دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ١٣٠٨ هجری شمسی با نام هنرسرای عالی در خیابان سی تیر محل مدرسه‌ی ایران و آلمان کار خود را آغاز کرد. سپس به چهار راه کالج، محل کنونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتقال یافت و به عنوان «هنرسرای عالی فنی» فعالیت آموزشی خود را پی گرفت و بالاخره در سال ١٣٤٢ به محل کنونی آن واقع در نارمک منتقل شد.

      هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، با گسترش و تغییرات کیفی و کمی کارهای علمی و آموزشی و با در نظر گرفتن پتانسیل وجودی آن از دیدگاه‌های مختلف و تلاش و پی‌گیری اساتید و مسئولین این مرکز با دارا بودن سه دانشکده‌ی علوم فنی و مهندسی و هنر و معماری از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال ١٣٥٧ رسماً به دانشگاه علم و صنعت ایران تبدیل شد. این دانشگاه هم‌اکنون در اکثر رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در ٤٢ رشته تخصصی در سه مقطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

      دانشگاه علم و صنعت ایران با برخورداری از مساحتی قریب ٤٢٠ هزار متر شامل ١٦٨ هزار متر مربع زیربنا و ١٣٠ هزار مترمربع فضای سبز جهت به ثمر رساندن اهداف آموزشی و پژوهشی از امکانات گسترده‌ای از قبیل کتابخانه‌ی مرکزی کتابخانه‌های دانشکده‌ها مرکز انتشارت مرکز کامپیوتر کارگاههای صنعتی و آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز آموزشی و پژوهشی بهره‌مند است. هم‌چنین دانشگاه با برخورداری از مراکز متعدد رفاهی از پست و بانک گرفته تا کفاشی و سلمانی و نیز مرکز مشاوره‌ی پزشکی‌بهداشتی و درمانی سعی بر برآوردن نیازهای این خانواده‌ی بزرگ در حیطه‌ی دانشگاه دارد.

      دانشگاه علم و صنعت ایران علاوه بر به‌کارگیری مراکز متعدد آموزشی و پژوهشی با دارا بودن مراکز متعدد ورزشی مذهبی (مسجد دانشگاه) و کانون‌های فرهنگی و امور فوق برنامه سعی بر هدایت انرژی بالقوه‌ی جوانان در مسیرهای صحیح دارد. علاوه بر دستاوردهای بزرگ علمی و پژوهشی اقشار مختلفی از اساتید کارمندان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی نیز همواره حضور یافته است.

      دانشگاه علم و صنعت ایران دارای سه واحد آموزشی در شهرستان‌های اراک، بهشهر و دماوند است و این در واقع به منظور انتقال تجربه‌های علمی و آموزشی به دیگر شهرها که از اهداف مسئولان آموزش عالی است، می‌باشد.

      گسترش هرچه بیشتر تبادل اطلاعاتی علمی با دانشگاه‌ها و مجامع معتبر تحقیقاتی بین‌المللی از جمله اهداف دانشگاه علم و صنعت ایران قرار دارد همکاری بسته‌اند عبارتند از: دانشگاه سیتی انگلستان- دانشگاه ولز انگلستان- دانشگاه لاند سوئد- دانشگاه ایالتی تکنولوژی هوانوردی مسکو- انیستیتو مهندسی قدرت مسکو- دانشگاه حمل و نقل مسکو- دانشگاه مرکز پلی‌تکنیک کیف اوکراین- دانشگاه راه‌آهن اوکراین- دانشگاه متز فرانسه- مرکز تحقیقاتی الکترونیک و میکرواپتولاکترونیک دانشگاه مون‌پلیه فرانسه- دانشگاه پیروماری کوری فرانسه- دانشگاه اشتوتکارت آلمان- مرکز آموزش و تحقیقات بیوگار آسیا و اقیانوسیه و چین- دانشگاه نفت چین- دانشگاه چیانگ تونگ شمالی چین- دانشگاه تکنولوژی مرکزی جنوبی چین- دانشگاه لاتروب استرالیا- دانشگاه فنی و مهندسی لاهور پاکستان و دانشگاه جهانگیر نگار داکا بنگلادش.

 

دانشکده‌ها:

      · دانشکده‌ی معماری

      · دانشکده‌ی مهندسی پزشکی

      · دانشکده‌ی مهندسی شیمی

      · دانشکده‌ی عمران

      · دانشکده‌ی کامپیوتر

      · دانشکده‌ی برق

      · دانشکده‌ی صنایع

      · دانشکده‌ی خودرو

      · دانشکده‌ی متالوژی

      · دانشکده‌ی مکانیک

      · دانشکده‌ی راه‌آهن

      · دانشکده‌ی فیزیک

      · دانشکده‌ی شیمی

      · دانشکده‌ی ریاضی