دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی است که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تأسیس شده است. سابقه فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه به تأسیس مجموعه آموزشی و پژوهشی هرمزگان در سال 1362 توسط سازمان منطقه‌ای بهداری استان هرمزگان باز می‌گردد. این مجموعه در مورخ 9/11/65 وزیر محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشکده پرستاری و مامایی تغییر نام یافت و در همان سال با پذیرش 98 دانشجو در رشته‌های پرستاری و مامایی به فعالیت خود ادامه داد. از سوی دیگر، دانشکده پزشکی بندعباس نیز در تاریخ 1/12 1365 در نتیجه تلاش و زحمات بی‌شائبه مقامات وقت دانشگاه و استان تأسیس گردید و فعالیت آموزشی خود را با پذیرش 140 دانشجوی پزشکی آغاز نمود. هم اکنون این دانشگاه با برخورداری از مکان‌های مناسب، تجهیزات نوین و نیروی انسانی فداکار و کارآمد به تربیت دانشجویان زبده در حیطه علوم پزشکی و ارائه طیف وسیعی از خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان هرمزگان مبادرت دارد.

 

رشته- مقطع‌های ارائه شده:

مقطع

رشته

دانشکده متولی

اولین سال پذیرش

توضیحات

دکتری تخصصی

زنان و زایمان

پزشکی

1375

-

دکتری تخصصی

جراحی عمومی

پزشکی

1375

-

دکتری تخصصی

داخلی

پزشکی

1375

-

دکتری تخصصی

کودکان

پزشکی

1375

-

دکتری تخصصی

آسیب‌شناسی

پزشکی

1375

-

دکتری حرفه‌ای

پزشکی

پزشکی

1365

-

کارشناسی

پرستاری

پیراپزشکی

1366

-

کارشناسی ناپیوسته

پرستاری

پیراپزشکی

1374

-

کارشناسی ناپیوسته

مامایی

پیراپزشکی

1371

-

کارشناسی ناپیوسته

حشره‌شناسی

آموزشکده بهداشت

1380

-

کاردانی

مامایی

پیراپزشکی

1366

-

کاردانی

هوشبری

پیراپزشکی

1366

-

کاردانی

اتاق عمل

پیراپزشکی

1366

-

کاردانی

علوم آزمایشگاهی

پیراپزشکی

1371

-

کاردانی

رادیولوژی

پیراپزشکی

1371

-

کاردانی

مدارک پزشکی

پیراپزشکی

1375

-

کاردانی

بهداشت محیط

آموزشکده بهداشت

1371

-

کاردانی

بهداشت خانواده

آموزشکده بهداشت

1373

-

کاردانی

مبارزه با بیماری‌ها

آموزشکده بهداشت

1378

-

 

 

بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دانشگاه:

ردیف

بیمارستان/ مرکز

سال تأسیس

تخت فعال

رشته‌های آموزشی

1

شهید محمدی

1357

302

داخلی، داخلی اعصاب، قلب، جراحی، چشم‌پزشکی، گوش و حلق و بینی، جراحی استخوان و مفاصل، جراحی کلیه و مجاری ادراری- تناسلی، پوست و عفونی

2

شریعتی

1361

65

زنان و زایمان

3

کودکان

1369

103

کودکان و نوزادان

4

ابن سینا

1379

52

روانپزشکی

 

 

 

دانشکده‌ها:

ü دانشکده پزشکی:

      دانشکده پزشکی در سال 1365 شامل یک طبقه ساختمان مرکزی و دو کلاس در کنار ورودی بیمارستان شریعتی تأسیس و شروع به کار کرد. در سال‌های بعد دو کلاس دیگر در طبقه‌ی فوقانی ساختمان مرکزی دانشکده و پس از آن دو کلاس بعدی نیز در جنب آزمایشگاه ایجاد گردید. طبقه فوقانی ساختمان مرکزی نیز اضافه شد. در سال‌های اخیر نیز با وجود مشترک بودن فضای دانشکده و بیمارستان، دو ورودی مستقل، محوطه‌سازی جدید دانشکده و تغییرات اساسی دیگر صورت پذیرفته و در حال حاضر دانشکده شامل 6 کلاس، ساختمان مرکزی، آزمایشگاه‌ها، بخش‌های مربوطه و خوابگاه اساتید پروازی است.

 

آزمایشگاه‌ها:

      آسیب‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی و بافت‌شناسی، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی، ایمنی‌شناسی و فیزیک پزشکی، میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی

 

دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی:

      دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندر عباس در بهمن ماه سال 1362 با پذیرش 40 دانشجوی کاردانی پرستاری رسماً فعالیت خود را آغاز نمود. تاریخ تأسیس این دانشکده سال 1362 اعلام گردیده است در سال 1364 در رشته‌های کاردانی مامایی، کاردانی اتاق عمل دانشجو پذیرفته و بعد از آن در سال 1366 کارشناسی پرستاری دایر گردید. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان به منظور گسترش فعالیت‌های آموزشی خود، اقداماتی در خصوص ایجاد رشته‌های پیراپزشکی و بهداشت آغاز نمود و از سال تحصیلی 72- 71 موفق به پذیرش دانشجو در رشته‌های رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی و بهداشت محیط گردید. در سال 72 رشته‌های کاردانی بهداشت خانواده و کارشناسی ناپیوسته مامایی به این مجموعه اضافه گردید. در سال 75 کارشناسی ناپیوسته پرستاری به همراه کاردانی مدارک پزشکی به رشته‌های دانشکده اضافه شد. در سال 1376 رشته کاردانی مبارزه با بیماری‌ها دایر گردید. در سال 79 با تأسیس دانشکده بهداشت رشته‌های بهداشت محیط، کاردانی بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌ها از این دانشکده جدا شدند. در سال 83 دوره کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی راه‌اندازی گردید و در حال حاضر دانشجویان این مقطع مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

آزمایشگاه‌ها:

      در دانشکده پرستاری و مامایی: اتاق پراتیک، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی

      در دانشکده پزشکی: آناتومی، ایمنی‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی

 

دانشکده بهداشت:

      دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همزمان با بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به منظور گسترش فعالیت‌های آموزش خود اقدام به ایجاد رشته‌های بهداشت به صورت روزانه و شبانه نموده و در طی سال‌های 1371، 1373، 1376 به‌ترتیب موفق به پذیرش دانشجو در رشته‌های بهداشت محیط، بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌ها و به صورت روزانه در دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی گردید.

      همزمان با آن پذیرش دانشجو در رشته مذکور به صورت شبانه از سال 1371 در این دانشگاه انجام گردید.

      دانشکده بهداشت در اواخر سال 1378 به طور رسمی راه‌اندازی و تأسیس گردید. از اهداف کلی این دانشکده، تربیت نیروهای متخصص در تمامی زمینه‌های بهداشتی براغی تأمین نیازهای واحدهای بهداشتی، درمانی صنایع و بخش‌های مورد نیاز دیگر در کشور به‌خصوص در مناطق محروک جنوب کشور می‌باشد و در حال حاضر در مقطع کاردانی در رشته‌های مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده (شبانه و روزانه) بهداشت محیط (روزانه) و مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین (روزانه) دانشجو می‌پذیرد.

      این دانشکده همه ساله در رشته‌های بهداشت محیط، بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری‌ها و حشره‌شناسی پزشکی (کارشناسی ناپیوسته) دانشجو می‌پذیرد. ساختمان دانشکده مساحتی معادل 5560 متر مربع می‌باشد که دارای 1000 متر مربع فضای آموزشی می‌باشد و شامل یک ساختمان مرکزی است که واحدهای مربوطه به دانشکده را در خود جای می‌دهد که عبارتند از: دفتر ریاست دانشکده، دفتر آموزش، اتاق اساتید، کارگاه نقشه‌کشی و نقشه‌برداری، کتابخانه و نمازخانه، پنج کلاس درس، امور اداری، انجمن اسلامی و دفتر بسیج دانشجویی و واحد سرایداری.