تاریخ تأسیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سال 1356 بر می‌گردد. در این سال 50 دانشجو در رشته‌ی پزشکی مشغول به تحصیل شدند. در آن زمان دانشگاه کرمان در محل موقوفه نوریه دایر بود. سال 59 دانشجویانی در رشته پرستاری نیز به جمع دانشجویان دانشگاه کرمان اضافه گردید البته ذکر این نکته ضروری است که پذیرش اولین دوره دانشجویان پرستاری با جذی 18 دانشجو توسط اداره کل بهداری استان کرمان در سال 1341 صورت گرفته است نهایتاً اینکه از سال 1359 رشد و گسترش دانشگاه علوم پزشکی کرمان شروع گردیده است، به طوری که در سال 1362 بعد از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی اولین گروه دانشجویان کاردانی بهداشت‌کاران دهان و دندان مشغول به تحصیل شدند و در سال 63 دانشکده بهداشت پایه‌گذاری شد.

      به تدریج در سال‌های 64 و 65 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان با جدا شدن رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و ادغام با اداره کل بهداری سابق به صورت مستقل ادامه فعالیت داد. می‌توان گفت این دانشگاه رشد و شکوفایی خود را مرهون انقلاب اسلامی و توجه ویژه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلانی به مناطق محروم می‌داند. دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تلاش پرسنل و مدیران خود و با همت خیر گرانقدر مرحوم مهندس افضلی‌پور که نقش بسزایی در ایجاد و توسعه دانشگاه داشتند، توانست در کنار 8 دانشگاه دیگر که سال‌ها قبل از انقلاب تأسیس شده‌اند جزء دانشگاه‌ها مادر و تیپ I قرار گیرند.

      هفت معاونت پشتیبانی، آموزشی، بهداشتی، درمان، غذا و دارو، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی زیر نظر مستقیم ریاست دانشگاه اداره امور مربوطه را بر عهده دارند.

      10 دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و مامایی رازی، پیراپزشکی، مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، پرستاری جیرفت، پرستاری بم و پرستاری زرند با بیش از 330 نفر عضو هیئت علمی تربیت بیش از 4000 نفر دانشجو در مقاطع مختلف را بر عهده دارد و مرکز تحقیقات علوم اعصاب و فیزیولوژی از دیگر واحدهای تابعه می‌باشند.

      علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، امور مربوط به بهداشت و درمان در 12 شهرستان پهناورترین استان کشور یعنی کرمان (به‌جز شهرستان رفسنجان) زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرار دارد این شهرستان‌ها عبارتند از: کرمان، سیرجان، جیرفت، کهنوج، بم، زرند، بافت، شهربابک، راور، منوجان، عنبرآباد، کوهبنان

 

دانشکده‌ها:

دانشکده پزشکی:

      دانشکده پزشکی افضلی‌پور توسط زنده یاد مهندس علیرضا افضلی‌پور در زمینی به مساحت 17000 متر مربع پی‌ریزی شد. این ساختمان شامل چهار بلوک با مساحتی بالغ بر 15500 متر مربع می‌باشد که شامل چهار بلوک می‌باشد.

گروه‌های آموزشی:

      ü بیوشیمی

      ü فیزیولوژی

      ü آناتومی

      ü میکروب‌شناسی

      ü انگل‌شناسی

 

دانشکده دندان‌پزشکی:

      این دانشکده در سال 1364 به عنوان مرکز بهداشتکاران و در سال 1366 به عنوان دانشکده دندان‌پزشکی تأسیس گردید.

      هدف این دانشکده تربیت دانشجو دندان‌پزشکی در مقطع دکتری و تربیت دکتری تخصصی برای دو گروه بیماری‌های دهان و دندان و اندو می‌باشد.

 

دانشکده داروسازی:

      دانشکده داروسازی کرمان در سال 1366 با همت بلند و پیگیری‌های مداوم مسئولین وقت دانشگاه، به منظور تربیت داروساز در کشور و با پذیرش 45 دانشجو راه‌اندازی گردید.

      در بدو تأسیس، واحد اداری دانشکده در ساختمان استیجاری واقع در خیابان شفا و واحد آموزشی شامل کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های مربوطه، در موقوفه نوریه که در گذشته دانشکده پزشکی بود، قرار داشت که پس از مدتی واحد اداری نیز به محل نوریه منتقل شد.

      مدتی بعد از راه‌اندازی دانشکده، ساخت دانشکده داروسازی در دستور کار قرار گرفت ولی به دلیل اولویت ساخت دانشکده بهداشت، این طرح مسکوت گذاشته شد. از سال 1377 همزمان با افتتاح ساختمان دانشکده بهداشت در محل پردیزه دانشگاه، آموزش دانشجویان داروسازی در قسمتی از ساختمان دانشکده بهداشت ادامه یافت. از مهر ماه سال 1382 با افتتاح اولین فاز دانشکده داروسازی با مساحت 3500 متر مربع، بخش اداری و کلاس‌ها به این ساختمان منتقل گردید.

      إن‌شاءالله با تجهیز و راه‌اندازی فاز دوم دانشکده با مساحت 7000 متر مربع که عمدتاً فضاهای آزمایشگاهی است شاهد تحولی بزرگ در عرصه آموزش و پژوهش در این دانشکده باشیم. این فاز تا پایان سال 1385، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 

دانشکده پرستاری و مامایی:

      این دانشکده در سال 1341 توسط اداره کل بهداری استان کرمان با پذیرش 18 دانشجو در مقطع کارشناسی پرستاری فعالیت خود را آغاز کرد اولین گروه در سال 1344 فارغ‌التحصیل شدند. از سال 1362 با تغییر نام آموزشگاه به مجتمع آموزشی و پژوهشی و با پذیرش دانشجو در رشته‌های هوشبری، اتاق عمل، بهداشت، رادیولوژی و مامایی در مقطع کاردانی و دوره یک ساله بهیاری از سال 1361 علاوه بر رشته پرستاری و مامایی تحت عنوان دانشکده پرستاری و مامایی رازی کار ادامه یافته است. از سال 1369 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شروع و هم اکنون ادامه دارد.

 

دانشکده پیراپزشکی:

      مرکز جامع آرشام در سال 1356 هجری شمسی با هدف تربیت دانشجو در رشته‌های بهداشت و در مقاطع کاردانی تحت عنوان مدرسه عالی بهداشت آرشام تأسیس شد. در سال 1357 به دانشکده پزشکی واقع در خیابان مدیریت منتقل شد.

      تربیت دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته رشته‌های علوم آزمایشگاهی اتاق عمل، هوشبری و رادیولوژی مدارک پزشکی، کتابداری، بهداشت بوده است. از تاریخ 7/11/75 گروه آمار و مدارک پزشکی طبق دستورالعمل وزارتی تفکیک و در تشکیلات مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی جا گرفت. هم اکنون رشته‌های مدارک پزشکی بهداشت و مدیریت و اطلاع‌رسانی در دانشکده بهداشت و اطلاع‌رسانی می‌باشند.

 

دانشکده بهداشت:

      این دانشکده در سال 1366 در خیابان مدیریت جنب ساختمان دانشکده پزشکی به ریاست آقای دکتر محمد ملکوتیان تأسیس گردید.

      دانشکده ابتدا با تربیت دانشجویان کاردانی بهداشت خانواده و کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی فعالیت خود را آغاز نمود. سپس در سال 1369 در رشته کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بهداشت محیط پذیرش داشت و در سال 1370 در رشته کاردانی بهداشت حرفه‌ای و در سال 1376 در رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت حرفه‌ای به پذیرش دانشجو اقدام نمود. پذیرش این دانشجویان در دو دوره روزانه و شبانه بوده است.

      از آنجا که کیفیت به عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده موفقیت یک سازمان تشخیص داده شده است و آنچه که از دانشگاه انتظار می‌رود چیزی فراتر از انجام فعالیت‌های یکنواخت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه است به همین منظور دانشکده بهداشت در سال 1383 پس از یک سال تلاش همگانی و به عنوان اولین گام از یک برنامه دراز مدت موفق به اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت (2000- 9001 ISO) شد که در سطح کشور بی‌سابقه می‌باشد و این نشان‌دهنده پیشرو بودن دانشکده بهداشت در اصلاح ساختار اداری و آموزشی خود است.

      در حال حاضر دانشکده بهداشت با 5 گروه آموزشی بهداشت محیط و حشره‌شناسی پزشکی، خدمات بهداشت و آموزش بهداشت، بهداشت حرفه‌ای، آمار و اپیدمیولوژی و تغذیه با 24 عضو هیئت علمی به همراه 33 نفر پرسنل (کارشناس و تکنیسین و...) عهده‌دار تربیت و تعلیم 589 نفر دانشجو می‌باشد.

      هدف کلی دانشکده بهداشت تربیت نیروهای متخصص در تمام زمینه‌های بهداشتی برای تأمین نیروهای واحدهای بهداشتی، درمانی، صنایع و بخش‌های مورد نیاز دیگر کشور اسلامی ایران می‌باشد. این دانشکده با قدمت‌ترین دانشکده در منطقه جنوب شرق کشور می‌باشد.

 

دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی:

      این دانشکده در تاریخ دهم آبان ماه 1376 راه‌اندازی و در سال 1377 توسط آقای دکتر محمد فرهادی وزیر محترم وقت بهداشت درمان آموزش در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس دانشکده پزشکی کرمان رسماً افتتاح شد.

      توسعه علوم و همسو شدن آن با پیرشفت‌های تکنولوژی اطلاعات در رشته‌های گوناگون و نیاز به دستیابی مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی به منابع اطلاعات پزشکی انگیزه اصلی تأسیس این دانشکده بود. درک این ضرورت و اهمیت نقش رشته‌های نوین علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، آمار و مدارک پزشکی در برنامه‌ریزی‌های رشد و توسعه ملی و تأمین بهداشت و سلامت جامعه و آثار مطلوب تربیت دانشجو از اهداف این دانشکده می‌باشد.

 

دانشکده پرستاری بم

      دانشکده پرستاری بم در سال 1369 مجوز تأسیس را از شورای گسترش دانشگاه‌ها کسب و از مهر ماه 1370 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پرستاری فعالیت خود را آغاز کرد. در بهمن 1374 پذیرش دانشجوی پرستاری در دوره شبانه نیز در این دانشکده صورت گرفت. با وقوع زلزله هولناک 8 دی 1382 که به تخریب کلی ساختمان‌های این دانشکده و خسارت مالی و جانی منجر شد، امکان ارائه فعالیت این دانشکده در بم نبود و لذا در حال حاضر این دانشکده به طور موقت فعالیت خود را در کرمان ادامه می‌دهد.

      هدف کلی این دانشکده تربیت نیروی انسانی کارآمد در رشته پرستاری و انجام پژوهش‌های مرتبط با گسترش علم پرستاری می‌باشد. رسیدن به این هدف با ارتقاء سطح علمی دانشجویان، اساتید و کارکنان، افزایش مهارت‌های شغلی و توسعه فرهنگ و دیدگاه‌های علمی در آنان تحقق می‌یابد.

      در این راه تلاش در جهت توسعه روزافزون سطح آگاهی و دانش، احترام به صاحبان اندیشه و علم، ارتقاء کیفیت مدیریت، رعایت حقوق متقابل استاد و دانشجو، جلب مشارکت دانشجویان، توسعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری، توسعه ارتباطات و ایجاد زمینه لازم برای انجام پژوهش‌های مرتبط با حرفه پرستاری علمی می‌باشد.

 

دانشکده پرستاری جیرفت:

      این دانشکده در سال 1367 تأسیس شد.

      پذیرش دانشجو در بهمن ماه هر سال و آموزش دانشجو در رشته پرستاری در دو مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری دوره روزانه و شبانه و مقطع کارشناسی ناپیوسته پرستاری می‌باشد.

 

دانشکده پرستاری زرند:

      این دانشکده در سال 1371 تأسیس شد.