دانشگاه شهید باهنر در سال 1354 به طور رسمی تأسیس یافت. این دانشگاه به همت زنده‌یاد مهندس علیرضا افضلی‌پور بنیان‌گذاری شده است.

 

مشخصات کالبدی:

      این دانشگاه در زمینی به وسعت 5 میلیون متر مربع در حاشیه‌ی جنوب‌شرقی شهر کرمان با زیربنای 150000 متر مربع بنا گردیده است. امکانات کمک‌آموزشی این دانشگاه شامل کتابخانه‌ی مرکزی و کتابخانه‌ی تخصصی دانشکده‌ها، مرکز کامپیوتر و انفورماتیک و واحدهای آموزشی و پژوهشی علاوه بر دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها را نیز شامل می‌شود.

 

دانشکده‌ها و آموزشکده‌های وابسته به دانشگاه:

      الف) دانشکده‌ها:

      ü دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی

      این دانشکده فعالیت آموزشی خود را از سال تحصیلی 55- 54 با پذیرش دانشجو در رشته‌ی زبان انگلیسی شروع کرد و به مرور زمان به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران گسترش یافت. دانشکده‌ی ادبیات پس از دانشکده‌ی علوم پایه قدیمی‌ترین و موفق‌ترین دانشکده‌ی دانشگاه می‌باشد. دانشکده‌ی نوبنیان مدیریت و اقتصاد تا آغاز سال تحصیلی 75- 74 به صورت بخش‌های اقتصاد، حسابداری و مدیریت جزو خانواده‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی بود که براساس مصوبه‌ی شورای عالی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به صورت دانشکده‌های مستقل درآمد. هم‌چنین بخش فرهنگ و معارف اسلامی تا ابتدای سال تحصیلی 78- 77 در شمار بخش‌های دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی بود که هم‌اکنون به صورت بخشی مستقل زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه فعالیت می‌کند.

 

بخش‌های آموزشی دانشکده‌ی ادبیات:

      1- بخش ادبیات فارسی (با 4 گرایش دبیری، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ادبیات فارسی)

      2- بخش ادبیات انگلیسی (با 4 گرایش کارشناسی دبیری، ادبیات و مترجمی و زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی)

      3- بخش علوم اجتماعی (با 3 گرایش دبیری علوم اجتماعی، پژوهشگری علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی)

      4- بخش علوم تربیتی (با 2 گرایش آموزش و پروش پیش‌دبستانی و دبستانی و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی)

      5- بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی (با گرایش کتابداری و اطلاع‌رسانی در دوره‌ی کاردانی)

 

      ü دانشکده‌ی تربیت بدنی و علوم ورزشی

      این دانشکده که ابتدا با نام گروه تربیت بدنی در دانشگاه فعالیت داشت، در سال 64- 63 با پذیرش 10 دانشجو در رشته‌ی دبیری تربیت‌بدنی در سطح کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد. در حاضر برای دو گرایش تربیت دبیر بدنی و تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشجو پذیرفته می‌شود و در آینده‌ای نزدیک برای گرایش سوم به نام مدیریت در تربیت بدنی هم دانشجو پذیرش خواهد شد.

 

بخش‌ها و گروه‌های آموزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی:

      1- بخش دبیری تربیت بدنی

      2- بخش تربیت بدنی و علو ورزشی

 

      ü دانشکده‌ی ریاضی و کامپیوتر

      مجوز گشایش دانشکده‌ی ریاضی و کامپیوتر در تاریخ 21/9/73 از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی صادر گردید و از فروردین‌ماه 1374 به طور رسمی در ساختار جدیدی فعالیت خود را که از سال 1354 با نامه بخش ریاضی شروع کرده بود، گسترش داد. دانشکده‌ی ریاضی و کامپیوتر علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان ریاضی، کامپیوتر و آمار (در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکترا) در هر سال به بیش از 6000 دانشجو خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

 

بخش‌های آموزشی دانشکده‌ی ریاضی و کامپیوتر

      1- بخش آمار

      2- بخش ریاضی

      3- بخش کامپیوتر

 

      ü دانشکده‌ی دامپزشکی

      مقدمات گشایش این دانشکده در سال 1367 فراهم آمد. موافقت اصولی آن در سال 1367 و موافقت قطعی آن در سال 1370 از سوی شورای گسترش آموزش عالی صادر گردید. این دانشکده برای اولین بار در سال 1371 اقدام به پذیرش دانشجو کرده است و مقطع تحصیلی در این دانشکده (دکترای عمومی دامپزشکی) است.

      گروه‌های علمی- آموزشی دانشکده‌ی دامپزشکی:

      1- گروه بهداشت مواد غذایی

      2- گروه پاتوبیولوژی

      3- گروه علوم پایه

      4- گروه علوم درمانگاهی

 

      ü دانشکده‌ی علوم

      این دانشکده هم‌زمان با شروع فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در سال 55- 54 خدمات آموزشی خود را با پذیرش 24 دانشجو در دو رشته‌ی شیمی و فیزیک کاربردی آغاز کرد. دانشکده‌ی علوم پایه اولین دانشکده‌ای بود که در ساختار سازمانی دانشگاه کرمان شروع به کار کرد. بدین لحاظ باید این دانشکده را اولین و قدیمی‌ترین دانشکده‌ی دانشگاه کرمان به شمار آورد. تا سال 65 این دانشکده دانشجویان تنها برای دوره‌ی کارشناسی پذیرفته می‌شدند. ولی از سال 1366 با گشایش دوره‌ی کارشناسی ارشد در بخش‌های زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک و دوره‌ی دکتری در بخش‌های زمین‌شناسی، شیمی و فیزیک هر ساله علاوه بر دوره‌های کاردانی و کارشناسی، شمار قابل ملاحظه‌ای دانشجو هم برای این مقاطع پذیرفته می‌شود. لازم به یادآوری است که دانشکده‌ی ریاضی و علوم تنها کامپیوتر به عنوان جوان‌ترین دانشکده‌ی دانشگاه، فرزند برومند و شاخه‌ی تنومند این دانشکده است که در اجرای برنامه‌های گسترش آموزش عالی در دانشگاه شهید باهنر کرمان در فروردین‌ماه 1374 به صورت دانشکده‌های مستقل درآمد و از دانشکده‌ی علوم پایه جدا شد.

 

بخش‌های گوناگون دانشکده‌ی علوم پایه

      1- بخش زمین‌شناسی

      2- بخش زیست‌شناسی

      3- بخش شیمی

      4- بخش فیزیک (رصدخانه و مرکز نجوم دانشگاه)

 

      ü دانشکده‌ی فنی

      این دانشکده در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین دانشکده‌های دانشگاه است. فعالیت خود را از سال تحصیلی 55- 54 با پذیرش 30 نفر دانشجو در رشته‌ی برق و الکترونیک آغاز کرد، به مرور زمان به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داد. هم‌اکنون 8 رشته‌ی مهندسی، 14 گرایش کارشناسی، 11 گرایش کارشناسی ارشد و 5 گرایش دکتری در این دانشکده وجود دارد.

 

بخش‌های دانشکده ی فنی و مهندسی:

      1- بخش مهندسی برق

      2- بخش مهندسی شیمی

      3- بخش مهندسی صنایع

      4- بخش مهندسی عمران

      5- بخش مهندسی کامپیوتر

      6- بخش مهندسی متالوژی

      7- بخش مهندسی معدن

      8- بخش مهندسی مکانیک

 

      ü دانشکده‌ی کشاورزی:

      این دانشکده در سال تحصیلی 63- 62 به صورت آموزشکده‌ی کشاورزی با امکانات بسیار محدود با پذیرش 80 دانشجو در 3 رشته‌ی کاردانی (امور زراعی، امور فنی و امور دامی) فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز کرد. مجوز گشایش دانشکده‌ی کشاورزی و پذیرش دانشجو برای دوره‌ی کارشناسی در دو رشته‌ی مهندسی آبیاری و مهندسی زراعت در سال 1367 از سوی شورای گسترش عالی صادر گردید و آموزشکده‌ی کشاورزی به شهرستان جیرفت انتقال یافت.

      در سال تحصیلی 71- 70 با بهره‌برداری از ساختمان جدید و مجهز این دانشکده (ساختمان Q) و بارگیری نیروهای کارآمد آموزشی، دانشکده ی کشاورزی فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را گسترش داد.

 

بخش‌های گوناگون دانشکده‌ی کشاورزی:

      1- بخش مهندسی آبیاری

      2- بخش مهندسی اقتصاد کشاورزی

      3- بخش مهندسی زراعت و اصلاح نباتات

      4- بخش مهندسی زراعت و اصلاح نباتات

      5- بخش مهندسی علوم دامی

      6- بخش مهندسی گیاه‌پزشکی

      7- بخش مهندسی ماشین‌های کشاورزی

      8- پژوهشکده‌ی باغبانی

 

      ü دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد

      رشته‌های علوم اقتصادی، حسابداری و مدیریت به‌ترتیب از سال‌های 1365 و 1369 و 1373 تحت پوشش دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند. بنا به پیشنهاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مبنی بر ایجاد دانشکده‌ای به نام دانشکده‌ی علوم اداری و اقتصادی در سال تحصیلی 75- 74 با تصویب شورای عالی گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی این دانشکده رسماً فعالیت خود را به طور مستقل آغاز نمود. این دانشکده در سال 75 به دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد تغییر نام داده است.

 

بخش‌های دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد:

      1- بخش حسابداری

      2- بخش علوم اقتصادی (گرایش بازرگانی)

      3- بخش مدیریت

 

      ü دانشکده‌ی هنر

      گشایش دانشکده‌ای به نام «صنایع دستی» ابتدا در سال 68- 67 از سوی استانداری کرمان از دانشگاه درخواست شد. این درخواست از طریق دانشگاه به وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیشنهاد گردید. وزارت فرهنگ با اعزام کارشناسان و انجام مطالعات و بررسی‌های لازم این پیشنهاد را پذیرفت و گشایش این دانشکده را به نام دانشکده‌ی هنر تصویب کرد و به دانشگاه هنر ابلاغ نمود.

      دانشکده‌ی هنر در سال 1372 به منظور حفظ و ترویج هنر و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه‌ی حفظ و نگهداری آثار و ابنیه‌ی تاریخی و فرهنگی تأسیس شد. نخست در جلسه‌ی مورخ 24/7/72 با ایجاد رشته‌ی معماری و پذیرش 20 نفر دانشجو با حضور مقامات محلی استان در محل کاروانسرای گنجعلیخان رسماً شروع به کار کرد. در سال 1374 مجوز پذیرش دانشجو در رشته‌ی کاردانی هنرهای سنتی اخذ گردید و در سال 1375 با ایجاد رشته‌های مرمت و احیای ابنیه‌ی تاریخی و نقاشی در مقطع کارشناسی موافقت اصولی به عمل آمد. هم‌چنین در سال 1376 با رشته‌ی فرش موافقت قطعی به عمل آمد.

 

بخش‌های آموزشی دانشکده‌ی هنر:

      1- بخش فرش

      2- بخش مرمت و احیای بناهای تاریخی

      3- بخش معماری

      4- بخش نقاشی

      5- بخش هنرهای سنتی

 

      ب) آموزشکده و دانشکده‌های اقماری

      ü آموزشکده‌ی کشاورزی جیرفت

      آموزشکده‌ی کشاورزی جیرفت در سال 1362 با موافقت وزارت محترم فرهنگ و آموزش عالی تأسیس و در همان سال اقدام به پذیرش دانشجو نمود، لیکن بنا به دلایلی دانشجویان پذیرفته شده در کرمان مشغول به تحصیل شدند و از سال 1367 عملاً فعالیت آموزشی خود را در شهرستان جیرفت آغاز نمود و از سال تحصیلی 69- 68 در سه رشته‌ی امور زراعی، امور فنی و امور دامی 75 نفر دانشجو در مقطع کاردانی پذیرفت. رشته‌های مذکور با صلاحدید شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت‌خانه به رشته‌های تکنولوژی تولیدات گیاهی، تکنولوژی تولیدات دامی و تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی تغییر یافتند و هم‌اکنون رشته‌های مذکور در قالب سه بخش آموزشی تولیدات گیاهی، ماشین‌های کشاورزی و تولیدات دامی پذیرای دانشجو می‌باشد. افزون بر این، دوره‌ی شبانه رشته‌های یاد شده نیز در این آموزشکده دایر می‌باشد. در هر سال تحصیلی 350 نفر دانشجوی روزانه و شبانه پذیرفته می‌شوند.

 

فضای آموزشی:

      این واحد علیرغم نوپا بودن آن از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی نسبتاً خوبی برخوردار می‌باشد. هم‌اکنون دارای هفت ازمایشگاه و سه کارگاه ماشین‌آلات می‌باشد. انواع ماشین‌آلات کشاورزی در ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی شهید بهشتی این آموزشکده موجود می‌باشند که جهت برگزاری کلاس‌های عملیات از آن‌ها استفاده می‌گردد.

      پروژه‌ی ساختمانی آموزشکده با زیربنای 12000 متر مربع در زمینی به مساحت تقریبی 200 هکتار در محل باقرآباد در دست اقدام می‌باشد که تقریباً فاز اول آن شامل سالن ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی، بلوک‌های آموزشی 1، 2 و 3، کارگاه‌های آموزشی، سلف‌سرویس به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

اراضی کشاورزی و واحدهای تابعه:

      این واحد دارای 700 هکتار زمین کشاورزی بسیار مرغوب می‌باشد که حدود 190 هکتار از اراضی مذکور در منطقه‌ی خضرآباد و 40 هکتار در منطقه‌ی ییلاقی دلفارد قرار دارند. ایستگاه تحقیقاتی آموزشی شهید دکتر بهشتی که اخیراً از طرف وزارت کشاورزی به این آموزشکده واگذار گردید، یکی از واحدهای تابعه می‌باشد که مساحت آن 285 هکتار زمین کشاورزی است.

 

بخش‌های آموزشی آموزشکده‌ی آموزشکده‌ی کشاورزی جیرفت:

      1- بخش تولیدات دامی

      2- بخش‌های تولیدات گیاهی

      3- بخش‌های ماشین‌های کشاورزی

 

      ü دانشکده‌ی مهندسی سیرجان

      بنیاد دانشگاهی سیرجان پس از تهیه‌ی مقدمات و امکانات از طریق ریاست وقت دانشگاه شهید باهنر کرمان، جناب آقای دکتر علی‌اصغر رستمی ابوسعیدی گشایس دانشگده‌ی تکنولوژی سیرجان را درخواست کرد. شورای گسترش عالی پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم در جلسه‌ی مورخ 2/8/71 با گشایش دانشکده‌ی تکنولوژی سیرجان (برای دوره‌های علمی- کاربردی) وابسته به دانشگاه شهید باهنر کرمان موافقت کرد. این موافقت‌نامه در تاریخ 23/8/71 توسط وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت جناب آقای دکتر مصطفی معین به دانشگاه شهید باهنر ابلاغ گردید.

      به دنبال صدور این موافقت‌نامه آقای دکتر غلامعباس بارانی معاون دانشجویی وقت دانشگاه به پیشنهاد رییس دانشگاه و موافقت وزیر فرهنگ و آموزش عالی با حفظ سمت به عنوان رئیس دانشکده منصوب گردید که تا این زمان به کار خود ادامه می‌دهد.

 

بخش‌های گووناگون آموزشی دانشکده‌ی تکنولوژی سیرجان:

      1- بخش عمران

      2- بخش مکانیک

      ü دانشکده‌ی صنعت و معدن زردن

      در سال 1369 مجوز گشایش دانشکده‌ی علمی- کاربردی زرند صادر گردید و در ابتدای سال 1372 این دانشکده توسط وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت جناب آقای دکتر مصطفی معین گشایش یافت. دانشکده‌ی علمی کاربردی زرند فعالیت آموزشی خود را از سال تحصیلی 72- 71 با پذیرش اولین گروه دانشجو در رشته‌ی کارشناسی ناپیوسته استخراج معدن آغاز کرد. در حال حاضر این دانشکده با پذیرش دانشجو در رشته‌ی مهندسی معدن، گرایش استخراج در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به عنوان یکی از دانشکده‌های اقماری دانشگاه شهید باهنر کرمان در شهر زرند وظیفه‌ی تربیت نیروی انسانی کاردان بخش معادن و صنایع را به عهده دارد و تا‌کنون چندین گروه از دانشجویان این دانشکده فارغ‌التحصیل شده و جذب بازار کار گردیده‌اند و یا در مقاطع بالاتر به تحصیل مشغول هستند.

 

بخش‌های آموزشی دانشکده‌ی علمی- کاربردی زرند:

      1- بخش مهندسی معدن

      2- بخش مهندسی مکانیک

      3- بخش مهندسی مواد (متالوژی)

 

      ü مجتمع آموزش عالی بم

      این مجتمع فعالیت آموزشی خود را از سال تحصیلی 74- 73 با پذیرش 78 نفر دانشجو در سه رشته‌ی دبیری ریاضی کاردانی فنی مکانیک، ماشین‌ابزار و کاردانی فنی مکانیک جوشکاری شروع کرد. این کمجتمع با پشتیبانی و حمایت صنایع خودروسازی کرمان و مسئولین محترم شهرستان بم و کمک‌های مردمی در ارگ جدید تأسیس شده است.

 

بخش‌های آموزشی مجتمع:

      1- بخش دبیری ریاضی

      2- بخش مکانیک (با دو رشته‌ی کاردانی جوشکاری و کاردانی ماشین‌ابزار)

 

      ج) مراکز تحقیقاتی

      ü پژوهشکده‌ی ریاضی

      ü پژوهشکده‌ی باغبانی

      ü پژوهشکده‌ی علوم اجتماعی و اقتصادی

 

کارنامه‌ی پژوهشی:

اطلاعات از سال 1380 تا سال 1383

 

عنوان

تعداد

طرح‌های تحقیقاتی

181

مجلات علمی

2

سایر مجلات

1

کتاب‌های منتشر شده

55

 

 

خوابگاه‌ها:

 

نام خوابگاه

مساحت

دخترانه/ پسرانه

تعداد افراد ساکن

محل جغرافیایی

خوابگاه شماره‌ی 1

3500 متر مربع

دخترانه

340 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 2

3500 متر مربع

دخترانه

333 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 3

3500 متر مربع

دخترانه

344 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 4

3500 متر مربع

دخترانه

351 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 5

3500 متر مربع

دخترانه

325 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 6

4000 متر مربع

پسرانه

475 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 7

4000 متر مربع

پسرانه

475 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه شماره‌ی 8

3000 متر مربع

پسرانه

312 نفر

داخل دانشگاه

خوابگاه هرندی

2700 متر مربع

پسرانه

220 نفر

خارج از دانشگاه

 

 

تغذیه:

 

ردیف

نام سلف‌سرویس

ظرفیت

مساحت

1

دانشکده‌ی فنی

1000 نفر

2000 متر مربع

2

دانشکده‌ی هنر

100 نفر

100 متر مربع

3

دانشکده‌ی علوم

3000 الی 4000 نفر

3000 متر مربع

 

 

وام:

 

ردیف

نوع وام

تعداد افراد استفاده‌کننده در نیم‌سال

مبلغ تقریبی

1

مسکن

230 نفر

100.00.000 ریال

2

ضروری

120 نفر روزانه، 400 نفر شبانه

120.000.000 ریال روزانه

320.000.000 ریال شبانه

3

ازدواج

90 نفر

270.000.000 ریال

4

کمک‌شهریه‌ی شاهد

160 نفر

110.000.000 ریال

5

تحصیلی

2265

1.100.000.000 ریال

 

 

بیمه:

 

ردیف

نوع بیمه

تعداد افراد برخوردار

1

خدمات درمانی

285 نفر

2

حوادث

کلیه‌ی داشنجویان مشغول به تحصیل

 

 

سفرها:

 

ردیف

نام سفر

تعداد افراد شرکت‌کننده

نوع: تحقیقاتی، علمی و تفریحی

1

علمی

1800 نفر

علمی

2

تحقیقاتی

1200 نفر

تحقیقاتی

3

فرهنگی

640 نفر

فرهنگی و زیارتی

4

تفریحی

640 نفر

تفریحی

 

 

فعالیت‌های فرهنگی:

      الف) کلاس‌های آموزشی:

 

ردیف

نام دوره‌ی آموزشی

تعداد شرکت‌کنندگان

زمان برگزاری

1

آموزش گلسازی

35 نفر

ترم پاییز 84- 83

2

آموزش خوشنویسی

33 نفر

ترم پاییز 84- 83

3

آموزش داستان‌نویسی

25 نفر

ترم پاییز 84- 83

4

آموزش صخره‌نوردی

15 نفر

ترم پاییز 84- 83

5

کارگاه‌های پژوهشی نهج‌البلاغه

35 نفر

ترم پاییز 84- 83

 

 

      ب) سفرهای فرهنگی

 

ردیف

نام سفر

تعداد شرکت‌کنندگان

نوع: تحقیقاتی، علمی و تفریحی

1

اردوی اصفهان

40 نفر

تفریحی

2

صعود به قاه‌ی کوشا

15 نفر

تفریحی

3

اردوی نمایشگاه بین‌المللی

150

تفریحی

4

صعود به قله‌ی سبلان

17 نفر

تفریحی

5

اردوی شهداد

60 نفر

تفریحی

6

اردوی باغ شاهزاده ماهان

140 نفر

تفریحی

7

صعود به قله‌ی هزار

12 نفر

تفریحی

 

 

تربیت‌بدنی:

      امکانات:

 

ردیف

نام سالن‌های ورزشی

تعداد

مساحت

1

سالن چندمنظوره در دانشکده‌ی علوم

4 عدد

4150 متر مربع

2

استخر سرپوشیده

1 عدد

1250 متر مربع

3

زمین چمن واقع در علوم و فنی

2 عدد

2200 متر مربع

4

زمین‌های روباز چندمنظوره واقع در علوم و فنی

3 عدد

13425 متر مربع