1- دانشکده پرستاری و مامایی:

تاریخچه:

      این دانشکده در سال 1365 تأسیس و در دو رشته مامایی مقطع کاردانی و پرستاری در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفته، در سال سال 1373 در رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و بهداشت خانواده در مقطع کاردانی نیز پذیرش دانشجو صورت گرفت، در سال 1372 دوره شبانه رشته‌های پرستاری و مامایی نیز در این دانشکده آغاز به کار کرد پذیرش دانشجویان بومی شهرستان خمین جهت رشته پرستاری در خمین در سال 1371 مصوب شد، همچنین رشته پرستاری شهرستان ساوه نیز در سال 1373 شروع به پذیرش دانشجو کرد، از سال 1376 رشته‌های هوشبری و بهداشت خانواده به دانشکده پیراپزشکی انتقال یافت. از سال 1379 در رشته مامایی مقطع کاردانی به مقطع کارشناسی تبدیل گردید. این دانشکده همچنین در سال 1378 مقطع کارشناسی ناپیوسته (تحصیلات تکمیلی) نیز پذیرش دانشجو را آغاز کرد.

اعضاء هیئت علمی و کارشناسان آموزشی:

      اعضای هیئت علمی دانشکده و کارشناسان در دو گروه پرستاری و مامایی وظایف آموزشی و پژوهشی خود را انجام می‌دهند. گروه پرستاری شامل 12 نفر مربی هیئت علمی و 8 نفر کارشناس پرستاری و گروه مامایی شامل 8 مربی هیئت علمی و 3 کارشناس مامایی می‌باشد.

 

2- دانشکده پزشکی:

تاریخچه:

      این دانشکده بزرگ‌ترین دانشکده دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌باشد و دارای 120 عضو هیئت علمی است که از این تعداد 14 نفر فوق تخصص، 4 نفر در حال گذراندن دوره فوق تخصص، 49 نفر متخصص، 15 نفر دکترای علوم پایه، 6 نفر در حال گذراندن دوره دکترا و مابقی کارشناس ارشد هستند.

      هم‌اکنون این دانشکده 300 دانشجوی پزشکی در مقاطع مختلف علوم پایه، فیزیولوژی، کارآموزی و کارورزی مشغول تحصیل می‌باشند.

      دانشکده پزشکی دارای دو شاخه آموزشی علوم پایه و بالینی است:

      علوم پایه شامل گروه‌های:

      1- تشریح 2- بیوشیمی 3- فیزیولوژی و فارماکولوژی 4- ایمونولوژی و میکروبیولوژی

      5- انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی 6- بهداشت و پزشکی اجتماعی

      شاخه بالینی شامل گروه‌های:

      1- داخلی- 2- جراحی 3- اطفال 4- زنان و زایمان 5- روانپزشکی 6- چشم 7- بیهوشی 8- گوش و حلق و بینی 9- رادیولوژی

 

3- دانشکده پیراپزشکی:

تاریخچه:

      پس از تأسیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک در سال 1371 دانشکده پیراپزشکی به مجموعه دانشکده‌های این دانشگاه پیوست. در حال حاضر رشته‌های زیر در این دانشکده وجود دارند:

      تکنسین اتاق عمل (مقطع کاردانی)

      علوم آزمایشگاهی (مقطع کاردانی)

      تکنسین هوشبری (مقطع کاردانی)

      بهداشت خانواده (مقطع کاردانی)

      بهداشت مبارزه با بیماری‌ها (مقطع کاردانی)

      از سال 1378 تا 1380 پذیرش در رشته‌های بهداشت عمومی و هوشبری در دو دوره روزانه و شبانه صورت می‌گرفت. ولی از سال 1381 پذیرش در دوره شبانه فقط در رشته هوشبری صورت گرفته است که دوره فوق، آخرین دوره شبانه خواهد بود.