فصل قبل مرور نمایید تا آنها را فراموش نکنید و بازهم تکرار می کنم : «این درس را چندین بار به طور جدی و فعال مرور کنید.»
با توجه به تغییرات کتاب های زیست شناسی نسبت به سال های گذشته ، دیگر نمی توان به کتاب زیست پایه ی خاصی (مثلاً پیش دانشگاهی) اهمیت بیش تر دارد. اولاً مطالب کتاب های زیست بسیار به هم پیوسته می باشند و برای یادگیری مطالب لازم است تمامی کتاب های زیست را (دوم، سوم، پیش دانشگاهی) به دقت مطالعه کرد و ثانیاً برخلاف سال های گذشته دیگر سهم پایه ی خاصی در پرسش های کنکور بیش تر از پایه ی دیگر نیست و می توان گفت تقریباً تعداد پرسش های برابری از هر سه پایه مطرح می شود.

در این درس بررسی تست های سال های قبل کنکور سراسری و دانشگاه آزاد بسیار مهم است . تقریباً نیمی از پرسش ها در این درس در سال های قبل به نحوی آمده است . (مثلاً به صورت پرسش های مشابه ) که این امر خود اهمیت مرور و بررسی تست های سال های اخیر آزمون سراسری را در این درس نشان می دهد.