دانشگاه گیلان در سال 1353 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و در سال‌های 55- 1354 در چارچوب قرارداد بین دولت‌های ایران و آلمان غربی سابق تأسیس گردید. از سال 1356 فعالیت‌های آموزشی خود را با پذیرش 155 دانشجو در 9 رشته تحصیلی آغاز نمود. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دانشگاه به طور مستقل فعالیت‌های آموزشی خود را در 8 رشته تحصیلی و با حدود 500 دانشجو از سر گرفت و با طرح ادغام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مدرسه عالی مدیریت گیلان و مدرسه عالی بازرگانی رشت در این دانشگاه ادغام شدند. دانشگاه گیلان در سال 82 توانسته است از حیث تولید علم و انتشار مقالات علمی رتبه پنجم را در بین دانشگاه‌های کشور کسب نماید. این دانشگاه مصمم است بر اساس برنامه توسعه و در قالب طرح جامع آموزشی مصوب، تا پایان برنامه چهارم (1388)، 18 دوره کارشناسی ارشد و 22 رشته دکتری راه‌اندازی نماید. دانشگاه گیلان همچنین دارای دو مرکز پژوهشی گیلان‌شناسی و کرم ابریشم می‌باشد. این دانشگاه در حال حاضر با 7 دانشکده مشغول فعالیت است و سالانه بیش از 1800 نفر دانشجو را در بیش از 131 رشته- گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی (55 رشته) کارشناسی ارشد (35 رشته) و دکتری (7 رشته) برای دوره‌های روزانه و شبانه و نیمه حضوری پذیرش می‌نماید.

 

دانشکده علوم پایه

تأسیس 1355

      این دانشکده در خیابان نامجو شهر رشت واقع است در حال حاضر دارای 9 رشته- گرایش کارشناسی (ریاضی محض، ریاضی کاربردی، شیمی محض، شیمی کاربردی، فیزیک جامد، فیزیک هسته‌ای، زیست‌شناسی دریا، زیست‌شناسی جانوری، آمار) و 10 رشته- گرایش کارشناسی ارشد (ریاضی محض، ریاضی کاربردی، شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه، فیزیک هسته‌ای، فیزیک جامد، زیست دریا، زیست جانوران دریایی و بیوشیمی) و 4 رشته- گرایش دکتری (ریاضی با گرایش جبر، شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی تجزیه) می‌باشد. دانشکده علوم پایه دارای تعداد 80 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 43 سال و به ازای هر 19 نفر دانشجو یک عضو هیئت علمی و همچنین دارای 32 آزمایشگاه عمومی و تحقیقاتی می‌باشد. در حال حاضر تعداد کل دانشجویان دانشکده علوم پایه 1473 نفر می‌باشد که در دوره‌های روزانه و شبانه و نیمه حضوری مشغول به تحصیل هستند.

 

دانشکده فنی

تأسیس 1354

      این دانشکده در پردیس اصلی دانشگاه در کیلومتر 5 جاده رشت- قزوین واقع است و در حال حاضر دارای 7 رشته گرایش کارشناسی (مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی برق- قدرت، مهندسی شیمی- صنایع غذایی، مهندسی مکانیک- طراحی جامدات، مهندسی مکانیک- حرارت و سیالات، مهندسی نساجی و مهندسی عمران) و 5 رشته- گرایش کارشناسی ارشد (مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی عمران- سازه، مهندسی عمران- مکانیک خاک و پی، مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی، مهندسی مکانیک- تبدیل انرژی) و 1 رشته دکتری (مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی) می‌باشد. دانشکده فنی تعداد 60 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 40 ساله و به ازای هر 23 دانشجو یک عضو هیئت علمی و همچنین دارای 44 آزمایشگاه و 8 کارگاه می‌باشد. در حال حاضر تعداد 1563 نفر دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. دانشکده فنی با استفاده از اساتید، متخصصین و بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مجز و مدرن به سازمان‌ها و مراکز مختلف صنعتی و تحقیقاتی و اجرایی استان خدمات فنی و آزمایشگاهی ارایه می‌دهد.

 

دانشکده علوم کشاورزی

سال تأسیس 1355

      این دانشکده در پردیس اصلی دانشگاه در کیلومتر 5 جاده رشت- قزوین واقع است و در حال حاضر دارای 5 رشته کارشناسی (مهندسی باغبانی، مهندسی خاکشناسی، مهندسی علوم دامی، مهندسی زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی گیاهپزشکی) و 8 رشته کارشناسی ارشد (مهندسی اصلاح نباتات، مهندسی باغبانی، مهندسی خاک‌شناسی، مهندسی علوم دامی (غذا و تغذیه دام)، مهندسی علوم دامی (ژنتیک و اصلاح دام)، مهندسی زراعت، مهندسی حشره‌شناسی کشاوری، مهندسی بیماری‌شناسی گیاهی) می‌باشد. دانشکده علوم کشاورزی تعداد 57 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 44 سال و به ازای هر 19 نفر دانسجو یک عضو هیئت علمی و دارای 19 آزمایشگاه و همچنین گلخانه و مزرعه تحقیقاتی و موزه جانورشناسی می‌باشد. دانشکده علوم کشاورزی در حال حاضر تعداد 1096 نفر دانشجو دارد.

 

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

تأسیس 1354

      این دانشکده در پردیس اصلی دانشگاه در کیلومتر 5 جاده رشت- قزوین واقع است و دارای 9 رشته کارشناسی (مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، زبان و ادبیات فارسی، حقوق، زبان و ادبیات عرب، علوم اجتماعی- پژوهشگری، زبان و ادبیات انگلیسی، راهنمایی و مشاوره و روان‌شناسی) و 3 رشته کارشناسی ارشد (زبان و ادبیات فارسی، روان‌شناسی عمومی و علوم اجتماعی- جامعه‌شناسی) و یک رشته دکتری ادبیات فارسی (دوره مشترک با علامه طباطبایی) می‌باشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی تعداد 74 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 43 سال به ازای هر 20 نفر دانشجو یک عضو هیئت علمی و دارای 2 آزمایشگاه و 1 لابراتوار زبان می‌باشد. همچنین گروه پژوهشی گیلان‌شناسی در دانشکده علوم انسانی فعالیت می‌کند. گفتنی است طرح توسعه دانشکده علوم انسانی در سال 1380 با زیربنای 7300 متر مربع توسط نیکوکار گیلانی دکتر میرجعفر ابریشم‌چیان شروع و در سال 1382 به بهره‌برداری رسیده است. دانشکده علوم انسانی تعداد 1958 نفر دانشجو دارد که در دوره‌های روزانه- شبانه ونیمه حضوری مشغول به تحصیل هستند.

 

دانشکده معماری و هنر

تأسیس 1380

      دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان در اسفند ماه سال 139 با یک گروه آموزشی معماری به صورت دانشکده مستقل در آمد. سابقه فعالیت آموزشی گروه معماری تحت مجموعه دانشکده فنی در دانشگاه گیلان از سال 1367 به این طرف می‌باشد و در حال حاضر در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای دانشجو می‌باشد. در سال 1382 مجوز راه‌اندازی گروه شهرسازی و در سال 1383 مجوز راه‌اندازی گروه ارتباط تصویری یا گرافیک از طرف دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشکده معماری و هنر صادر و در حال حاضر این دانشکده در سه رشته آموزشی فوق‌الذکر دانشجو می‌پذیرد. تعداد اعضای هیئت علمی در گروه معماری این دانشکده دارای 11 عضو تمام وقت، 6 عضو نیمه وقت و 5 بورسیه دکتری خارج از کشور در گروه شهرسازی 5 عضو تمام وقت و 4 عضو نیمه وقت و در گروه ارتباط تصویری 3 عضو تمام وقت می‌باشد. فعالیت گروه شهرسازی در دانشگاه گیلان با همکاری نزدیک دانشگاه تکنولوژی برلین آلمان شکل گرفته است. فعالیت رسمی آموزشی این گروه عملاً طی مراسم رسمی با شرکت مسئولین دو دانشگاه با پذیرش 20 دانشجو از مهر 1383 در شهر رشت آغاز گردید. براساس قرارداد همکاری علمی بین دو دانشگاه، فارغ‌التحصیلان این رشته مدرک مشترک دو دانشگاه گیلان و دانشگاه تکنولوژی برلین را دریافت خواهند کرد. از مفاد همکاری این دو دانشگاه راه‌اندازی دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، برنامه روستایی و مدیریت شهری می‌باشد که دو مورد اول در سال آینده و دو مورد دیگر در دو یا سال بعدی بایستی راه‌اندازی شود. در مقطع کارشناسی شهرسازی در حال حاضر، علاوه بر هماهنگی محتوای دروس آموزشی، فعالیت پژوهشی مشترک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مسترک معماری گیلان و دانشکده معماری دانشگاه تکنولوژی برلین می‌باشد. در حال حاضر ساماندهی بافت شهری محور پیر بازار رشت به عنوان پروژه مشترک بین این دو دانشکده در حال انجام می‌باشد. یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان در حال حاضر در آن همکاری می‌کند، پروژه موسوم به موزه میراث روستایی گیلان است که با همکاری چند جانبه بین دانشگاه گیلان، دانشگاه اکسان پرووانس فرانسه، بخش فرهنگی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی کشور و ایتانداری گیلان از سه سال پیش در حال انجام است. دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و دانشکده معماری از طرف دانشگاه گیلان در این پروژه فعالیت می‌کنند. هدف این پروژه شناسایی خانه‌های چوبی سنتی گیلان و خرید و انتقال آن‌ها به یک سایت باز و مونتاژ دوباره آن‌ها در محل سایت. با توجه به اینکه خانه‌های چوبی گیلان با تمام تنوع آن در حال از بین رفتن می‌باشد، این پروژه با هدف حفظ میراث با ارزش سنتی روستایی گیلان و انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعدی انجام می‌گیرد. در این موزه علاوه بر حفظ نمونه مساکن، کلیه ابزار و ادوات سنتی کار و زندگی روستایی گیلان مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

 

فعالیت‌ةای پژوهشی دانشکده معماری و هنر

      طرح‌های پژوهشی انجام گرفته: 2 مورد

      طرح‌های پژوهشی در دست اجرا: 2 مورد

      مقالات منتشر شده: 2 مورد

      شرکت در سمینارهای بین‌المللی و ملی: 3 مورد

      پوسترهای ارائه شده در هفته پژوهش: 4 مورد

      برگزاری سمینارهای داخل دانشکده: 15 مورد

      پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد اتمام‌یافته: 38 مورد

 

طرح‌های پژوهشی خاتمه‌یافته:

ردیف

عنوان

مجری

همکاران

تاریخ شروع

تاریخ اتمام

1

بررسی عملکرد میدان در شهرهای امروز ایرانی، مطالعه موردی شهر رشت

دکتر نورالدین عظیمی

مهندس حمزه غلامعلی‌زاده، مهندس محمدرضا فاروقی

1382

1383

2

بررسی اثرات اقتصادی- اجتماعی رابطه ایران با جمهوری آذربایجان بر استان اردبیل

دکتر نورالدین عظیمی

مجتبی فرجیان

1380

1383

 

 

طرح‌های پژوهشی در دست اجرا:

ردیف

عنوان

مجری

همکاران

تاریخ شروع

1

بررسی گونه‌شناسی مسکن در بافت قدیم شهر رشت

مهندس علی طاهرنیان و مهندس مژگان خاکپور

-

1382

2

دریچه‌ای به معماری گیلان- دفتر یکم ساغرسازان

مهندس ایوب متین سرشت

-

1381

 

 

مقالات ارائه شده در نشریات

ردیف

عنوان

نویسنده

نام نشریه

1

ساخت خانه‌های شکیلی در گیلان

مهندس مژگان خاکپور

مجله معماری و شهرسازی

2

توسعه شهری و اثرات زیست‌محیطی آن در استان‌های شمالی ایران

دکتر نورالدین عظیمی

مجله فضای جغرافیایی

 

 

مقالات ارائه شده در همایش‌ها

ردیف

عنوان

محل برگزاری

ارائه‌دهنده

زمان

1

Recent urban housing change in
 Iran: Acase study of Rasht.
 Guilan provinc

Toronto, Canada

Dr. Noorediin Azimi

2004 June, 27- 24

2

Restructuring Urban Morphology,
Case study of Rasht, Iran

Berlin, Germany

Dr. Noorediin Azimi

10 August- 30
 2004 September

3

The physical and socio-
economic impacts of rural
development in Iran, A Case
study of Guilan, province

Glascow, England

Dr. Noorediin Azimi
and majid jamshidian

2004 August, 20- 16

 

 

گروه‌های آموزشی

1- گروه شهرسازی

      در بهار سال 1381 پیشنهاد برای تأسیس رشته شهرسازی تحت مجموعه دانشکده معماری و هنر از طرف دانشگاه گیلان مطرح شد. برای این منظور تیمی مرکب از اعضای هیئت علمی دانشکده معماری و سه نفر از اساتید دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم و صنعت به دفتر گسترش وزارت علوم معرفی شدند. پس از پی‌گیری‌ها سرانجام موافقت قطعی برای راه‌اندازی این رشته در اواخر سال 1382 برای دانشگاه گیلان اخذ گردید. در راستای گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی دانشگاه گیلان با دانشگاه تکنولوژی برلین، رشته شهرسازی به عنوان رشته مشترک بین دو دانشگاه در مهر ماه سال 1383 فعالیت آموزشی خود را در مقطع کارشناسی شروع نمود.

 

اعضای هیئت علمی تمام‌وقت گروه شهرسازی

نام و نام خانوادگی

مرتبه دانشگاهی

تخصص

دکتر نورالدین عظیمی

استادیار

جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

دکتر میترا حبیبی

استادیار

شهرسازی

مهندس سید محمدرضا فاروقی

مربی

معماری

مهندس مرضیه ترابی

مربی- دانشجوی دکترا

طراحی شهرسازی

 

 

2- گروه معماری

      گروه معماری از سال 1367 به عنوان یکی از گروه‌های دانشکده فنی با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی شروع به فعالیت نمود. در سال 1373 و پس از تبادل سند همکاری با دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی شرایط پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در این گروه فراهم شد که این همکاری در دروس مختلف تا سال گذشته در دروس کارشناسی ارشد همچنان ادامه پیدا کرد و هنوز نیز اساتید این گروه به همراه اساتید مجرب دانشگاه شهید بهشتی به هدایت پروژه‌های پایانی کارشناسی ارشد مشغولند. در سال 1378 و پس از تغییر سیاست‌های وزارتخانه در جهت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی معماری گروه معماری با پذیرش 30 دانشجو در این مقطع نیز فعالیت خود را گسترش داد و از سال 1382 با حذف مقطع کاردانی گروه پیگیر برنامه‌ریزی و تأسیس دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته در چند رشته متنوع می‌باشد.

      رشته تخصصی: معماری

 

اعضاء هیئت علمی:

 

نام اساتید

مرتبه دانشگاهی

تخصص

1

دکتر نورالدین عظیمی

استادیار

جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

2

دکتر یوسف امیری

استادیار

معماری

3

دکتر محمدمهدی رئیس سمیعی

استادیار

معماری- شهرسازی

4

مهندس حمزه غلامعلی‌زاده

مربی

معماری

5

مهندس مهرداد امیرنژاد مژدهی

مربی

معماری

6

مهندس سید جلیل میرباذل

مربی

معماری

7

مهندس مژگان خاکپور

مربی

معماری

8

مهندس آرش مهرگانی

مربی

معماری

9

مهندس ایوب متین سرشت

مربی

معماری

10

مهندس علی طاهرنیان

مربی

معماری

11

مهندس کیامرز جوانمردی

مربی

معماری

12

مهندس محمدرضا فاروقی

مربی

معماری

 

 

3- گروه گرافیک

      در بهار سال 1380 پیشنهاد برای تأسیس رشته‌های هنر در زیر مجموع دانشکده معماری مطرح شد. پیگیری و دنباله‌گیری موارد پیش آمده برای تأسیس این رشته به آقای منتظری واگذار شد. ابتدا برای کارشناسی رشته نقاشی به علت محیا بودن بستر فرهنگی استان و وجود نیروهای متخصص بومی اقدام شد با هشت نیروی درخواست‌کننده همکاری در دانشگاه هنر- تهران مصاحبه صورت پذیرفت و چهار تن در این مصاحبه قبول شدند و در بهمن 1382 به استخدام پیمانی دانشگاه گیلان درآمدند در حالی که طبق درخواست قبلی شورای دانشگاه با راه‌اندازی کارشناسی رشته گرافیک در دفتر گسترش آموزش عالی موافقت شد و ادامه کار را منوط به استخدام هیئت علمی وابسته به این رشته کرد (در زمان آقای دکتر عظیمی) بعد از انتشار دفترچه کنکور دانشکده اقدام به درخواست تعدادی از ذخیره‌های قبولی این رشته کرد.

 

اعضاء هیئت علمی

نام استاد

مرتبه

تخصص

حمید آقاخانی

مربی

کارشناسی ارشد پژوهش هنر

احمد منتظری رودبارکی

مربی

کارشناسی ارشد نقاشی

مهران ویسی

مربی

کارشناسی ارشد انیمیشن

 

 

دانشکده تربیت بدنی

تأسیس 1373

      این دانشکده در کیلومتر 8 جاده رشت- قزوین واقع است از سال 57 لغایت 73 در قالب گروه تربیت بدنی در زیرمجموعه دانشکده علوم انسانی فعالیت داشت و در سال 1373 به طور مستقل فعالیت آموزشی خود را دنبال کرد و در حال حاضر دارای یک رشته کارشناسی (تربیت بدنی و علوم ورزشی) و یک رشته کارشناسی ارشد (تربیت بدنی و علوم ورزشی) و یک رشته دکتری (تربیت بدنی- فیزیولوژی ورزشی) می‌باشد. دانشکده تربیت بدنی دارای 14 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 44 سال و به ازای هر 24 دانشجو یک عضو هیئت علمی و همچنین دارای 2 آزمایشگاه می‌باشد. ضمناً این دانشکده دارای مجموعه ورزشی و زمین چمن فوتبال است که در سطح دانشگاه‌های کشور کام‌نظیر است. در دانشکده تربیت بدنی تعداد 401 نفر مشغول به تحصیل هستند.

 

دانشکده منابع طبیعی- پردیس صومعه‌سرا

تأسیس 1363

      این دانشکده در شهر صومعه‌سرا واقع است و در حال حاضر دارای 2 رشته کارشناسی (مهندسی منابع طبیعی- جنگلداری و مهندسی منابع طبیعی- شیلات) و 1 رشته کارشناسی ارشد (مهندسی منابع طبیعی- جنگلداری) می‌باشد. دانشکده منابع طبیعی دارای 27 نفر عضو هیئت علمی با میانگین سنی 41 سال و به ازای هر 12 دانشجو یک عضو هیئت علمی و همچنین دارای 13 آزمایشگاه می‌باشد. گروه پژوهشی کرم ابریشم در این دانشکده فعالیت می‌کند. دانشکده مزبور تعداد 289 نفر دانشجو دارد.

 

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه

      کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گیلان در سال 1355 با مجموعه کوچکی تأسیس گردید. قبل از انقلاب اسلامی مجموعه کتاب‌های فارسی و لاتین آن در حدود 7000 جلد بود که اکنون این میزان در حدود 85000 جلد می‌باشد. کتابخانه مرکزی یکی از زیرمجموعه‌های حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه است که برای استفاده دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاه و به منظور ارائه خدمات علمی پژوهشی و آموزشی به مجامع علمی، محقان و پژوهشگران در راستای پشتیبانی از اهداف و سیاست‌های دانشگاه گیلان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس وظایف و آئین‌نامه‌ها و مقررات مشخصی فعالیت می‌کند. این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی شامل مجموعه‌سازی، خدمات فنی، امانت کتاب و نشریات، مرجع و بخش اطلاع‌رسانی است. نظام رده‌بندی کتابخانه LC است و کتابخانه دارای نرم‌افزار جامع کتابخانه‌ای سیمرغ می‌باشد. این کتابخانه علاوه بر ارائه خدمات چاپی، امکاناتی را برای جستجوی online منابع اطلاعاتی دیجیتال از طریق شبکه اینترنت فراهم کرده است. لازم به ذکر است که ساختمان جدید کتابخانه مرکزی با زیربنایی بالغ بر 6900 متر مربع در محل پردیس اصلی دانشگاه مراحل نهایی آماده‌سازی را طی می‌کند.

 

خوابگاه‌ها:

مدت اسکان دانشجویان در خوابگاه

      در صورت وجود امکانات خوابگاهی دانشجویان نیازمند و فاقد محل سکونت می‌توانند از تاریخ شروع به تحصیل به شرح زیر از خوایگاه دانشجویی استفاده نمایند.

      ü دانشجویان کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 4 نیم‌سال

      ü دانشجویان کارشناسی پیوسته حداکثر 8 نیم‌سال

      ü دانشجویان ارشد پیوسته حداکثر 12 نیم‌سال

      ü دانشجویان دکتری تخصصی حداکثر 6 نیم‌سال

 

بازپرداخت اجاره بهای خوابگاه

      اجاره بهای خوابگاه براساس میزان وام مسکن در هر سال تحصیلی و ظرفیت اتاق محل سکونت محاسبه می‌گردد که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به صورت اقساط آن را به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌نمایند (حداکثر زمان تعیین شده صدور دفترچه اقساط برای خواهران 9 ماه و برای برادران مشمول خدمت 33 ماه پس از فراغت از تحصیل می‌باشد).

      دانشجویان در حال تحصیل می‌توانند با پرداخت اجاره بهای خوابگاه به صورت نقدی (به حساب شماره 201114 نزد بانک ملی ایران شعبه مرکزی رشت به نام صندوق رفاه دانشجویان) تا یک ماه قبل از پایان هر ترم از 25% تخفیف و یا بلافاصله پس از اتمام تحصیلات مشمول 15% تخفیف گردند.

      دانشجویان انصرافی اخراجی و تارک تحصیل ملزم به پرداخت یکجای بدهی دوران تحصیل می‌باشند.

 

محب اسکان

      ü اسکان کلیه دانشجویان پسر در مجتمع خوابگاهی میرزاکوچک خان

      ü اسکان دانشجویان دختر رشته‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم کشاورزی و علوم ورزشی و تربیت بدنی در خوابگاه بنت‌الهدی

      ü اسکان دانشجویان دختر رشته‌های علوم پایه و معماری در خوابگاه شهید انصاری و کریمی

      ü اسکان دانشجویان جدیدالورود دختر رشته‌های علوم پایه، معماری، فنی و مهندسی و کشاورزی در خوابگاه شهید کریمی و انصاری می‌باشد.

 

اداره تغذیه امور دانشجویی دانشگاه گیلان

      اصلی‌ترین وظیفه اداره تغذیه طبخ و توزیع غذای گرم در وعده ناهار و شام بین دانشجویان می‌باشد. دانشگاه گیلان دارای چهار سلف می‌باشد که دو واحد آن کار طبخ و توزیع غذا را انجام داده و دو واحد دیگر آن، فقط عمل توزیع غذا را انجام می‌دهند.

 

سلف کشاورزی

      این سلف سرویس در مجاورت دانشکده کشاورزی، برای استفاده کلیه دانشجویان رشته‌های کشاورزی، فنی، علوم انسانی و ساکنین خوابگاه میرزا کوچک می‌باشد. در این سلف سرویس توزیع شام فقط برای دانشجویان پسر صورت می‌گیرد. این سلف سرویس بزرگ‌ترین سلف سرویس دانشگاه گیلان بوده و مجهز به سیستم اتوماسیون تغذیه می‌باشد.

 

سلف سرویس دانشکده تربیت بدنی

      این سلف سرویس واقع در دانشکده تربیت بدنی است و مورد استفاده کلیه دانشجویان تربیت بدنی و بعضی از رشته‌های علوم انسانی برای صرف ناهار است و مکانی است جهت توزیع شام برای دانشجویان دختر.

 

سلف سرویس دانشکده علوم پایه

      واقع در دانشکده علوم پایه جهت استفاده کلیه دانشجویان پسر رشته‌های علوم پایه و دانشجویان سایر رشته‌هایی که ساکن خوابگاه‌های شهر می‌باشند. در این سلف سرویس تنها توزیع غذا صورت می‌گیرد.

 

سلف سرویس خوابگاه انصاری

      این سلف واقع در خوابگاه انصاری برای استفاده کلیه دانشجویان دختر رشته‌های علوم پایه و دانشجویان ساکن در خوابگاه شهید انصاری و دانشجویان ساکن شهر.