دانشگاه ارومیه به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ ١٥ هکتاری در مسیر جاده‌ی بند به ریاست آقای مهندس شیبانی در سال ١٣٤٤ تأسیس گردید. در آن زمان تعداد اعضای هیئت علمی بسیار معدود بوده و در هر دوره تعداد ٢٠ الی ٣٠ نفر دانشجو برای آموزش در علوم کشاورزی پذیرفته و با درجه‌ی کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شدند. دانشجویانی که مایل بودند می‌توانستند تا درجه‌ی کارشناسی در دانشکده‌ی کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند. در سال ١٣٤٨ موافقت‌نامه‌ای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزایش دوره دانشکده از دوسال به برنامه‌ی چهار ساله به امضا رسید و آقای دکتر جعفر راثی ریاست دانشکده را به عهده گرفتند. نمایندگان بنیاد خاور نزدیک تهیه‌ی کتب آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی برای دوره‌ی چهارساله دانشکده‌ی کشاورزی و دامپروری را به عهده گرفتند. گرایش‌های آموزشی شامل رشته‌های کشاورزی، دامپروری و اقتصاد خانه بود که با پایه‌گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت می‌شد. کتابخانه‌ی مرکزی دانشکد ه به سرعت با کتاب‌های منتخب تجهیز و تعداد دانشجویان جدید‌الورود به ١٥٠ نفر در سال رسید. در آغاز همکاری بنیاد خاور نزدیک با دانشکده‌ی کشاورزی و دامپروری، مزرعه وسیعی در نازلو واقع در حومه‌ی شهر ارومیه خریداری شد. پردیس نازلو در ١١ کیلومتری مسیر جاده‌ی مرز سرو با ترکیه و با فاصله‌ی ١٩ کیلومتری از پردیس شهر قرار داشت. در ابتدا ساختمان‌های دامپروری جهت نگهداری گاو و گوسفند و ماکیان به منظور آموزش عملی دانشجویان و با سرپرستی متخصصین بنیاد خاور نزدیک احداث شد.

      لازم به اشاره است که ٨٧ سال قبل از تأسیس آموزشکده‌ی کشاورزی ارومیه و ٥٦ سال قبل از تأسیس ١ (ش ٨٧٨ میلادی) در محل باغ ١٥ هکتاری فوق‌الذکر، یک دانشگاه تهران در سال ١٣١٣ یعنی در سال ١٢٥٧ دانشکده‌ی پزشکی توسط میسیونرهای مذهبی که از ٤٣ سال قبل از آن به ارومیه وارد شده بودند احداث شده بود. سرپرستی این دانشکده که قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی به سبک جدید در ایران به شمار می‌رود با که خود متولد ارومیه بوده و تحصیلات پزشکی را در (Co ch r an Dr. Josep h)آقای دکتر ژوزف کاکران نیویورک گذرانده بود، بوده است. دانشکده‌ی پزشکی ارومیه در طی پنج دوره‌ی پنج ساله و به مدت ٢٧ سال فعالیت خود جمعاً ٢٦ پزشک ایرانی را فارغ‌التحصیل نموده و تحویل جامعه آن روز داده است که این امر از جمله افتخارات منطقه‌ی آذربایجان غربی به شمار می‌رود. بنا بر شواهد موجود، قبل از آن تاریخ فقط سه پزشک در ارومیه مشغول طبابت بوده‌اند. هم‌اکنون یکی از نمونه‌های گواهینامه دو‌زبانه فارغ‌التحصیلی پزشکی به عنوان مدرک ارزشمند در دانشگاه ارومیه موجود می‌باشد. در یکی از دوره‌های فارغ التحصیلی در سال ١٢٧٧ مظفرالدین شاه خود شخصاً همراه با دکتر کاکران گواهینامه‌های فارغ التحصیلی را امضا کرده و به فارغ التحصیلان اهدا نموده‌اند. همزمان با تأسیس دانشکده‌ی پزشکی ارومیه دو بیمارستان یکصد و پنجاه تختخوابی به ترتیب برای بستری شده بیماران مرد و زن به نام بیمارستان وست مینستر 
(Weseminster Hospital) در ارومیه تأسیس شد که اولین بیمارستان‌های مدرن و مجهز در ایران به شمار می‌روند.

      در حال حاضر یک ساختمان قدیمی معروف به ساختمان چوبی و یکی از پناهگاه‌های زیرزمینی زمان جنگ ایران و عراق از جمله ساختمان‌های باقی‌مانده از آن زمان در دانشگاه ارومیه به شمار می‌روند. بدین ترتیب تأسیس آموزشکده‌ی کشاورزی ارومیه در سال ١٣٤٤ دقیقا شصت سال بعد از تعطیلی دانشکده‌ی پزشکی ارومیه که به علت فوت آ قای دکتر کاکران پیش آمد، اتفاق افتاده است.

      به دنبال تأسیس دانشکده‌ی کشاورزی و دامپروری ارومیه، دانشکده‌های دامپزشکی و علوم در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه به ترتیب در سال‌های ١٣٥٦ و ١٣٥٨ افتتاح شدند که منجر به تأسیس دانشگاه ارومیه گردید. پس از آن فعالیت گسترده‌ای برای توسعه‌ی پردیس نازلو به عمل آمد و به تدریج و به نوبت هر سه دانشکده‌ی فوق‌الذکر به پردیس نازلو انتقال یافتند.

      لازم به توضیح است که در سال ١٣٥٩ دانشکده‌ی پزشکی نیز در دانشگاه ارومیه تأسیس شده و تا سال ١٣٦٤ به فعالیت خود ادامه داد و سپس در نتیجه‌ی تغییراتی که در سطح وزارت پیش آمد از دانشگاه ارومیه جدا گردید.

      دانشگاه ارومیه پس از آن با افتتاح دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی در سال ١٣٦٧ و دانشکده‌ی فنی در سال١٣٦٨ توسعه بیشتری یافت و درحال حاضر با داشتن پنج دانشکده، یک آموزشکده‌ی فنی در شهر خوی، چهار مرکز تحقیقاتی، مرکز ICT، کتابخانه‌ی مرکزی، یک موزه و یک مرکز تحقیقات سازه‌ی در حال تأسیس، به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد.

 

دانشکده‌ی ادبیات

      این دانشکده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان چهارمین دانشکده‌ی دانشگاه ارومیه با راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات فارسی در سال ١٣٦٧ تأسیس گردید. اولین گروه دانشجویان پذیرفته شده شامل کارشناسی دبیری ادبیات فارسی در سال ١٣٦٧ و دبیری تربیت بدنی در سال ١٣٦٨ بوده‌اند. فضای آموزشی و اداری این دانشکده از آغاز در پردیس شهر واقع در خیابان شهید بهشتی بوده است که متعاقباً در سال ١٣٧١ به محل ساختمان جدید واقع در بلوار والفجر ٢ روبه‌روی صدا و سیما منتقل گردید. دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی هم اکنون ٧٣ نفر عضو هیئت علمی و ٤٥ نفر کادر اداری و خدماتی دارد. اعضای هیئت علمی این دانشکده با نهادها و سازمانهای اجرایی متعددی همکاری دارند و در این دانشکده طرح‌های مشترک آموزشی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف به اجرا درآمده است.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه علوم اقتصادی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه علوم تربیتی، گروه زبان‌های خارجی، گروه تاریخ، گروه حسابداری، گروه معارف اسلامی و الهیات، گروه ادبیات فارسی

 

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی:

      گروه تربیت بدنی از سال ١٣٦٧ با چهار نفر هیئت علمی موجودیت یافت و در سال ١٣٦٨ با پذیرش ٢٣ نفر دانشجوی پسر در رشته‌ی کارشناسی تربیت بدنی کار خود را آغاز کرد و با چندین دوره فارغ‌التحصیل کارشناسی تربیت بدنی، در سال ١٣٨٢ به پذیرش ٦ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و در سال ١٣٨٣ به همت اعضای هیئت علمی، گروه توانست ١٢ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در گرایش‌های فیزیولوژی- مدیریت- رفتار حرکتی وگرایش عمومی جذب نماید. هم‌اکنون حدود ٢٢٠ نفر دانشجوی کار‌شناسی و کارشناسی ارشد (دختر و پسر) در گروه تربیت بدنی به تحصیل مشغول هستند. لازم به توضیح است که دانشگاه ارومیه بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه در ایران می‌باشد که کارشناسی ارشد بصورت گرایشی پذیرفته است. به پیشنهاد این گروه دوره‌های فراگیر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد راه‌اندازی شده و هم‌اکنون متقاضیان بصورت دانش‌پذیر به تحصیل اشتغال دارند. گروه تربیت بدنی در حال حاضر یک آزمایشگاه مجهز فیزیولوژی دارد که دانشجویان این رشته درس آزمایشگاهی خود را در این آزمایشگاه زیر نظر متخصصین این رشته کار می‌کنند. به یاری خدا و همکاری هیئت رییسه‌ی محترم دانشگاه و با همت ریاست محترم دانشکده‌ی ادبیات و یکایک اعضای هیئت علمی، گروه تربیت بدنی ارتقا یافته و در حال حاضر بدنبال راه‌اندازی دانشکده‌ی تربیت بدنی می‌باشد. کادر فعلی گروه تربیت بدنی شامل: ٥ نفر هیئت علمی با مدرک دکتری و ٣ نفر مشغول تحصیل در دوره‌ی دکتری و ٥ نفر عضو هیئت علمی با مدرک کارشناسی ارشد و یک نفر کارشناس تربیت بدنی و یک دفتردار و ماشین نویس می‌باشد.

 

گروه علوم تربیتی

      موجودیت گروه علوم تربیتی در سال ١٣٥٦ در داخل دانشکده علوم به عنوان گروه سرویس‌دهنده شکل گرفت. در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، این گروه تدریس در‌س‌های تربیتی (٣٢ واحد) رشته‌های دبیری فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی دانشکده‌ی علوم دانشگاه ارومیه را عهده‌دار بوده است. با پشتکار اساتید این گروه و با موافقت وزارت علوم، از سال ١٣٧٣ در مقطع کارشناسی و گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، اولین سری دانشجویان این رشته مشغول به تحصیل شدند. در طول این سال‌ها، دانشجویان روزانه و شبانه این گروه با جدیت برنامه‌های تحصیلی خود را دنبال می‌کردند و در سال‌های اخیر تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان این رشته در کنکور ورودی کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریت آموزشی، روان‌شناسی تربیتی، برنامه‌ریزی درسی حائز رتبه‌های درخشان شده و در دانشگاه‌های تهران و تبریز مشغول گذراندن دوره‌های ارشد خود هستند. از مهر ١٣٨٣ در مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی با پذیرش دانشجو در گرایش مدیریت آموزشی کار خود را رونق بخشیده و در دوره‌ی روزانه و شبانه دانشجویان به تحصیل مشغولند. کادر علمی گروه علوم تربیتی در حال حاضر شامل یک استاد، دو استادیار، یک مربی، و شش دانشجوی بورسیه‌ی دکترا می‌باشد.

 

گروه زبان‌های خارجی

      با پذیرش دانشجو در دوره‌ی گروه زبان انگلیسی دانشکده‌ی ادبیات ارومیه از نیم‌سال اول سال تحصیلی 1٣٧٥، کارشناسی رشته‌ی دبیری زبان در دوره‌ی روزانه آغاز به کار کرد. در نیم‌سال دوم سال ١٣٧٥ پذیرش دانشجو در دوره‌ی شبانه انجام گرفت و از نیم‌سال اول سال ١٣٧٦ فعالیت گروه با پذیرش دانشجو با گرایش محض زبان و ادبیات انگلیسی ادامه یافت. تاکنون با بیش از ٣٠٠ دانشجو در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل گشته‌اند. خوشبختانه مقامات دانشگاه و وزارت علوم با تأسیس دوره‌ی کارشناسی ارشد با گرایش آموزش زبان انگلیسی موافقت نموده‌اند.

 

گروه تاریخ

      گروه تاریخ دانشگاه ارومیه در سال ١٣٧٦ با دو نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و چند استاد مدعو و پروازی از تهران موجودیت یافت و در مهر ماه همان سال با پذیرش ٣٨ نفر دانشجوی دوره‌ی دبیری تاریخ آغاز به کار کرد و تاکنون سه دوره‌ی فارغ‌التحصیل داشته است. شایان یادآوری است که در سال‌های ١٣٧٨ و ١٣٨٠ به دلیل ناکافی بودن اعضای هیئت علمی پذیرش دانشجو نداشت. اما از سال ١٣٨٠ گروه تاریخ با پذیرش اعضای هیئت علمی جدید به بازسازی و سامان‌دهی مجدد گروه همت گماشت به گونه‌ای که هم‌اکنون دارای هفت نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و دو دانشجوی بورسیه در دوره‌ی دکترا می‌باشد.

 

گروه حسابداری

      پذیرش دانشجو در رشته‌ی حسابداری دانشگاه ارومیه از سال ١٣٧٥ در قالب گروه اقتصاد شروع و گروه مستقل حسابداری از سال ١٣٧٨ تشکیل و از گروه اقتصاد جدا گردید. در حال حاضر دو گروه دانشجو برای مقطع کارشناسی حضوری (نوبت اول و دوم) و نیمه‌حضوری پذیرش می‌گردد. ضمناً بر‌اساس طرح جامع دانشگاه در صورت اخذ مجوز از سال ١٣٨٦ امکان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد امکان‌پذیر خواهد بود.

 

گروه ادبیات فارسی

      زبان وادبیات فارسی همواره یکی از مهم‌ترین قائمه‌های فرهنگی ما ایرانیان بوده است، با عنایت به این نکته و تأثیر غیر قابل انکار آن در صیانت و اشاعه‌ی فرهنگ دینی- ملی این سرزمین، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه برای نخستین بار، در سال ١٣٦٧ در مقطع کارشناسی، اقدام به پذیرش دانشجو نمود. از سال ١٣٧٩ نیز این گروه، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این رشته را آغاز کرد که دومین دوره از دانشجویان آن، در حال دفاع از پایان‌نامه‌های خود و فراغت از تحصیل می‌باشند. گروه زبان و ادبیات فارسی تنها گروه علمی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه است که از سال تحصیلی 85- 84 در مقطع دکتری، از داخل و خارج کشور، دانشجو خواهد پذیرفت. این گروه، درحال حاضر دارای یک نفر استاد، هشت نفر استادیار و دو نفر مربی است.

 

دانشکده‌ی علوم

      دانشکده‌ی علوم در سال ١٣٥٨ با پذیرش دانشجو در دو رشته علوم گیاهی و دبیری فیزیک آغاز به کار کرد. هم‌اکنون با داشتن ٦٥ نفر عضو هیئت علمی (شامل ٦ استاد، ٧ دانشیار، ٢٩ استادیار و ٢٢ مربی) و ٣٩ نفر کادر اداری و خدماتی بعنوان یکی از قطب‌های مهم آموزشی و پژوهشی دانشگاه ارومیه در پردیس نازلو مستقر می‌باشد. تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل عبارتند از: ١٨٩٧ نفر دانشجوی دوره‌ی کارشناسی (روزانه و شبانه)، ١٥٥ نفر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و ١١ نفر دانشجوی دوره دکترا. گروه‌های آموزشی و رشته‌های وابسته به دانشکده‌ی علوم به شرح زیر می‌باشند: کارشناسی ریاضی(گرایش ریاضی محض)- کارشناسی ارشد ریاضی (گرایش آنالیز، توپولوژی و جبر)، کارشناسی زمین شناسی، کارشناسی زیست‌شناسی (گرایش علوم جانوری و علوم گیاهی )- کارشناسی ارشد علوم جانوری (گرایش فیزیولوژی)- کارشناسی ارشد علوم گیاهی (گرایش اکولوژی- سیستماتیک و فیزیولوژی )- دکترای تخصصی فیزیولوژی گیاهی، کارشناسی شیمی (گرایش شیمی کاربردی و شیمی محض)- کارشناسی ارشد شیمی (گرایش شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی  فیزیک و شیمی معدنی)- دکترای تخصصی شیمی آلی، کارشناسی فیزیک (گرایش اتمی و مولکولی، حالت جامد و هسته‌ای) کارشناسی ارشد فیزیک (گرایش فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک حالت جامد و فیزیک نظری)

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه شیمی، گروه فیزیک، گروه ریاضی، گروه علوم زیستی، گرو ه زمین‌شناسی

 

گروه شیمی

      گروه شیمی در سال ١٣٥٥ با دو نفر هیئت علمی موجودیت یافت و کار خود را با تدریس دروس شیمی سایر رشته‌ها آغاز نمود. در مهر ماه ١٣٦٢ با پذیرش ٥٦ نفر در گرایش دبیری شیمی مقطع کارشناسی عملاً مسئولیت پرورش بخشی از نیاز آموزش و پرورش منطقه را به عهده گرفت. با موافقت وزارت از مهر ماه ١٣٧٤ در مقطع کارشناسی گرایش شیمی محض نیز دانشجو پذیرفته می‌شود. ضمناً از سال ١٣٧٦ پذیرش دانشجو در رشته دبیری شیمی متوقف شده است. با موافقت وزارت از مهر ماه ١٣٧٧ در گرایش شیمی کاربردی مقطع کارشناسی نیز دانشجو پذیرفته می‌شود. در مقطع کارشناسی ارشد گروه شیمی باپذیرش دانشجو در گرایش شیمی آلی از مهر ١٣٧٦ کار خود را شروع نموده و بدنبال آن در گرایشها، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و بالاخره شیمی معدنی موفق به اخذ موافقت‌نامه‌ی وزراتخانه گردید و در حال حاضر در چهار رشته‌ی کارشناسی ارشد دانشجوی فارغ‌التحصیل دارد. در مقطع دکتری گروه شیمی اقدام به پذیرش دانشجو نموده و از بهمن ماه ١٣٨٢ اولین دوره‌ی از دانشجویان دکتری شیمی آلی کار خود را شروع خواهند کرد و اخیراً موافقت راه‌اندازی دکتری شیمی تجزیه از طرف وزرات علوم و تحقیقات و ف نآوری صادر شده که به زودی پذیرش دانشجو را آغاز خواهد نمود. پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در سایر رشته‌های شیمی از هدف‌های آتی گروه شیمی می‌باشد. گروه شیمی از نظر وسایل و دستگاه‌های فیزیکوشیمی در حال حاضر دارای دستگاه‌های CHN‌ آنالیز، جذب اتمی، FTIB، NMR است. کادر فعلی گروه شمی از دو استاد، سه دانشیار، نه استادیار، یک دانشور و یک مربی آموزشیار، ٧ دانشجوی بورسیه دوره‌ی دکتری، ٧ کارشناس، دو تکنسین، یک ماشین‌نویس و بایگان، یک انباردار شیمی و یک نفر متصدی خدمات تشکیل شده است.

 

گروه فیزیک

      گروه فیزیک در سال ١٣٥٦ به همت و تلاش آقای دکتر محمد رضا بهفروز در دانشکده علوم تأسیس گردید و سپس دیگر همکاران به گروه پیوستند و این گروه کار خود را در رشته فیزیک کاربردی آغاز بکار کرد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شورای گروه فیزیک تشکیل و در ایام انقلاب فرهنگی آزمایشگاه‌های کارشناسی نظیر فیزیک پایه‌ی 1، 2 و 3، اپتیک، فیزیک جدید، فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، کارگاه فیزیک تأسیس گردیدند. بعد از آغاز به کار مجدد گروه فیزیک پس از انقلاب فرهنگی تعدادی از مربیان گروه جهت اخذ Ph.D عازم ادامه تحصیل شدند که پس از بازگشت دیگر گرایش‌های گروه نظیر هستهای، حالت جامد، اتمی و مولکولی تأسیس و پذیرش دانشجو نمودند و در سال ١٣٧١ کارشناسی ارشد در گرایش‌های مختلف در این گروه تأسیس گردید که تاکنون بیش از ٥٠ نفر فارغ‌التحصیل داشته است که بعضی از آنان اینک با درجه‌ی Ph.D به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف کشور به کار آموزش و تحقیق مشغولند و عنقریب این گروه در گرایش‌های مختلف هسته‌ای، حالت جامد، اتمی و مولکولی در دوره‌ی دکتری فیزیک پذیرش دانشجو می‌نماید. گروه فیزیک دارای مراکز تحقیقاتی، ابر رسانایی، لایه‌های نازک و طیف سنجی پرتو X هستند که با کمی همت و تلاش و توجه مسئولین محترم دانشگاه دیگر مراکز مورد نیاز تحقیقاتی برای دوره‌ی دکتری نظیر آزمایشگاه تحقیقاتی لیرز و مرکز طیف‌سنجی رامان برای این گروه خریداری و تأسیس گردد. گروه فیزیک اینک دارای یک نفر استاد، یک نفر دانشیار و پنج نفر استادیار می‌باشد که تقریباً چهار نفر استادیار دیگر با درجه‌ی دکتری در طی ماه‌های آینده به گروه خواهند پیوست.

 

گروه علوم زیستی

      گروه زیست‌شناسی دانشگاه ارومیه در سال ١٣٥٥ تأسیس گردیده است. در سال ١٣٥٧ به علت پیروزی انقلاب اسلامی و عزیمت تعدادی از اساتید به خارج از کشور گروه در حالت بلاتکلیفی قرار گرفت و امیدی به ادامه‌ی کار آن نبود. پس از گذشت حدود یک سال‌و‌نیم تعدادی از اساتید به وطن خود بازگشته و گروه فعالیت خود را از نو آغاز کرد. بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها گروه زیست‌شناسی با دو رشته‌ی علوم گیاهی و دبیری زیست‌شناسی شروع به کار نمود و سال‌ها این دو رشته را ادامه داد. بعد از مدتی زیست‌شناسی عمومی نیز به رشته‌های تخصصی اضافه شد. فعالیت گروه زیست‌شناسی در سال‌های بعد از انقلاب بسیار چشمگیر است به طوری که قبولی دانشجویان این دانشگاه در دوره‌های کارشناسی ارشد بیش از دانشگاه‌های دیگر بود. در سال ١٣٧٥ گروه زیست‌شناسی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته علوم گیاهی با دو گرایش فیزیولوژی گیاهی و تاکسنومی اکولوژی گیاهی نمود. پس از ٥ سال و فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد در سال ١٣٨٠ گروه زیست‌شناسی موفق به تأسیس دوره‌ی تخصصی فیزیولوژی گیاهی گردید که بالاترین ارزش دانشگاهی بوده و به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌گردد. PHD درجه در سال‌های اخیر دوره‌ی شبانه در مقطع کارشناسی و در سال تحصیلی 83- 82 در مقطع کارشناسی ارشد گرایش علوم جانوری دانشجو پذیرفته می‌شود.

 

گروه زمین شناسی

      با توجه به اهمیت استان آذربایجان غربی به لحاظ تنوع مواد معدنی و وجود ساختارهای پیچیده‌ی زمین‌شناسی و چینه‌شناسی لزوم راه‌اندازی گروه زمین‌شناسی در دانشگاه ارومیه احساس می‌شد. لذا در سال ١٣٧٥ گروه زمین‌شناسی با ٥ نفر هیئت علمی (٢ نفر استادیار و ٣ نفر مربی) تأسیس و در مهر ماه همان سال با پذیرش ٣٥ نفر دانشجو در گرایش زمین‌شناسی محض موجودیت یافت. گروه زمین‌شناسی از بدو تأسیس تاکنون با به کارگیری استعدادهای بالقوه‌ی اساتید کار‌آزموده و فعالیت مستمر کارشناسان گروه توانسته است تعداد قابل توجهی از دانشجویان را فارغ‌التحصیل نماید که تعداد زیادی از این دانشجویان هم‌اکنون در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند. با توجه به پتانسیل مناسب علمی اعضای گروه که در حال حاضر شامل ٦ نفر استادیار، ٤ نفر دانشجوی بورسیه دکتری و ٣ نفر کارشناس می‌باشد، گروه زمین‌شناسی در نظر دارد در صورت کسب موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آینده‌ی نزدیک در گرایش‌های زمین‌شناسی اقتصادی، سنگ‌شناسی رسوبی و رسوب‌شناسی، چینه‌شناسی، فسیل‌شناسی، آب‌شناسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی اقدام به راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد نماید.

 

دانشکده‌ی فنی

      دانشکده‌ی فنی دانشگاه ارومیه در سال ١٣٦٢ در قالب آموزشکده‌ی فنی بنیان نهاده شد. در سال مزبور آموزشکده‌ی فنی با دو رشته‌ی کاردانی الکترونیک و عمران شروع به فعالیت کرده و با خدمات ارزنده و فعالیت مستمر اساتید و کارکنان آموزشکده تعداد قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند را فارغ‌التحصیل نمود. در سال ١٣٦٧ با تقویت و جذب نیروی انسانی و کارآمد و با به کارگیری استعدادهای بالقوه‌ی اساتید کارآزموده، با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی عمران و الکترونیک در دو گروه آموزشی با پشتکار زاید‌الوصفی به تعلیم و تربیت فرزندان میهن اسلامی‌مان همت گماشت و موجبات رشد و تعالی دانشجویان عزیز را فراهم آورد. در سال ١٣٧٠ با راه‌اندازی و تأسیس دوره‌ی کارشناسی مکانیک در گرایش حرارت و سیالات، آموزشکده‌ی فنی به دانشکده ارتقاء یافت و چهره‌ای نو و درخشان و درخور توجه در سطح استان ازخود به نمایش گذاشت. گروه مکانیک با پذیرش دانشجو در سال تحصیلی80- 79 در مقطع کارشناسی ارشد تبدیل انرژی فعالیت خود را در تحصیلات تکمیلی نیز آغاز کرده است. در سال ١٣٧٤ با همت اساتید گروه الکترونیک مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی الکترونیک ایجاد شده و اقدام به پذیرش دانشجو گردید. در سال ١٣٧٦ نیز گروه آموزشی مزبور موفق به ایجاد دوره‌ی دکترای الکترونیک شده و از سال ١٣٧٧ دانشجو پذیرفته است. در سال 80- 79 گروه الکترونیک با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مخابرات فعالیت خود را در تحصیلات تکمیلی گسترده‌تر کرده است. در گروه عمران سال ٧٧ به دنبال اخذ موافقت اصولی در مقطع کارشناسی ارشد سازه اولین گروه از دانشجویان به دانشکده‌ی فنی راه یافت. از نیم‌سال اول سال تحصیلی79- 78 نیز دانشکده‌ی فنی برای دوره‌ی کارشناسی ارشد خاک و پی دانشجو پذیرفته است و دوره‌ی کارشناسی مهندسی معدن در سال تحصیلی 79- 78 با پذیرش دانشجو آغاز به کار کرده است و از سال ١٣٨٣ در رشته‌های کارشناسی شهرسازی و مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) نیز جذب دانشجو می‌نماید. در ضمن مدارک لازم جهت درخواست ایجاد رشته‌های کارشناسی ارشد برق  قدرت و دکترای عمران- سازه نیز در حال بررسی می‌باشد. این دانشکده دارای ٤٨ نفر عضو هیئت علمی با سطح دکترا و فوق لیسانس می‌باشد. تأسیس کتابخانه‌ی اختصاصی با عناوین مختلف از کتب و مجلات علمی، مرکز کامپیوتر با افزون بر ١٢٠ دستگاه کامپیوتر PC، بهره‌مندی از سیستم اطلاع‌رسانی، مرکز سمعی و بصری و مهم‌تر از همه تکمیل و تجهیز کلیه آزمایشگاه‌های آموزشی رشته‌های موجود، موجب آن گشته است که این دانشکده بتواند خدمات آموزشی خود را در سطح استاندارد ارائه نماید.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه الکترونیک، گروه عمران، گروه مکانیک، گروه کامپیوتر، گروه معدن

 

گروه الکترونیک

      در سال ١٣٦٢ آموزشکده‌ی فنی با دو رشته‌ی کاردانی الکترونیک و عمران شروع به فعا لیت کرده و با خدمات ارزنده و فعالیت مستمر اساتید و کارکنان آموزشکده تعداد قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند را فارغ التحصیل نمود. در سال ١٣٦٧ با تقویت و جذب نیروی انسانی و کارآمد و با به کارگیری استعدادهای بالقوه‌ی اساتید کارآزموده، با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی عمران و الکترونیک در دو گروه آموزشی با پشتکار زایدالوصفی به تعلیم و تربیت فرزندان میهن اسلامی‌مان همت گماشت و موجبات رشد و تعالی دانشجویان عزیز را فراهم آورد. در سال ١٣٧٤ با همت اساتید گروه الکترونیک مقطع کارشناسی ارشد در رشته الکترونیک ایجاد شده و اقدام به پذیرش دانشجو گردید. در سال ١٣٧٦ نیز گروه آموزشی مزبور موفق به ایجاد دوره‌ی دکترای الکترونیک شده و از سال ١٣٧٧ دانشجو پذیرفته است. در سال تحصیلی 80- 79 گروه الکترونیک با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مخابرات فعالیت خود را در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی گسترده‌تر کرده است. در حال حاضر مدارک لازم برای ایجاد دوره کارشناسی ارشد برق- قدرت نیز در دست بررسی می‌باشد.

 

گروه عمران

      در سال ١٣٦٢ آموزشکده‌ی فنی با دو رشته‌ی کاردانی الکترونیک و عمران شروع به فعالیت کرده و با خدمات ارزنده و فعالیت مستمر اساتید و کارکنان آموزشکده تعداد قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند را فارغ التحصیل نمود. در سال ١٣٦٧ با تقویت و جذب نیروی انسانی و کارآمد و با به کارگیری استعدادهای بالقوه‌ی اساتید کارآزموده، با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی عمران و الکترونیک در دو گروه آموزشی با پشتکار زایدالوصفی به تعلیم و تربیت فرزندان میهن اسلامی‌مان همت گماشت و موجبات رشد و تعالی دانشجویان عزیز را فراهم آورد. گروه عمران سال ٧٧ به دنبال اخذ موافقت اصولی در مقطع کارشناسی ارشد سازه اولین گروه از دانشجویان به دانشکده فنی راه یافت. از نیم‌سال اول سال تحصیلی 79- 78 نیز دانشکده‌ی فنی برای دوره کارشناسی ارشد خاک و پی دانشجو پذیرفته است. در حال حاضر مدارک لازم برای ایجاد دوره دکترای عمران- سازه نیز در دست بررسی می‌باشد.

 

گروه مکانیک

      در سال ١٣٧٠ با راه‌اندازی و تأسیس دوره‌ی کارشناسی مکانیک در گرایش حرارت و سیالات، آموزشکده‌ی فنی به دانشکده ارتقاء یافت و چهره‌ای نو و درخشان و درخور توجه در سطح استان از خود به نمایش گذاشت. در راستای آن تعداد قابل توجهی از دانشجویان فعال و کوشا با بهره‌گیری ازاستعدادهای ارزنده‌ی خود و با همکاری‌ها و راهنمایی‌های اساتید خویش همه ساله در مقطع کارشناسی ارشد در سطح کشور با رتبه‌ای عالی پذیرفته می‌شوند که این خود موجب سرافرازی مسئولین و اساتید می‌باشد. گروه مکانیک با پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 80- 79 در مقطع کارشناسی ارشد تبدیل انرژی فعالیت خود را در تحصیلات تکمیلی نیز آغاز کرده و در سال تحصیلی 81- 80 نیز در مقطع کارشناسی ارشد ساخت و تولید پذیرش دانشجو نموده است.

 

گروه کامپیوتر

      این گروه با آغاز جذب هیئت علمی در این رشته و پذیرش دانشجو از نوبت دوم سال تحصیلی 82- 81 برای دوره‌ی روزانه رسماً فعالیت خود را آغاز نموده است و در تلاش است با به کارگیری کادر مجرب فعالیت خویش را توسعه بخشد.

 

گروه معدن

      دوره‌ی کارشناسی مهندسی معدن در سال تحصیلی 79- 78 با پذیرش دانشجو آغاز به کار کرده است.

 

دانشکده‌ی کشاورزی

      این دانشکده اولین دانشکده‌ی مستقل بود که در سال ١٣٤٨ در ادامه‌ی تأسیس آموزشکده‌ی کشاورزی در سال ١٣٤٤ در دانشگاه ارومیه به تصویب رسید و می‌توان آن را به عنوان هسته اولیه دیگر دانشکده‌ها مطرح کرد که در نهایت تکوین دانشگاه ارومیه را موجب گردیده است. دانشکده‌ی کشاورزی هم‌اکنون با داشتن ٦٣ نفر عضو هیئت علمی (شامل یک استاد، ٩ دانشیار، ١٩ استادیار و ٣٤ مربی) و ٩٨ نفر کادر اداری و دارا بودن ٩ گروه آموزشی، در ٩ رشته‌ی کارشناسی و ٦ رشته‌ی کارشناسی ارشد و ٢ رشته‌ی دکترا به امر تربیت نیروی متخصص می‌پردازد.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه آبیاری، گروه زراعت و اصلاح نباتات، گروه علوم دامی، گروه ماشین‌های کشاورزی، گروه گیاه‌پزشکی، گروه علوم و صنایع غذایی، گروه خاک‌شناسی، گروه باغبانی، گروه اقتصاد کشاورزی

 

گروه آبیاری

      رشته‌ی مهندسی آب، مفاهیم پایه در علم آب و خاک را مد نظر دارد و دانشجویان با اصول مهندسی و روش‌های آبیاری، طراحی سیستم‌های زهکشی، طراحی سازه‌ها و شبکه‌های آبیاری و طراحی و کاربرد تجهیزات نوین آبیاری آشنایی کامل پیدا می‌کنند. زمان تأسیس گروه سال ١٣٤٨ می‌باشد. هم اکنون گروه مهندسی آب دارای ١١ نفر هیئت علمی، ٤ نفر بورسیه‌ی دکتری، ٤ نفر کارشناس و ٢٢٠ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و ٢٥ نفر کارشناسی ارشد در دو گرایش سازه‌های آبی و آبیاری- زهکشی می‌باشد.

 

گروه زراعت و اصلاح نباتات

      گروه زراعت و اصلاح نباتات در سال ١٣٤٤ تأسیس و یکی از اولین هسته‌های گروه آموزشی دانشکده‌ی کشاورزی و دامپروری سابق و دانشگاه فعلی ارومیه می‌باشد. در حال حاضر این گروه دارای: دوره‌ی کارشناسی زراعت اصلاح نباتات با ٢ گرایش 1- زراعت 2- اصلاح نباتات می‌باشد. دوره‌ی کارشناسی ارشد زراعت که از سال ١٣٧٧ دانشجو تربیت می‌کند. دوره‌ی دکترای زراعت که در سال ١٣٨٤ به تصویب رسیده است. همچنین دارای آزمایشگاه‌های فیزیولوژی، تکنولوژی بذر، کشت بافت، بیوتکنولوژی، گلخانه و مزرعه‌ی تحقیقاتی بوده و در زمینه‌های علوم زراعی و اصلاح و بیوتکنولوژی فعالیت می‌کنند.

 

گروه گیاه‌پزشکی

      گروه گیاه‌پزشکی در سال ١٣٦٣ از گروه علوم زراعی جدا شده و گروه مستقل گردید. تا سال ١٣٦٩ در مقطع کارشناسی فعالیت داشت و از سال ١٣٦٩ اقدام به برگزاری دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی حشره‌شناسی کشاورزی نمود. از سال ١٣٧٠ تا حال حاضر ٥٢ نفر دانشجوی دوره‌ی کارشناسی ارشد از این گروه فارغ التحصیل شده‌اند. در سال ١٣٨٣ در بهمن ماه رشته‌ی حشره‌شناسی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حشره‌شناسی نمود. گروه گیاه‌پزشکی در سطح کارشناسی دارای دو بخش حشره‌شناسی و بیماری‌های گیاهی می‌باشد. این گروه در حال حاضر ١١ نفر هیئت علمی دارد و پنج نفر نیز بورسیه در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند. این گروه در حال حاضر دارای ٢٥٦ نفر دانشجوی کارشناسی و ٨ نفر دانشجوی ارشد و ٣ نفر دانشجوی دکتری می‌باشد.

گروه خاک‌شناسی

      گروه خاک‌شناسی در سال ١٣٧٤ با ٣٠ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی تأسیس شد. قبل از این تاریخ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خاک‌شناسی در گروه زراعت اجرا می‌گردید.

 

گروه باغبانی

      گروه علوم باغبانی در سال ١٣٧٤ تشکیل و فعالیت آموزشی گروه با پذیرش بیش از ٣٠ نفر دانشجو در رشته‌ی علوم باغبانی رسماً آغاز شد. در حال حاضر حدود ٢٠٠ نفر دانشجو از سال اول تا چهارم در این رشته مشغول تحصیل هستند و تاکنون هشت دوره از دانشجویان (٦ دوره‌ی روزانه و ٢ دوره‌ی شبانه) فارغ‌التحصیل شده‌اند. ١- اعضای هیئت علمی (اساتید): در حال حاضر تعداد ٥ نفر عضو (یک نفر دانشیار و سه نفر استادیار و یک نفر مربی) تدریس دروس اختصاصی را به عهده دارند و برای بقیه دروس از سایر اساتید دانشگاه ارومیه استفاده می‌شود. علاوه بر این گروه باغبانی یک نفر بورسیه‌ی دکتری در گرایش گلکاری دارد که در سال‌های آتی به جمع اساتید گروه خواهد پیوست.

 

دانشکده‌ی هنر

      بنایی که امروزه به نام دانشکده‌ی هنر معروف است، روزگاری از خانه‌های اشرافی شهر ارومیه بوده که تاریخ احداث آن به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به اسناد و مدارک موجود، قدمت بنا حدود ١٢٠ الی ١٣٠ سال برآورد می‌شود. بنا در زمان احداث متعلق به خوانین و مقربین شاهان قاجار بوده و اولین مالک آن طبق اسناد موجود خاندان اعزازالدوله بوده‌اند. سپس به هاشم اف دیلمقانی، از سرشناسان منطقه می‌رسد و بعد از فوت وی فرزندان او بنا را تفکیک کرده و به فروش می‌رسانند و قسمت شمالی و هسته‌ی اصلی بنا که حدود ١١٢٠ متر مربع عرصه و ١٤٢٠ متر مربع اعیانی را شامل م‌یشود توسط فردی به نام محمد صحت که از دبیران با سابقه‌ی آموزش و پرورش بوده خریداری شده و در سال ١٣٤٤ توسط وی به دبیرستان هدایت تغییر کاربری پیدا می‌کند. در سال ٥٧ به فضای مسکونی تبدیل می‌شود و در سال ١٣٧٦ سازمان میراث فرهنگی زمین را خریداری نموده و در سال 79 سازمان عمران و بهسازی شهری، کار مرمت و بازسازی آن را آغاز می‌کند و در سی‌ام مهرماه ١٣٨٣ کار مرمت به پایان می‌رسد و با حضور وزیر محترم مسکن و شهرسازی جناب آقای دکتر عبدالعلی‌زاده پرد‌ه‌برداری می‌شود و تحویل دانشگاه می‌گردد و هم اکنون به عنوان دانشکده‌ی هنر دانشگاه ارومیه فعالیت می‌نماید. مهم‌ترین ویژگی این بنا پایبندی به الگوهای فضای معماری قاجار است که از فضاهای آن می‌توان به حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، هشتی‌های اصلی و فرعی، اتاق‌های ارسی، ایوان دو ستون، فضاهای چلیپایی شکل و راهروها- کاشی‌کاری تزئینی- کاشی‌های هفت رنگ قاجاری و آجرهای لعب‌دار فیروزه‌ای اشاره کرد.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه معماری، گروه شهرسازی

 

دانشکده‌ی منابع طبیعی

      چارت سازمانی و تأسیس دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه ارومیه در سال ١٣٧٢ به تصویب رسید ولی به علل مختلف از ‌جمله عدم وجود تعداد کافی متخصص در زمینه‌ی منابع طبیعی راه‌اندازی گروه‌های آموزشی آن به تاخیر افتاد. تا اینکه در سال ١٣٧٩ با جذب تعدادی هیئت علمی و بازگشت بورسیه‌های دانشگاه از خارج از کشور فعالیت مجدد برای فعال نمودن گروه‌های آموزشی آن آغاز شد به طوری که در تیر ماه ١٣٨١ گروه مرتع و آبخیزداری رسماً تأسیس گردید و اولین گروه دانشجویان رشته‌ی کارشناسی مرتع و آبخیزداری پذیرفته شدند. در حال حاضر دانشکده‌ی منابع طبیعی دارای شش نفر هیئت علمی تمام وقت، نه نفر هیئت علمی نیمه وقت و شش نفر بورسیه‌ی دوره‌ی دکترا در داخل و خارج می‌باشند.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه مرتع و آبخیزداری

 

گروه مرتع و آبخیزداری

      برای تأمین نیروی کارآمد در امور مربوط به اداره‌ی مراتع و آبخیزداری کشور و بهره‌برداری صحیح از منابع تولید علوفه برای تولیدات دامی بیشتر و جلوگیری از فرسایش در حوزه‌های آبخیز اعم از بادی، آبی و سیلابی که سبب هدر رفت خاک و پر شدن مخازن سدها و پیشروی شن‌های روان می‌گردد، لازم است متخصصینی تربیت شوند تا ضمن آموخته‌های خود بتوانند برنامه‌ریزی اصولی در جهت نیل به خودکفائی در زمینه‌ی مرتع و آبخیزداری را به عمل آورند. با عنایت به موارد مطرح شده و اینکه قطب شمال غرب کشور با کمبود جدی نیروی انسانی متخصص در زمینه‌ی منابع طبیعی به‌خصوص رشته‌ی مرتع و آبخیزداری روبه‌رو بوده است، در تیرماه ١٣٨١ با ایجاد رشته‌ی کارشناسی مرتع و آبخیزداری در دانشگاه ارومیه به صورت قطعی موافقت بعمل آمد و این گروه با ٦٥ دانشجو که در دو سال متوالی پذیرش نموده است به رسالت علمی و آموزشی خود ادامه می‌دهد.

 

دانشکده‌ی دامپزشکی

      در سال ١٣٥٤ به همت دکتر عزیز رفیعی استاد ممتاز دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تهران مقدمات تشکیل دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه ارومیه فراهم گردید و با استخدام تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تهران آگهی پذیرش دانشجو از طریق کنکور منتشر شد و اولین دوره‌ی دانشجویان دکتری دامپزشکی در سال ١٣٥٤ پذیرفته شدند. اساتیدی که در بدو تشکیل دانشکده‌ی دامپزشکی به استخدام دانشگاه در آمدند عبارت بودند از آقایان دکتر منصور عدلت، دکتر سید مهدی رضوی روحانی، دکتر محسن رضوی شیرازی، دکتر فرهاد وحدت افشار، دکتر غفار اردلانی، دکتر احمد مرشدی، دکتر رجبعلی صدرخانلو، دکتر قاسم یوسف بیگی، دکتر حسین حیات غیبی، دکتر سعید بهروش، دکتر عبدالرحیم کریمی و دکتر سید علی بهشتی. در حال حاضر دانشکده‌ی دامپزشکی با تعداد ٤٩ نفر عضو هیئت علمی که از این تعداد ٢ نفر در مرتبه‌ی استادی، ١١ نفر در مرتبه‌ی دانشیاری، ٢٦ نفر در مرتبه‌ی استادیاری و ١٠ نفر در مرتبه‌ی مربی (تمامی مربیان در حال گذراندن دوره‌های دکترای تخصصی می‌باشند) به کار خود ادامه می‌دهد. دوره‌های موجود در دانشکده‌ی دامپزشکی شامل: ١- دوره‌ی دکترای حرفه‌ای دامپزشکی ٢- دوره‌ی کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی دوره‌های تخصصی (دکترای تخصصی) ٣- میکروبیولوژی دامپزشکی 4- مامائی و بیماری‌های تولید مثل دام 5- بهداشت مواد غذایی 6- جراحی دامپزشکی 7- بیماری‌های درونی دام‌های بزرگ

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه علوم پایه دامپزشکی، گروه پاتوبیولوژی، گروه علوم تغذیه و اصلاح نژاد، گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی، گروه علوم درمانگاهی، گروه بهداشت و پرورش دام

 

گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی

      گروه بهداشت مواد غذایی یکی از گرو ه‌های اصلی مصوب دانشکده‌های دامپزشکی کشور می‌باشد. در تاریخ ١٣٥٤ که دانشکده‌ی دامپزشکی در دانشگاه ارومیه تأسیس شد به علت کافی نبودن تعداد افراد هیئت علمی، این گروه فعالیت خود را تحت سرپرستی گروه پاتوبیولوژی آغاز نمود. و از تاریخ اسفند ماه ١٣٧٧ به صورت یک گروه مستقل شروع به فعالیت کرد. مدیرگروه بهداشت مواد غذایی از بدو شروع به فعالیت مستقل در سال ١٣٧٧ تاکنون به عهده‌ی دکتر سید مهدی رضوی روحانی استاد میکروبیولوژی مواد غذایی دانشکده‌ی دامپزشکی بوده است.

 

گروه علوم درمانگاهی

      گروه علوم درمانگاهی مدیر گروه: دکتر مسعود مهام عمده‌ی فعالیت گروه علوم درمانگاهی در محل بیمارستان و درمانگاه تخصصی دانشکده است که در سال ١٣٧٤ افتتاح شد. بخش‌های فعال در درمانگاه تخصصی:  بخش جراحی دام‌های بزرگ و کوچک، رادیولوژی و بیهوشی: اعضای هیئت علمی: دکتر فرشید صراف‌زاده، دکتر سعید عزیزی، دکتر میرمحمد هاشمی، دکتر فرنود شکوهی، دکتر سیامک سیف زاده
 بخش بیماریهای داخلی دام‌های بزرگ: اعضای هیئت علمی: دکتر مسعود مهام، دکتر بهرام دلیرنقده، دکتر علیقلی رامین بخش بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک: اعضای هیئت علمی: دکتر شهرام جوادی، دکتر مجتبی هادیان  بخش بیماری‌های طیور: اعضای هیئت علمی: دکتر علیرضا طالبی، دکتر منوچهر عالی‌مهر  بخش مامایی و بیماری‌های تولید‌مثل: اعضای هیئت علمی: دکتر مرتضی علوی شوشتری، دکتر روزعلی باتوانی، دکتر عادل ابری‌وند، دکتر فرهاد فرخی اردبیلی، دکتر اسماعیل آین بخش کلینیکال پاتولوژی: اعضای هیئت علمی: دکتر سیامک عصری، خانم ناهیده افضل آهنگران دور ههای تخصصی دایر شده: 1- مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام
2- جراحی دامپزشکی 3- بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ آمار هیئت علمی گروه علوم درمانگاهی به تفکیک رتبه‌ی علمی استاد--- دانشیار ٦ نفر، استادیار ١١ نفر، مربی ٢ نفر

 

مرکز آموزش نیمه‌حضوری ارومیه

      به منظور گسترش و توسعه‌ی دامنه‌ی فعالیت آموزش عالی و حضور فعال دانشگاه در عرصه‌ی رقابت‌های بین‌المللی و همچنین انعطاف‌پذیری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی برای ورود به آموزش عالی، دانشگاه ارومیه هم‌جهت با سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در آبان ماه سال ١٣٨١ اقدام به تأسیس مرکز آموزش‌های فراگیر نموده است. ایجاد و تقویت دوره‌های متنوع دانش‌افزایی (به صورت حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی)، سامان‌دهی کلیه کارگاههای آموزشی، برگزاری دوره‌های رسمی نیمه‌حضوری در مقاطع مختلف دانشگاهی، توسعه‌ی ارتباط بین دانشگاه و جامعه و نیز دوره‌های کوتاه مدت کاربردی در زمینه‌های مورد نیاز استان از جمله وظایف محوله به این مرکز می‌باشد.

 

مرکز آموزش نیمه‌حضوری میاندوآب

      پیرو تصویب برگزاری دوره‌های نیمه‌حضوری در دانشگاههای سراسری تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ٨١، دانشگاه ارومیه نیز هم جهت با سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آبان ماه سال ١٣٨١ اقدام به تأسیس مرکز آموزش‌های فراگیر نموده و با اخذ مجوز در ٧ رشته‌ی تحصیلی (مدیریت بازرگانی- علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی- اقتصاد بازرگانی- ریاضی محض- تاریخ محض- زبان و ادبیات انگلیسی- زبان و ادبیات فارسی) متمرکز گردید و با افتتاح آن در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 82- 81 در تمامی رشته‌های فوق، بر‌اساس طرح فراگیر، دانشجو پذیرش گردید و سپس با توجه به استقبال داوطلبان، با تصویب هیئت رئیسه دانشگاه ارومیه در دی ماه ١٣٨٢ در شهرستان میاندوآب و خوی نیز دو مرکز مستقل برای پذیرش دانشجو بصورت نیمه‌حضوری تأسیس گردید و در اسفند ماه ٨٢ رسماً افتتاح گردید. البته نام مراکز فوق از فراگیر به نیمه‌حضوری تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر در مرکز نیمه‌حضوری میاندوآب در دو رشته‌ی تحصیلی مدیریت بازگانی و مدیریت آموزشی جمعاً ٣٤٥ نفر به عنوان دانشجو و دانشپذیربرای نیم‌سال دوم سال تحصیلی 83- 82 ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل می‌باشند. ایجاد و تقویت دوره‌های متنوع دانش‌افزایی (به صورت حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی)، سامان‌دهی کلیه کارگاه‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های رسمی نیمه‌حضوری در مقطع کارشناسی و بالاتر دانشگاهی، توسعه‌ی ارتباط بین دانشگاه و جامعه و نیز دوره‌های کوتاه مدت کاربردی در زمینه‌های مورد نیاز استان از جمله اهداف این مرکز می‌باشد.

 

مراکز تحقیقاتی:

      1- مرکز تحقیقات میکروالکترونیک

      در سال ١٣٧٥ گروه تحقیقی در زمینه‌ی میکروالکترونیک به سرپرستی آقای دکتر حدیدی در دانشگاه ارومیه شکل گرفت این گروه با خرید تعدادی کامپیوتر SUN و نرم‌افزارهای روز به صورت مجموعه‌ی کوچکی کار خود را آغاز کرد. به سال ١٣٧٩ تحت عنوان (مرکز تحقیقات میکروالکترونیک) از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مجوز اصولی دریافت نمود. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با توجه به وجود متخصصین این مرکز و فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفته و نظر به حضور دکتر عباسپور متخصص زمینه‌ی میکروماشین در مرکز میکروالکترونیک در سال ١٣٨٠ با امضاء موافقت‌نامه‌ای با دانشگاه ارومیه ساخت و تجهیز آزمایشگاه تحقیقاتی میکروماشین را با اعتبار سی میلیارد ریال تقبل نمود. با شکل‌گیری گروه‌های مختلف در زمینه‌ی‌ طراحی مدارهای IC در مرکز تحقیقات میکروالکترونیک و اتمام ساختمانی با زیربنای ٢٢٠٠ متر مربع و خرید و نصب تجهیزات در مرکز میکروماشین مجموعه‌ی کاملی فراهم گردید و دانشگاه ارومیه در سال ١٣٨٢ با ایجاد سازمان تشکیلاتی برای این مجموعه تحت عنو‌ان (پژوهشکده‌ی میکروالکترونیک) موافقت نمود.

      وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه‌ی شماره‌ی 7980/22 مورخ 9/10/83 با ایجاد پژوهشکده‌ میکروالکترونیک با گروه‌های پژوهشی ذیل در دانشگاه ارومیه موافقت قطعی به عمل آورد- گروه پژوهشی مدارهای مجتمع آنالوگ و دیجیتال- گروه پژوهشی میکروماشین- گروه پژوهشی مدارهای مجتمع شبکه‌های عصبی و فازی، رسالت و اهداف: تولید دانش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای طراحی مدارهای مجتمع و میکروماشین رسالت پژوهشکده و تربیت نیروی متخصص برای صنعت مدرن مدارهای مجتمع و میکروماشین و ایجاد تکنولوژی برای کسب درآمد، مخصوصاً به صورت ارزی جزو اهداف پژوهشکده است. هم‌اکنون پژوهشکده‌ی میکروالکترونیک عهده‌دار آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری الکترونیک گروه برق دانشکده‌ی فنی دانشگاه ارومیه می‌باشد. با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال‌های آتی اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری به صورت مستقل خواهد نمود. تا به حال تعداد زیادی دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند که نتیجه‌ی کار پژوهشی اکثر آنها در کنفرانس های خارجی و داخلی عرضه شده و به تعداد قابل توجهی در مجلات ISI به صورت مقاله به چاپ رسیده است.

 

2- مرکز تحقیقات آرتمیا

      فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط با آرتمیا در دانشگاه ارومیه از سال ١٣٧٣ توسط آقای ناصر آق و خانم فرزانه نوری در قالب طرح‌های تحقیقاتی آغاز گردید و به سرعت گسترش یافت. هم‌زمان با توسعه‌ی تحقیقات در زمینه‌های مختلف زیست‌شناختی آرتمیا، موضوع تأسیس مرکز تحقیقات آرتمیا در دستور کار دانشگاه ارومیه قرار گرفت و طرح تأسیس آن در مورخه 3/2/72 توسط آقای آق تدوین و پس از موافقت هیئت رئیسه دانشگاه جهت اخذ مجوز رسمی تقدیم معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید. مسئولین وزارتی پس از بررسی‌های لازم و اعزام هیأتی جهت بازدید از امکانات و توان پژوهشی مرکز با تأسیس آن رسماً موافقت نمودند و در مورخه13/9/78 موافقت اصولی جهت شروع به کار رسمی مرکز با دو گروه پژوهشی (1) بیولوژی و تکثیر و پرورش و (2) پاتوبیولوژی و کنترل کیفی، توسط شورای گسترش آموزش عالی صادر گردید. حمایت‌های محکم و استوار مسئولین دانشگاه ارومیه و زحمات شبانه‌روزی کادر مرکز باعث گردید در طی مدت کوتاهی مرکز تحقیقات آرتمیا با سرعتی باور نکردنی توسعه یابد و علیرغم کمبودهای فراوان از نظر تجهیزاتی عملاً به مرکز رفرانس آرتمیا در ایران و کل منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای میانه تبدیل شود. با عنایت به رشد قابلیت‌ها و توانایی‌های مرکز، شورای گسترش آموزش عالی در جلسه مورخه 9/6/81 مجوز قطعی مرکز تحقیقات آرتمیا را صادر نمود. بخش تحقیقات کمیسیون اروپا در سال ١٣٨٠ مرکز تحقیقات آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه را به عنوان نماینده‌ی خاورمیانه و آسیای مرکزی جهت مشارکت در یک پر‌وژه‌ی مطالعاتی بین المللی با همکاری ١٤ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برجسته از ٥ قاره دنیا برگزید. اخیرا نیز سازمان خوار و بار جهانی ملل متحد FAO با تأسیس مرکز مرجع آرتمیا در آسیای غربی و مر کزی با مرکزیت ارومیه موافقت نمود. این مرکز مرجع با مشارکت همه جانبه مرکز تحقیقات آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه، مؤسسه‌ی تحقیقات شیلات ایران، شرکت سهامی شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور راه‌اندازی خواهد شد و طبق موافقت به عمل آمده، مرکز تحقیقات آرتمیا دانشگاه ارومیه در رأس کمیته علمی آن قرار دارد.

 

3- مرکز تحقیقات میکروماشین

      شروع طرح: سال 1380. خاتمه (پیش‌بینی): سال 1384. سرمایه‌گذار: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. مجری طرح: پژوهشکده‌ی سیستم‌های پیشرفته‌ی صنعتی. دکتر ابراهیم عباسپ.ر ثانی. محل اجرا: پردیس شهر دانشگاه ارومیه

 

4- مرکز تحقیقات علوم زیستی

5- مرکز تحقیقات سازه

 

مراکز خدماتی

1- مرکز میکروسکوپ الکترونی

      مرکز میکروسکوپ الکترونی دانشگاه ارومیه پس از خرید یک دستگاه میکروسکوپ الکترونی فیلیپس ترانسمیشن BIOTWIN100 CM و پس از طراحی و ساخت این مرکز در پردیس شهر در 1378 افتتاح و متعاقب راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آماده‌سازی نمونه و اولترامیکروتومی از سال 1379 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مرکز به صورت یک آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه ارومیه فعالیت می‌نماید. فعالیت این مرکز شامل: 1- ارائه‌ی خدمات پژوهشی در رابطه با مطالعات فوق ریزبینی 2- ارائه‌ی خدمات الکترون میکروسکوپی در موارد تشخیصی (نمونه‌های ارجاعی به مرکز) 3- ارائه‌ی واحدهای درسی میکروسکوپ الکترونی جهت دوره‌های دکتری تخصصی (PhD) رشته‌های آسیب‌شناسی؛ میکروب‌شناسی و علوم تشریح4- ارائه‌ی واحدهای درسی میکروسکوپ الکترونی دوره‌ی کارشناسی ارشد علوم گیاهی 5- ارائه‌ی واحدهای درسی میکروسکوپ الکترونی دوره‌ی کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی علوم دامپزشکی 6- ارائه‌ی کلاس‌های کوتاه‌مدت

2- مرکز محاسبات و خدمات ماشینی

      اداره‌ی خدمات ماشینی مستقیماً زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه می‌باشد و وظایف آن عبارتند از: 1- فراهم نمودن سرویس دسترسی به اینترنت برای دانشگاهیان 2- ایجاد بستر ارتباطی شبکه‌ی کامپیوتری در سرتاسر دانشگاه برای سیستم‌های مکانیره‌ی دانشگاه 3- تهیه‌ی سیستم‌های کامپیوتری مورد‌نیاز دانشگاه 4- نظارت بر فعالیت اطاق‌های کامپیوتر در دانشکده‌ها 5- تهیه و نگهداری سیستم‌های مکانیزه در دانشگاه

مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه ارومیه (Communic atio n Te chnolo gy & In fo rmatio n)

      شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری (S ME) در رونق اقتصادی، توسعه‌ی فناوری و به تبع آن کار‌آفرینی نقش بسیار مؤثری دارند. توسعه‌ی این شرکت‌ها در گرو ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آن‌ها در دوران رشد فعالیت خود می‌باشد. یکی از مهم‌ترین این زیر‌ساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناوری (Incubators) است. مرکز رشد فناوری برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده‌های محوری قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارایه داده و آنها را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری کشور آماده می‌کند.

      جمع کثیر فارغ‌التحصیلان، تغییر دیدگاه‌ها در خصوص فناوری و تحقیقات، استقبال از حضور بخش خصوصی در اقتصاد، تجربه‌ی مثبت و موفق مراکز رشد در رشد اقتصاد محلی و کارآفرینی تماماً شرایط لازم را برای راه‌اندازی پارک‌ها و مراکز رشد فناوری در کشور، فراهم نموده است. با بهره گیری از فرصت فراهم شده، دانشگاه ارومیه در راستای رسالت‌های تدوین شده و به منظور حمایت و هدایت واحدهای فناوری نوپا، مرکز رشد فناوری ICT را در سال ١٣٨١ راه اندازی نمود.

 

اهداف و شرح وظایف

      مرکز رشد ICT دانشگاه ارومیه با سه هدف زیر راه‌اندازی شده است:

      ◄ ایجاد جاذبه برای شکل گیری شرکتهای خصوصی فناوری با ارائه سرویسهای مورد نیاز.

      ◄ کاهش ریسک موسسات نوبنیاد با کمک به جذب سرمای ه‌های اولیه و ارائه مشاوره‌های لازم.

       کمک به اشتغال فارغ التحصیلان.

      ◄ رشد اقتصادی منطقه.

      بر اساس این اهداف شرح وظایف مرکز رشد به صورت زیر تدوین شده است:

      ◄ کمک به رشد هسته‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات فناوری.

      ◄ ارائه‌ی خدمات پشتیبانی به واحدهای فناوری.

      ◄ نظارت بر روند رشد واحدهای فناوری.

      خدماتی که از طرف مرکز رشد ارائه می‌گردند به سه دسته قابل تقسیم می‌باشند:

      ◄ خدمات مورد تقاضای دائمی مؤسسات.

       خدماتی که بسته به شرایط مورد تقاضا و اقع می‌شوند.

      ◄ خدماتی که برای رشد مؤسسات ضروری هستند لکن ندرتاً مورد تقاضا واقع می‌شوند.

      سیاست‌های مالی مرکز رشد در ارائه‌ی خدمات با توجه به دسته‌بندی فوق به شرح زیر تدوین شده است:

      ◄ عدم ارائه‌ی یارانه در هزینه‌های خدمات دسته اول

      ◄ مشارکت در هزینه‌های خدمات دسته دوم

       پرداخت کل هزینه‌های خدمات دسته سوم

      ◄ تلاش در جهت کاهش خدمات دسته دوم و سوم و تبدیل آنها به خدمات دسته اول

      در ارائه‌ی خدمات فوق‌الذکر سیاست‌های اجرایی ذیل اتخاذ شده است:

      ◄ واگذاری ارائه‌ی خدمات به بخش خصوصی

      ◄ قبول پرت هزینه‌ها و تلاش در جهت بهره‌وری بیشتر از خدمات

      ◄ بهرهگیری از خدمات تخصصی دانشگاه و بخش خصوصی منطقه

      خدمات قابل ارائه:

      ◄ خدمات عمومی (اسکان- منشی‌گری- تایپ و تکثیر- ارسال مراسلات)

      ◄ خدمات اطلاع‌رسانی (شبکه LAN- شبکه‌ی اینترنت- WebSite- کتابخانه)

      ◄ خدامت فنب و تحصصی (آزمایشگاه و کارگاه)

      ◄ خدمات مشاوره‌ای (مشاوره: حقوقی، مالی و بازاریابی، مالیاتی و بیمه)

 

حمایت‌های مالی:

      مرکز رشد ICT از موسسات مستقر در مرکز به صورت زیر حمایت مالی می‌کند:

      ◄ حمایت مالی در قالب تصویب طرح‌های تحقیقاتی توسعه‌ای در راستای ایده‌های محوری موسسات

      ◄ اعتبار خدماتی

      ◄ اعتبار تهیه طرح تجاری (Business Plan)

      اعتبار حمایت از مشاورین علمی هسته‌ها و مؤسسات

 

شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه:

نام شرکت

عنوان آینده‌ی محوری

1- فناوری مجازی آذربایجان

2- پردازش‌های صنعتی آذربایجان

3- مجتمع مهندس داده‌گستر آذربایجان

4- چایلاق الکترونیک

5- مشاوران صنعت ارومیه

6- ره‌آورد رایانه‌ی الکترونیک

7- دهکده‌ی فناوری اطلاعات کاردو

طراحی و پیاده‌سازی پورتال دولتی استان

نرم‌افزار و اتوماسیون صنعتی

راه‌اندازی فروشکاه الکترونیکی

سیستم تعیین موقعیت و کنترل واحدهای سیار درون‌شهری

ارائه‌ی خدمات فنی‌مهندسی از طریق اینترنت

طراحی اتاق آنتن مجازی

پروژه‌های آی‌تی- اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک

 

 

مشخصات مراکز تحقیقاتی دانشگاه:

ردیف

نام مرکز تحقیقاتی

نوع

سال تأسیس

نام دانشکده‌ی مربوطه

تعداد کارکنان پژوهشی

تعداد اعضای هیئت علمی

1

مرکز تحقیقات آرتمیا

پژوهشی

1378

مستقل

8

5 نفر تمام‌وقت و 7 نفر پاره‌وقت

2

مرکز تحقیقات میکروالکترونیک

پژوهشی

1379

مستقل

-

4

3

مرکز تحقیقات سازه

پژوهشی

بهره‌برداری نشده است

 

-

1

4

مرکز رشد ICT

پژوهشی

1381

مستقل

-

-

5

مرکز تحقیقات میکروماشین

پژوهشی

بهره‌برداری نشده است

 

4

2

6

پژوهشکده‌ی علوم زیستی

پژوهشی

1382

مستقل

-

1

 

 

کارنامه‌ی پژوهشی دانشگاه ارومیه

پایان‌نامه‌های دوره‌ی کارشناسی ارشد (سال 80 تا 83)

225

پایان‌نامه‌های دوره‌ی دکتری (سال 82 تا 83)

6

طرح‌های تحقیقاتی (کاربری دانشگاهی) سال 80 تا 83

77

طرح‌های تحقیقاتی (کاربردی برون‌دانشگاهی) سال 80 تا83

30

مقالات ISI مشمول سال 1382 و 1383

64

مقالات چاپ شده در نشریات داخلی

19

کتاب‌های منتشر شده توسط معاونت پژوهشی دانشگاه (سال 80 تا 82)

18

 

 

خوابگاه‌ها:

نام خوابگاه

مساحت (متر مربع)

دخترانه/ پسرانه

تعداد افراد ساکن (نفر)

محل جغرافیایی

بنت‌الهدی 1

7400

دخترانه

475

داخل دانشگاه

بنت‌الهدی 2

7400

دخترانه

470

داخل دانشگاه

مقدم

4340

دخترانه

276

خارج دانشگاه

فجر یک

740

دخترانه

122

خارج دانشگاه

همافر

1000

دخترانه

118

خارج دانشگاه

دختران آموزشکده‌ی خوی

300

دخترانه

36

خارج آموزشکده

عودی

790

پسرانه

78

خارج دانشگاه

رست

1200

پسرانه

82

خارج دانشگاه

شهید تهرانی

1150

پسرانه

99

خارج دانشگاه

شهید رامیان

1200

پسرانه

73

خارج دانشگاه

شهید اسکندری

1290

پسرانه

89

داخل دانشگاه

فجر 3

1290

پسرانه

113

داخل دانشگاه

خلیج فارس

1290

پسرانه

126

داخل دانشگاه

شهید علیرضا شریفی

1600

پسرانه

159

داخل دانشگاه

شهید اسماعیل غفاری آذر

1600

پسرانه

156

داخل دانشگاه

شهید سعید کاشانی

1600

پسرانه

176

داخل دانشگاه

شهید لطف‌اله‌پور

1600

پسرانه

171

داخل دانشگاه

آزادگان

4450

پسرانه

447

داخل دانشگاه

پسران آموزشکده‌ی خوی

500

پسرانه

50

خارج آموزشکده

 

 

مشخصات مراکز مشاوره و بهداشتی:

ردیف

نام مرکز

سال تأسیس

مساحت (متر)

1

مرکز خدمات مشاوره‌ای

1374

50

2

درمانگاه سید‌الشهدا

1363

220

 

 

تغذیه:

ردیف

نام سلف‌سرویس

ظرفیت (نفر)

1

دامپزشکی

500

2

ادبیات

300

3

علوم

400

4

فنی

300

5

شهر

200

 

 

امکانات ورزشی:

ردیف

نام سالن‌های ورزشی

مساحت (متر مربع)

نوع کاربری

سال تأسیس

1

مجتمع ورزشی آزادگان

4800

آموزش- فوق‌برنامه

1372

2

سالن ورزشی کوثر (دختران)

800

آموزش- فوق‌برنامه

1378

3

استخر سر‌پوشیده

1250

آموزش- فوق‌برنامه

1352

4

سالن ورزشی دانشکده‌ی ادبیات

1000

آموزش- فوق‌برنامه

1372

5

زمین‌های رو‌باز چندمنظوره (پردیس نازلو)

2400

آموزش- فوق‌برنامه

1378

6

زمین چمن (پردیس نازلو)

4860

آموزش- فوق‌برنامه

1381

7

جاده‌ی تندرستی برادران

8000

آموزش- فوق‌برنامه

1382

8

زمین‌های رو‌باز چندمنظوره‌ی دانشکده‌ی فنی

3000

آموزش- فوق‌برنامه

1379

9

زمین چمن دانشکده‌ی فنی

6400

آموزش- فوق‌برنامه

1379

10

زمین چمن پردیس شهر

6400

آموزش- فوق‌برنامه

1352

11

زمین‌های رو‌باز چندمنظوره‌ی پردیس شهر

2400

آموزش- فوق‌برنامه

1352

12

ایستگاه تندرستی خوابگاه خواهران

300

آموزش- فوق‌برنامه

1383