دانشکده‌ها:

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

      دانشکده الهیات و معارف اسلامی متشکل از چهار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قرآن و حدیث و الهیات و فلسفه و کلام از اواخر سال 1380 با ریاست آیت‌الله حسین کریمی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

 

گروه‌های آموزشی:

      · گروه علوم قرآن و حدیث

      · گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی

      · گروه فلسفه و کلام

      · گروه معارف اسلامی

 

دانکشده ادبیات و علوم انسانی

      دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم متشکل از نه گروه آموزشی از سال 1381 با ریاست آقای دکتر مصطفی شیروی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود.

 

گروه‌های آموزشی:

· گروه زبان و ادبیات فارسی

      گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم از سال 1374 فعالیت خود را آغاز نمود و تا کنون 5 دوره فارغ‌التحصیل داشته است. این گروه مطابق روند کلی دانشگاه قم در دو بخش خواهران و برادران دانشجو می‌پذیرد و اگر چه کلاس‌ها جداگانه برگزار می‌شود اما مدیریت و برنامه‌ریزی واحدی دارد. گروه در آغاز با تدریس اساتید محترم آقایان دکتر محمد دامادی و دکتر صابر امامی و دکتر بهالدین اسکندری و سپس با نقل و انتقالاتی ادامه یافت از سال 1357 تا 1378 گروه با سرپرستی آقای دکتر صابر امامی اداره می‌شد و از آن پس تا کنون به وسیله‌ی دکتر محمد فولادی اداره می‌گردد. شایان ذکر است با تلاش پیگیر دانشجویان و هدایت اساتید محترم گروه تا کنون تعداد قابل توجهی از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل گردیده‌اند.

      در حال حاضر گروه در مقطع کارشناسی فعال است (روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری) و حدود 180 دانشجو دارد.

      گروه در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو بپذیرد.

 

· گروه ادبیات عرب

· گروه زبان و ادبیات انگلیسی

      این گروه مطابق روند کلی دانشگاه قم در دو بخش خواهران و برادران دانشجو می‌پذیرد و اگر چه کلاس‌ها جداگانه برگزار می‌شود اما مدیریت و برنامه‌ریزی واحدی دارد.

 

· گروه حقوق خصوصی

      گروه حقوق خصوصی از باسابقه‌ترین گروه‌های آموزشی دانشگاه قم است که از سال 1374 با ترکیبی از اعضا ثابت و مدعو که نوعاً دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی در رشته‌های مختلف حقوق هستند به وظایف آموزشی خود ادامه می‌دهد. نظر به اینکه گروه‌های تخصصی حقوق بین‌الملل و حقوق عمومی در دانشگاه قم هنوز تشکیل نشده است، متخصصین این دو رشته هم فعلاً عضو گروه حقوق خصوصی هستند و این گروه در واقع ترکیبی از تخصص‌های حقوق خصوصی، حقوق اسلامی، حقوق بین‌الملل و حقوق عمومی است و وظایف آموزشی خود را انجام می‌دهد.

      هیئت علمی گروه ترکیبی از اعضا ثابت، همکار علمی و مدعو می‌باشد. در حال حاضر اعضای هیئت علمی ثابت گروه 5 نفر دکترای حقوق خصوصی و 5 نفر کارشناس ارشد و دانشجوی دکترای حقوق خصوصی و یک نفر دانشجوی حقوق بین‌الملل است و همچنین دو همکار علمی با درجه دکترای حقوق خصوصی با گروه همکاری دارند و به تناوب و به طور معمول در هر ترم حداقل از همکاری ده نفر استاد مدعو با درجه دکترا و کارشناسی ارشد سود می‌برد.

 

مقاطع تحصیلی و تعداد دانشجویان

      دانشگاه قم در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشجو دارد.

      الف: تعداد دانشجویان کارشناسی دوره روزانه 96 نفر، دوره شبانه 37 نفر و در دوره آموزش نیمه‌حضوری 18 نفر می‌باشد. تعداد کل دانشجویان در ترم جاری 151 نفر می‌باشد که در سال آینده بالغ بر 250 نفر خواهد شد.

      ب: تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق خصوصی 27 نفر است که عموماً روزانه هستند لیکن در ترم آینده با توجه به پذیرش ده نفر روزانه و 20 نفر شبانه تعداد کل دانشجویان به 50 نفر خواهد رسید.

 

· گروه حقوق جزا

· گروه علوم تربیتی

· گروه حسابداری

· گروه کتابداری

· گروه تربیت‌بدنی

 

دانشکده علوم پایه

      تشکیلات اداری دانشکده علوم دانشگاه قم در سال 1380 به طور رسمی آغاز به کار کرد. پیش از آن گروه‌های فیزیک و ریاضی به طور مجزا از سال 1376 راه‌اندازی شده بودند. اکنون تعداد مجموع دانشجویان در دو رشته فیزیک و ریاضی در حدود 321 نفر می‌باشد. این تعداد مربوط به سه دوره فیزیک و ریاضی می‌باشد. اولویت دوره‌های این دانشکده به صورت روزانه می‌باشد که البته در رشته ریاضی در بخش خواهران از سال 83- 82 دوره دوم (شبانه) پذیرفته خواهد شد. مجوز تأسیس رشته علوم کامپیوتر در این دانشکده از سوی شورای گسترش وزارت علوم- تحقیقات و فناوری صادر گردیده که امید است به زودی این رشته راه‌اندازی گردد.

      تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده 13 نفر می‌باشد که از این تعداد 4 نفر در حال حاضر مامور به تحصیل در مقطع دکتری می‌باشند. تعداد 4 نفر نیز بورسیه دکتری این دانشکده می‌باشند.

      این دانشکده در صدد است تا با بسترسازی مناسب مخصوصاً در بخش پژوهش، نه تنها شرایط را برای ارتقاء علمی اساتید و دانشجویان فراهم سازد، بلکه در راستای جذب اعضای جدید هیئت علمی انگیزه کافی به وجود آورد. در این راستا امیدواریم که در سال‌های آینده حمایت کافی در بخش پژوهش به این دانشکده تعلق پذیرد. راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز به عنوان یکی از ساز و کارهای ارتقاء علمی و رونق بخشیدن به بخش پژوهش بسیار با اهمیت می‌باشد که در این زمینه دانشکده با توجه به مجوز صادره از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صدد احراز شرایط کافی برای تأسیس دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته فیزیک و ریاضی در سال 84- 83 می‌باشد.

 

آمارتحقیقاتی دانشکده علوم از سال 1380 تا کنون

 

گروه فیزیک

گروه ریاضی

طرح‌های تحقیقاتی

پایان‌یافته

1

1

در حال اجرا

1

1

مقالات چاپ شده در مجلات

داخلی

2

 

بین‌المللی

4

 

مقالات ارائه شده به کنفرانس‌های علمی

داخلی

1

 

بین‌المللی

6

 

کتب منتشر شده

ترجمه

-

 

تألیف

3

 

 

 

دانشکده فنی مهندسی

      دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم متشکل از دو گروه آموزشی از سال 1382 با ریاست آقای دکتر محمدرضا عدل برور فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود.

 

گروه‌های آموزشی:

      · گروه مهندسی عمران

      · گروه مهندسی کامپیوتر

      · گروه مهندسی صنایع

 

امور خوابگاه‌ها

      امور خوابگاه‌ها دو ساختمان خوابگاهی مجردی برادران به ظرفیت اسمی 550 نفر و یک ساختمان خوابگاهی مجردی خواهران به ظرفیت اسمی 350 نفر در اختیار دارد که هر سه ساختمان در کنار واحدهای آموزشی دانشگاه قرار دارد.

 

امور تغذیه

      امور تغذیه دانشجویان با در اختیار قرار داشتن دو واحد رستوران جهت برادران و خواهران با ظرفیت به ترتیب 500 و 170 نفر دانشجو و یک آشپزخانه فعال در بخش برادران که همگی در سرویس دانشگاه و در کنار خوابگاه‌ها و همچنین بخش آموزشی دانشگاه قرار دارند، هر هفته از شنیه تا پنجشنبه در دو وعده نهار و شام ارائه می‌نماید.

 

انواع وام‌ها و تسهیلات اعطایی صندوق رفاه:

      · وام تحصیلی و مسکن

      · وام ضروری و ازدواج

      · وام بیمه خدمات درمانی، عقد قرارداد بیمه و تحویل دفترچه‌های درمان صادره به دانشجویان

      · ودیعه مسکن متأهلین

      · وام ضروری دوره شبانه

      · اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی

 

امکانات ورزشی

      · زمین چمن

      ·‌ سالن بدنسازی مجهز به وسایل بدنسازی

      · سالن تربیت‌بدنی خواهران

      · سالن تربیت بدنی برادران

      · داشتن مربیان مجرب و با سابقه جهت تمرین و آموزش به دانشجویان و کارکنان

 

مرکز بهداشت، درمان و مشاوره

      این مرکز از تاریخ 15/8/81 از تلفیق اتاق ویزیت پزشک و مشاوره تحت یک مجموعه واحد در آمده و در حال حاضر در هر یک از واحدهای خواهران و برادران به صورت مجزا با یک پزشکی و 3 مشاور و همکاری یکی از دانشجویان به فعالیت‌های مختلف بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای اقدام می‌کند. دانشجویان با مراجعه به این مرکز می‌توانند از خدمات ویزیت پزشک، پانسمان، تزریقات و مشاوره در مورد یادگیری مهارت‌های اجتماعی، حل مشکلات و مشورت در خصوص مسائل مختلف دانشجویی و غیر دانشجویی بهره‌مند گردند.