دانشگاه کردستان در نیم‌سال اول سال تحصیلی 54- 53 فعالیت آموزشی خود را با عنوان دانشیرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و برای اولین بار در رشته دبیری ریاضی اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

      در نیم‌سال اول سال تحصیلی 56- 55 پس از پیوستن به دانشگاه رازی کرمانشاه به صورت یکی از پردیس‌های آن دانشگاه به نام دانشکده تربیت دبیر سنندج علاوه بر دبیری ریاضی در رشته‌های شیمی و زبان انگلیسی نیز دانشجو پذیرفته و از نیم‌سال دوم همان سال در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشجو پذیرفته و بدین صورت فعالیت‌های آموزشی خود را ادامه داد.

      در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با فعالیت آموزشی و پژوهشی مستقل این واحد آموزشی تحت عنوان دانشگاه کردستان موافقت کرد از آن سال به بعد رشته‌های مختلفی به مجموعه رشته‌های این دانشگاه افزوده شده است.

 

دانشکده‌ها:

دانشگاه کردستان در حال حاضر دارای دانشکده‌های زیر می‌باشد:

      · دانشکده ادبیات و علوم انسانی

      · دانشکده علوم پایه

      · دانشکده فنی و مهندسی

      · دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی

      دوره‌های آموزشی دانشگاه کردستان به صورت: روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری و آزاد می‌باشد.

      در رأس مجموعه دانشکده‌ها، سازمان مرکزی دانشگاه کردستان قرار دارد که امور آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اداری مالی را در حوزه‌های مختلف اداره می‌نماید.

 

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

      این دانشکده در سال 1354 به عنوان دانشکده تربیت دبیر تأسیس شد. در حال حاضر دارای گروه‌های آموزشی ادبیات فارسی، ادبیات عربی، فقه شافعی، تربیت بدنی، مدیریت، زبان انگلیسی و علوم تربیتی می‌باشد.

 

دانشکده علوم پایه

      دانشکده علوم به عنوان اولین دانشکده دانشگاه کردستان در سال 1353 تأسیس شده و در حال حاضر با سه گروه آموزشی فیزیک، شیمی و ریاضی به فعالیت ادامه می‌دهد. ساختمان جدید دانشکده علوم پایه در سال 1383 به بهره‌برداری رسیده و در طرح توسعه دانشگاه کردستان واقع شده است. برای نخستین بار دوره دکترای PhD در رشته شیمی در این دانشکده در سال جاری برگزار می‌گردد.

 

امکانات آموزشی:

      گروه شیمی دارای آزمایشگاه‌های شیمی الف و ب است که دستگاه‌های اندازه‌گیری جذب مواد فتوسنتز و اندازه‌گیری سدیم، پتاسیم، ید از تجهیزات این آزمایشگاه‌ها می‌باشد.

      گروه فیزیک دارای آزمایشگاه‌های فیزیک پایه یک، دو و سه، آزمایشگاه فیزیک مدرن و آزمایشگاه فیزیک اپتیک می‌باشد.

      گروه ریاضی دارای یک سایت ویژه خود است که به اینترنت متصل بوده و دانشجویانی که پروژه دارند و همچنین اساتید گروه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

آمار هیئت علمی:

      اعضای هیئت علمی: 46 نفر

      اعضای هیئت علمی مشغول به تحصیل در داخل کشور: 7 نفر

      اعضای هیئت علمی مشغول به تحصیل در خارج کشور 6 نفر

 

دانشکده فنی و مهندسی

      دانشکده فنی و مهندسی در سال 1373 تأسیس شده است. دانشکده فنی و مهندسی دارای گروه‌های آموزشی مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی معدن، مهندسی معماری و مهندسی کامپیوتر می‌باشد. با توجه به اینکه دانشکده فنی و مهندسی آخرین و جدیدترین دانشکده تأسیس شده در دانشگاه کردستان می‌باشد از رشد و ارتقا مناسبی در طول مدت زمان تأسیس برخوردار شده است. کارگاه‌های آموزشی این دانشکده نیز در سال 1383 در محوطه طرح توسعه دانشگاه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 

آمار هیئت علمی:

      اعضای هیئت علمی مامور به تحصیل و بورسیه‌هایی که با گروه همکاری دارند به عنوان مدعو محسوب می‌شوند.

 

گروه‌های آموزشی دانشکده

تعداد اعضای هیئت علمی گروه

تعداد اعضای هیئت علمی مدعو گروه

عمران

2 نفر مربی، 1 نفر استادیار

8 نفر مربی

الکترونیک

3 نفر مربی، 1 نفر استادیار

1 نفر مربی

معماری

3 نفر مربی

5 نفر مربی، 4 نفر استادیار

صنایع

2 نفر مربی، 1 نفر استادیار

4 نفر مربی، 1 نفر استادیار

کامپیوتر

2 نفر مربی

1 نفر مربی

معدن

1 نفر استادیار

4 نفر مربی، 2 نفر استادیار

جمع

12 نفر مربی، 4 نفر استادیار

23 نفر مربی، 7 نفر استادیار

 

 

گروه آموزشی کامپیوتر:

      گروه در سال 1375 با پذیرش دانشجو در رشته کاردانی علمی کاربردی نرم‌افزار کامپیوتر آغاز به کار نموده است و در حال حاضر حدود 70 نفر دانشجو در حال تحصیل می‌باشند. با توجه به ظریت بالای استان در جذب فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر در آینده‌ای نزدیک در رشته‌های مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات نیز راه‌اندازی خواهد شد.

 

امکانات آموزشی:

      این گروه با همکاری گروه الکترونیک از مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار خوبی بهره‌مند می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

      ü دو کارگاه کامپیوتر با بیش از 40 دستگاه کامپیوتر

      ü آزمایشگاه شبکه

      ü آزمایشگاه مدار منطقی

      ü آزمایشگاه معماری کامپیوتر

      ü آزمایشگاه ریزپردازنده

      در آینده مجموعه آزمایشگاه‌های سیستم عامل و پایگاه داده نیز به این مجموعه اضافه می‌گردد.

 

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی

      دانشکده کشاورزی فعالیت علمی خود را از سال تحصیلی 70- 69 تحت عنوان آموزشکده کشاورزی آغاز کرده است و در سال 77 به دانشکده تبدیل شده است.

 

گروه‌های آموزشی:

      گروه جنگل‌داری: گروه جنگل‌داری از سال 1374 با پذیرش 30 نفر دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی جنگلداری فعالیت خود را با دو نفر هیئت علمی شروع نمود. در شرایط فعلی گروه جنگل‌داری با تعداد 5 نفر استادیار و یک نفر عضو هیئت علمی مامور به تحصیل و یک نفر تکنسین فنی با وضعیت استخدامی شرکتی و تعداد 167 نفر دانشجو روزانه و شبانه در رشته کارشناسی جنگل‌داری فعال می‌باشد.

 

آمار دانشجویان گروه جنگل‌داری

تعداد دانشجویان

سال ورود

شبانه

روزانه

-

28

1381

27

29

1382

-

21

1383

32

30

1384

 

 

آزمایشگاه‌های گروه جنگل‌داری

ردیف

آزمایشگاه/ کارگاه

وضعیت

1

بیولوژی جنگل

در حال تجهیز

2

مهندسی جنگل

در حال تجهیز

3

نقشه‌کشی

در حال تجهیز

4

پرورش بذر

در حال تجهیز

5

بیومتری جنگل و جنگل‌داری

در حال تجهیز

 

 

      گروه علوم دامی: گروه علوم دامی از سال 1371 در مقطع کاردانی فعالیت خودر را شروع نمود. در شرایط فعلی گروه با تعداد 6 نفر استادیار و 4 نفر عضو هیئت علمی مامور به تحصیل و تعداد 191 نفر دانشجو روزانه و شبانه در رشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد فعال می‌باشد. شایان ذکر است گروه علوم دامی در نیم‌سال اول 84- 83 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نموده است. گروه علوم دامی دارای دو نفر کارشناس می‌باشد.

 

آمار دانشجویان گروه علوم دامی

سال ورود

تعداد دانشجویان

روزانه

شبانه

1381

-

-

1382

-

-

1383

58

-

1384

67

66

 

 

آزمایشگاه‌های گروه علوم دامی

ردیف

آزمایشگاه/ کارگاه

وضعیت

1

تغذیه- شیر

فعال

2

الیاف

فعال

3

میکروبیولوژی- ژنتیک

فعال

 

گروه علوم زراعی: گروه زراعت از سال 1373 با پذیرش 30 نفر دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی فعالیت خودر با 5 نفر عضو هیئت علمی شروع نمود. در شرایط فعلی گروه با تعداد 5 نفر استادیار و 2 نفر مربی، 3 عضو هیئت علمی مامور به تحصیل در خارج و داخل، 8 نفر دانشجوی بورسیه دکتری داخل و دو نفر کارشناس آزمایشگاه مشغول به کار می‌باشد. در حال حاضر تعداد 80 نفر دانشجو (50 روزانه و 30 شبانه) در رشته کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی و 100 نفر دانشجو (54 روزانه و 54 نفر شبانه) در رشته کارشناسی ناپیوسته مهندسی تولیدات گیاهی مشغول به تحصیل می‌باشند. شایان ذکر است گروه زراعت به عنوان یک گروه مادر تخصص‌های مختلف را از جمله خاک‌شناسی، آبیاری، اقتصاد کشاورزی، و ترویج و آموزش کشاورزی را در خود جا داده است. در نظر است از ترم اول سال تحصیلی 86- 1385 رشته‌های اقتصاد کشاورزی و آبیاری ایجاد و از این گروه منشعب گردند.

 

آزمایشگاه‌های گروه علوم زراعی

ردیف

آزمایشگاه/ کارگاه

وضعیت

1

آزمایشگاه گیاه‌شناسی و فیزیولوژی گیاهی

فعال

2

آزمایشگاه ژنتیک بیوتکنولوپی

فعال

3

آزمایشگاه خاک‌شناسی 1

فعال

4

آزمایشگاه خاک‌شناسی 2

فعال

 

 

      گروه مرتع و آبخیزداری: دارای تعداد 171 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و 3 نفر عضو هیئت علمی در مرتبه مربی‌گری می‌باشد.

 

      گروه علوم باغبانی: گروه باغبانی از سال 1382 با پذیرش 30 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته فعالیت خود را با 1 نفر هیئت علمی شروع نمود. در شرایط فعلی گروه با تعداد 2 نفر استادیار و 1 نفر عضو هیئت هلمی مامور به تحصیل و تعداد 60 نفر دانشجو روزانه و شبانه در رشته کارشناسی ناپیوسته فعال می‌باشد.

 

سال ورود

تعداد دانشجویان

روزانه

شبانه

1381

2

-

1382

15

-

1383

26

-

1384

28

31

 

 

آزمایشگاه‌های گروه باغبانی

ردیف

آزمایشگاه/ کارگاه

وضعیت

1

عمومی باغبانی

دایر

2

فیزیولوژی باغبانی

دایر

3

پژوهشکده توت‌فرنگی

در حال تشکیل

 

 

      گروه گیاهپزشکی: گروه گیاهپزشکی از سال 1384 با پذیرش 30 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را با 3 نفر هیئت علمی شروع نمود. در شرایط فعلی گروه با تعداد 2 نفر استادیار و 3 نفر عضو هیئت علمی مامور به تحصیل و تعداد 30 نفر دانشجو روزانه در رشته کارشناسی گیاه‌پزشکی فعال می‌باشد.

 

آزمایشگاه‌های گروه گیاه‌پزشکی

ردیف

آزمایشگاه/ کارگاه

وضعیت

1

حشره‌شناسی

در حال استفاده

2

قارچ‌شناسی

در حال استفاده

3

آزمایشگاه تحقیقات بیماری‌های گیاهی

در حال استفاده

4

آزمایشگاه نماتدشناسی

در حال استفاده

5

گلخانه تحقیقاتی

در حال استفاده

 

 

      گروه شیلات: گروه شیلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی از سال 1384 با پذیرش 22 دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده است. در ادامه فعالیت این گروه با توجه به استعدادهای منطقه امید است که در سال آینده اقدام به پذیرش دانشجو در گرایش‌ه ای تکثیر و پرورش آبزیان و بوم‌شناسی آبزیان نماید.