دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بر اساس تصمیمات شورای عالی گسترش دانشگاهها طی مصوبه شماره 13817/8 مورخ 29/7/1366 وزارت بهداشت، درمان از مجتمع آموزشی و پژوهشی حضرت فاطمه(س) به دانشگاه علوم پزشکی تغییر نام پیدا کرد.
این دانشگاه از سال 1365 با هدف افزایش کمی و کیفی رشتههای مختلف گروه پزشکی و پیراپزشکی و به منظور تربیت نیروهای متخصص و کارآمد جهت درمانگاههای روستایی شهری و بیمارستانها در سطح کشور و مخصوصاً جبران کمبود کادر پزشکی و پیراپزشکی در نقاط محروم کشور تأسیس و افتتاح گردید.
از بدو تأسیس تا کنون از طریق کنکور سراسری در رشتههای ذیل دانشجو پذیرش نموده است:
رشته پزشکی- مقطع دکترای عمومی
دندانپزشکی- مقطع دکترای عمومی
پرستاری- مقطع کارشناسی پیوشته و کارشناسی ناپیوسته
فیزیوتراپی- مقطع کارشناسی پیوسته
بیناییسنجی- مقطع کارشناسی پیوسته
مامایی- مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته
بهداشت عمومی- مقطع کارشناسی ناپیوسته و مقطع کاردانی
بهداشت محیط- مقطع کارشناسی ناپیوسته و مقطع کاردانی
علوم آزمایشگاهی- مقطع کاردانی
هوشبری- مقطع کاردانی
رادیولوژی- مقطع کاردانی
تکنسین اطاق عمل- مقطع کاردانی
بهداشت خانواده- مقطع کاردانی
مبارزه با بیماریها- مقطع کاردانی
مامایی- مقطع کاردانی
کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی
بهداشت حرفهای
به موازات اهداف توسعه و گسترش هر چه بیشتر رشتههای تخصصی پزشکی مورد نیاز استان و همچنین تکمیل کادرهای تخصصی پزشکی در سطح بیمارستانها و کلینیکهای سراسر کشور این دانشگاه بر اساس امتحان پذیرش دستیار که از طریق شورای تخصص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میکند در رشتههای ذیل دستیار پذیرش مینماید:
داخلی- چشم- جراحی عمومی- زنان و زایمان- عفونی- ارتوپدی- ارولوژی- اطفال- رادیولوژی- بیهوشی
در راستای همین سیاست و به منظور تربیت نیروی انسانی کارآمد این دانشگاه در سال 1370 نسبت به راهاندازی و افتتاح دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل اقدام نموده و متعاقباً در سال 1372 دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر که از نظر آموزشی زیر نظر دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان میباشد افتتاح شد.
این دانشکده برای هر چه بیشتر و بهتر به کار گرفتن نیروهای بومی استان سیستان و بلوچستان در سال 1370 نسبت به تأسیس رشتههای شبانه جهت تکمیل کادر بهداشتی درمانی درمانگاههای روستایی- شهر و بیمارستانها در رشتههای ذیل دانشجو پذیرش نموده است:
پرستاری- مقطع کارشناسی پیوسته
مامایی- مقطع کارشناسی ناپیوسته
هوشبری- مقطع کاردانی
رادیولوژی- مقطع کاردانی
علوم آزمایشگاهی- مقطع کاردانی
بهداشت محیط- مقطع کاردانی
بهداشت خانواده- مقطع کاردانی
تکنسین اطاق عمل- مقطع کاردانی
مامایی- مقطع کاردانی
این دانشگاه همهساله بر طبق ضوابط و مقررات از طریق کنکور سراسری حدوداً 455 نفر دانشجو برای رشتههای ذیل پذیرش مینماید و همچنین از طریق کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی ناپیوسته جمعاً 200 نفر و برای دورههای تخصصی پزشکی 28 نفر و جمعاً 683 نفر هر سال در این دانشگاه دانشجو پذیرفته میشوند.
رشته- مقطعهای ارائه شده:
مقطع |
رشته |
دانشکده متولی |
اولین سال پذیرش |
توضیحات |
فلوشیپ |
چشم، سگمان خلفی |
پزشکی |
1378 |
- |
دکتری تخصصی |
داخلی |
پزشکی |
- |
- |
دکتری تخصصی |
جراحی عمومی |
پزشکی |
1378 |
- |
دکتری تخصصی |
کودکان |
پزشکی |
- |
- |
دکتری تخصصی |
زنان و زایمان |
پزشکی |
- |
- |
دکتری تخصصی |
عفونی |
پزشکی |
1378 |
- |
دکتری تخصصی |
بیهوشی |
پزشکی |
- |
- |
دکتری تخصصی |
پرتوشناسی تشخیصی |
پزشکی |
- |
- |
دکتری تخصصی |
جراحی کلیه و مجاری ادراری- تناسلی |
پزشکی |
- |
عدم پذیرش از 79 |
دکتری تخصصی |
جراحی استخوان و مفاصل |
پزشکی |
- |
عدم پذیرش از 78 |
دکتری حرفهای |
پزشکی |
پزشکی |
1365 |
- |
دکتری حرفهای |
دندانپزشکی |
دندانپزشکی |
1372 |
- |
دکتری حرفهای |
پزشکی قانونی |
پزشکی |
1365 |
- |
کارشناسی |
پرستاری |
پرستاری و مامایی |
1365 |
- |
کارشناسی |
مامایی |
پرستاری و مامایی |
1371 |
- |
کارشناسی |
بهداشت عمومی |
بهداشت |
1365 |
- |
کارشناسی |
بهداشت محیط |
بهداشت |
1367 |
- |
کارشناسی |
کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی |
پیراپزشکی |
1380 |
- |
کارشناسی |
فیزیوتراپی |
پیراپزشکی |
1377 |
- |
کارشناسی |
بیناییسنجی |
پیراپزشکی |
1376 |
- |
کارشناسی ناپیوسته |
پرستاری |
پرستاری |
1371 |
- |
کاردانی |
مامایی |
پرستاری |
1365 |
- |
کاردانی |
بهداشت محیط |
بهداشت |
1367 |
- |
کاردانی |
بهداشت حرفهای |
بهداشت |
1380 |
- |
کاردانی |
مبارزه با بیماریها |
بهداشت |
1370 |
- |
کاردانی |
مدارک پزشکی |
پیراپزشکی |
1381 |
- |
کاردانی |
رادیولوژی |
پیراپزشکی |
1366 |
- |
کاردانی |
علوم آزمایشگاهی |
پیراپزشکی |
1367 |
- |
کاردانی |
بهداشتکار دهان و دندان |
دندانپزشکی |
1367 |
- |
کارشناسی |
پرستاری |
پرستاری |
1371 |
شبانه |
کارشناسی |
مامایی |
پرستاری |
1371 |
شبانه |
کارشناسی |
بیناییسنجی |
پیراپزشکی |
1376 |
شبانه |
بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه:
ردیف |
بیمارستان/ مرکز |
سال تأسیس |
تخت فعال |
رشتههای آموزشی |
1 |
خاتمالانبیاء 6 |
1350 |
302 |
داخلی، داخلی اعصاب، روماتولوژی، غدد، کلیه، قلب، جراحی، جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، جراحی استخوان و مفاصل، جراحی کلیه و مجاری ادراری- تناسلی و پوست |
2 |
بوعلی |
1328 |
69 |
عفونی و سل ریوی |
3 |
الزهرا(س) |
1367 |
46 |
چشمپزشکی |
4 |
قدس |
1365 |
121 |
نوزادان و زنان و زایمان |
5 |
علی اصغر 7 |
1365 |
112 |
کودکان و رشتههای فوق تخصص کودکان |
6 |
روانپزشکی |
1359 |
90 |
روانپزشکی |
دانشکدهها:
ü دانشکده پزشکی
دانشکده پزشکی زاهدان در سال 1365 با پذیرش 82 دانشجو در رشته پزشکی دوره دکتری حرفهای تأسیس گردید. از سال 1378 پذیرش دانشجو به 60- 50 نفر تقلیل یافت. این دانشکده هماکنون در 8 رشته تخصصی بالینی و یک رشته فلوشیپ سگمان خلفی چشم مشغول آموزش دستیاری میباشد. این دانشکده هم اکنون در فضایی به مساحت 12427 متر مربع مشغول به فعالیت است. از جمله تغییرات چشمگیر دانشکده پزشکی فضای مناسب دانشکده است که دارای کلیه امکانات لازم از قبیل آزمایشگاهها و کلاس درس، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه مجهز، تجهیزات کامپیوتری و سایت اینترنتی و... میباشد.
آزمایشگاهها:
آناتومی، بیوشیمی، آسیبشناسی و بافتشناسی، ایمنیشناسی و فیزیولوژی، انگلشناسی و میکروبشناسی، قارچشناسی و ویروسشناسی
- علوم پایه:
آناتومی، میکروبیولوژی، بیوفیزیک، بیوشیمی، ایمونولوژی، بافتشناسی، پاتولوژی، فیزیولوژی، زبان، انگلشناسی، تغذیه و...
- علوم بالینی:
ارتوپدی، دستگاه ادراری و تناسلی، جراحی، رادیولوژی، پزشکی داخلی، امراض پوستی، قلبشناسی، بیماریهای عفونی، روانپزشکی، بیماریهای کودکان، چشمپزشکی، عصبشناسی، زایمان و...
ü دانشکده پیراپزشکی
ü دانشکده بهداشت
دانشکده بهداشت زاهدان در سال 1369 تحت عنوان آموزشکده بهداشت به منظور تربیت نیروی انسانی متعهد کاردان در زمینههای مختلف علوم بهداشتی، بر اساس معارف و ارزشهای اسلامی و اصول علمی و فنی و با توجه به نیازهای جامعه مجوز تأسیس گرفت و اولین دانشجویان تها رشته آن که رشته کاردانی بهداشت محیط بود از مهر 1369 شروع به تحصیل نمودند. در این رهگذر با جذب اعضای هیئت علمی جدید گروههای آموزشی شکل گرفته و تشکیلات دانشکده پایهگذاری گردید. به طوری که در سال 1373 با اخذ مجوز برای راهاندازی رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت محیط عنوان آموزشکده به دانشکده بهداشت تغییر یافت و 2 گروه آموزشی بهداشت محیط و بهداشت عمومی فعالیت خود را شروع نمودند. تلاشهای مسئولین وقت دانشکده از زمان تأسیس تا کنون سبب گردیده است که در حال حاضر دانشکده برای رشدههای کارشناسی ناپیوسته بهداشت محیط، کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی، کاردانی بهداشت محیط کاردانی بهداشت خانواده، کاردانی مبارزه با بیماریها و کاردانی بهداشت حرفهای مشغول تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینههای بیماریها و کاردانی بهداشت حرفهای مشغول تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینههای مختلف بهداشتی باشد.
رشتههای موجود در دانشکده بهداشت زاهدان:
· بهداشت محیط کاردانی
· بهداشت محیط کارشناسی
· بهداشت عمومی مبارزه با بیماریها کاردانی
· بهداشت عمومی خانواده کاردانی
· بهداشت عمومی کارشناسی
· بهداشت حرفهای کاردانی
گروههای آموزشی:
ü گروه بهداشت محیط
این گروه در دو رشته دانشجو دارد:
· کاردانی بهداشت محیط
· کارشناسی ناپیوسته بهداشت محیط
ü گروه بهداشت عمومی
این گروه در سه رشته دانشجو دارد:
· کاردانی مبارزه با بیماریها
· کارشناسی بهداشت عمومی
· کاردانی بهداشت خانواده
ü گروه بهداشت حرفهای
این گروه در یک رشته دانشجو دارد:
· کاردانی بهداشت حرفهای
ü گروه اپیدمیولوژی و آمار
ü دانشکده دندانپزشکی
دانشکده دندانپزشکی زاهدان در 22 بهمن سال 1369 تحت عنوان مرکز بهداشتکاران دهان و دندان تأسیس شد در این سال اولین دوره کاردانی بهداشتکاران دهان و دندان با تعداد 68 دانشجو برگزار شد. در سال 1371 تعداد 22 نفر دانشجوی بهداشتکار پذیرفته شد و در سال 1372 تعداد 32 نفر دانشجوی بهداشتکار پذیرفته شد که تعداد فارغالتحصیلان دوره کاردانی رشته بهداشتکاران دهان و دندان جمعاً 122 نفر میباشد. در سال 1373 مرکز بهداشتکاران دهان و دندان به دانشکده دندانپزشکی زاهدان تغییر عنوان یافت. در همین سال تعداد 28 نفر از طریق کنکور سراسری برای دوره دندانپزشکی عمومی پذیرفته شدند. هدف از اجرای برنامه دوره دکتری عمومی دندانپزشکی عمومی شایسته است که دارای مبانی قوی علمی، مهارتهای مناسب درمانی، توانایی آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و کارائی لازم برای انجام پژوهشهای حین و پس از تحصیل بوده و قادر به ارائه خدمات کیفی مناسب درمانی و پیشگیری در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور جمهوری اسلامی ایران باشند.
آزمایشگاهها و لابراتوارها:
آزمایشگاههای دارای فضای فیزیکی مستقل: آسیبشناسی دندان و دهان و فک، آزمایشگاه تحقیقات
لابراتوارهای دارای فضای فیزیکی مستقل: لابراتوار آناتومی، فانتوم پروتز ثابت، فانتوم ترمیمی، فانتوم اندودنتیکس، فانتوم پارسیل و کامل، لابراتوار پروتزهای دندانی ثابت و متحرک، لابراتوار ارتودنتیکس و لابراتوار دندانپزشکی کودکان
بخشهای درمانی
بخش تشخیص، بخش جراحی، بخش اطفال، بخش ارتودنسی، بخش پریو، بخش اندو، بخش ترمیمی، بخش پروتز، بخش ایمپلنت، بخش فانتوم، بخش ایزوله، بخش رادیولوژی، بخش پاتولوژی، لابراتوار
ü دانشکده پرستاری و مامایی
پس از ادغام آموزشگاه بهیاری با مدرسه عالی بهداشت در سال 1361 به مجتمع آموزشی حضرت فاطمه(س) تغییر نام داد. اولین دوره پذیرش دانشجوی کاردانی مامایی و پرستاری از بهمن 1365 آغاز و در سال 1370 کارشناسی ناپیوسته مامایی و از سال 1371 کارشناس پیوسته مامایی و پس از چند دوره کارشناسی پرستاری پیوسته و ناپیوسته به صورت روزانه و شبانه آغاز گردیده است.
پذیرش دانشجوی دوره کاردانی پرستاری به شهرستان ایرانشهر و زابل واگذار گردیده و در حال حاضر این دانشکده دانشجوی دوره کارشناسی پرستاری روزانه و شبانه و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی روزانه و شبانه و نیز دوره کاردانی روزانه اتاق عمل را پذیرش مینماید.
آزمایشگاهها:
در دانشکده پزشکی: آسیبشناشی، آناتومی، انگلشناسی، ایمنیشناسی، بیوشیمی، بافتشناسی و سلولشناسی، فیزیولوژی، فیزیک پزشکی، میکروبشناسی، آزمایشهای کاربردی
در مرکز مهارتهای بالینی: skill lab
رشتههای موجود در دانشکده
پرستاری |
کارشناسی |
روزانه و شبانه |
اطاق عمل |
کاردانی |
روزانه و شبانه |
مامایی |
کارشناسی |
کاردانی |
مامایی |
کارشناسی ناپیوسته |
روزانه و شبانه |
پرستاری |
کارشناسی ناپیوسته |
روزانه و شبانه |
ü دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر
رشتههای موجود در دانشکده: مامایی- پرستاری
بیمارستانها:
بیمارستان خاتم- بیمارستان امام علی- بیمارستان چشمپزشکی الزهرا- بیمارستان بوعلی- بیمارستان بهاران