گروه علوم پایه:

اهداف گروه

اهداف پژوهشی:

      گروه علوم پایه در قسمت آموزش به عنوان سرویس‌دهنده برای گروه‌های دیگر ارائه خدمات می‌نماید.

      بنابراین به علت نداشتن دانشجو در این قسمت نیز دارای مسائل خاص خود است. از طرف دیگر به علت اینکه هر کدام از افراد رشته تحصیلی متفاوتی دارند دارای مزیت خاص خود نیز به دلیل ماهیت بین رشته‌ای گروه می‌باشد.

      پژوهش در گروه علوم پایه از اولویت خاص خودش برخوردار است، اعضای هیئت علمی به دلیل نداشتن دانشجو در این قسمت باید همه مراحل را خوشان انجام بدهند، در این مورد گروه سعی دارد با جذب کارشناسی پژوهشگر فعالیت‌های خود را تسریع نماید.

      از طرف دیگر با توجه به اینکه در دانشگاه اکثراً مسائل پژوهشی در درجه دوم اهمیت بعد از آموزش قرار می‌گیرد یکی از اهداف گروه سعی در برقراری مقررات برای تسهیل امور پژوهشی و شناساندن بیشتر اهمیت پژوهش در داخل دانشگاه می‌باشد و در این مورد طرح این گروه مبنی بر واگذاری قسمتی از مسئولیت‌های پژوهش به عهده گروه‌ها و انجام طرح‌های درون‌گروهی پذیرفته و اجرا شده است. همچنین پیشنهادها و پیگیری‌های متوالی منجر به راه‌اندازی دفتر ISI و برقراری تشویق مقالات گردیده است.

      بنابراین گروه اهداف پژوهشی را به عنوان رسالت اصلی خود شناخته و در این جهت حرکن می‌نماید و حتی در جذب هیئت علمی جدید اولین اولویت را داشتن سوابق پژوهشی مفید قرار داده است.

      شرکت در پژوهشی‌های پایه مورد نیاز علوم توانبخشی در گروه‌های دیگر و اناجم مشاوره‌های مربوط به رشته‌های موجود در این گروه نیز از اهداف بعدی می‌باشد.

      پی‌گیری اختصاص 10% کل پایان‌نامه‌های دانشگاه به این گروه در دستور کار گروه قرار دارد.

 

اهداف آموزشی:

      گروه به علت دارا نبودن دانشجو به عنوان سرویس‌دهنده گروه‌های دیگر عمل می‌نماید، در این قسمت گروه برای انجام بهترین آموزش ممکن با ترغیب روحیه دانش‌طلبی دانشجو و تشویق دانشجو برای یادگیری بهتر فعالیت می‌نماید. حضور به موقع اساتید و برگزاری تمام جلسات درسی با استفاده از اساتید پژوهشگر و علاقه‌مند کردن دانشجو به علوم و افزایش انگیزه وی از موارد مطرح در این گروه می‌باشد.

      گروه پی‌گیر ایجاد یک رشته تحصیلات تکمیلی می‌باشد. این رشته ذاتاً می‌بایستی ماهیت بین رشته‌ای داشته باشد که همه اعضا با تخصص‌های مختلف بتوانند در آن مشارکت کنند. بین رشته‌ای بودن گروه یکی از مزیت‌های این گروه برای تأسیس این رشته‌ها می‌باشد.

      گروه پی‌گیری رفع بهضی مشکلات اداری و ساختاری موجود در دایره آموزش را نیز انجام می‌دهد و سعی می‌کند حداکثر کمک ممکن را در این زمینه بکند به عنوان مثال پیشنهاد عدم استفاده از نیروهای حق‌التدریس تا حد امکان و جایگزینی نیروهای رسمی و موجود، همچنین عدم استفاده از نیروهای غیر هیئت علمی در تدریس یا منظم‌تر شدن دایره امتحانات و برگزار نکردن امتحان‌های مجدد به دلایل مختلف، منعکس شدن فعالیت‌های آموزشی در وب‌سایت دانشگاه، منعکس شدن مقررات و آئین‌نامه‌های موجود در وب سایت دانشگاه ارائه شده است.

 

اهداف خدماتی:

      گروه علوم پایه با توجه به ماهیت خود تا کنون خدمات عمومی نداشته است، در آینده سعی می‌شود ایجاد سایت آموزش عمومی توانبخشی به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد علوم توانبخشی در دستور کار قرار گیرد.

 

برنامه آینده و چشم‌انداز گروه:

      گروه با دارا بودن اعضا هیئت علمی توانمند و فعال همچنین به دلیل ماهیت بین رشته‌ای آن دارای مزیت‌های بیشتر در زمینه‌های پژوهشی می‌باشد. همچنین به علت دارا نبودن دانشجو دارای مشکلاتی نیز می‌باشد.

      گروه سعی دارد با جذب هیئت علمی کارآمد و پژوهشگر علاوه بر فعالیت‌های آموزشی در زمینه‌های پژوهشی نیز فعال‌تر شود. همچنین با جذب کادر کارشناسی پژوهشگر انجام پژوهشی‌های خود را تسریع نماید.

      ایجاد یک رشته تحصیلات تکمیلی بین رشته‌ای نیز از برنامه‌های آینده گروه می‌باشد. ایجاد این رشته علاوه بر رفع نیازهای جامعه به رشته فوق باعث فعال‌تر شدن گروه در زمینه آموزشی و پژوهشی خواهد شد.

      به علت نوع فعالیت، گروه علوم پایه در اکثر دانشگاه‌ها کمتر به چشم می‌آید بنابراین چشم‌انداز گروه فقط با فعالیت و تلاش اعضا بهتر خواهد یافت.

گروه علوم بالینی

      گروه آموزشی علوم بالینی از سال 1372 فعالیت خود را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز نمود.

      اعضاء این گروه متشکل از متخصصین رشته‌های مختلف علوم پزشکی (بالینی) می‌باشند. این تخصص‌ها شامل:

      مغز و اعصاب، کودکان، فوق تخصص کودکان، چشم‌پزشکی، بیماری‌های گوش و حلق و بینی، داخلی، جراحی ترمیمی، پوست، قلب و روان‌پزشکی می‌باشد.

      حوزه فعالیت گروه در مراکز توانبخشی سینا، صبا، اسماء، مولوی، بیمارستان رفیده و بیمارستان روانپزشکی رازی و همچنین هسته‌های علمی پژوهشی و کمیته‌های مختلف دانشگاه می‌باشند. دفتر گروه در طبقه اول ساختمان ابن سینا (ساختمان آموزش) مستقر می‌باشد.

 

گروه آموزشی روانشناسی بالینی

      گروه آموزشی روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه روان‌شناسی بالینی در سال 1372 تشکیل گردید و پس از مدت کوتاهی موفق به گرفتن مجوز برای دوره دکتری Ph.D با همکاری انستیتو روانپزشکی تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران گردید. در حال حاضر هشتمین دوره دکتری روانشناسی بالینی و یازدهمین دوره کارشناسی ارشد این رشته را پذیرش نموده است. اساتید گروه علاوه بر تربیت دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری این گروه آموزشی خدمات بالینی و پیشگیری (تشخیص و درمان) را نیز در مراکز آموزشی- درمانی صبا رفیده سینا و بیمارستان مرکز روانپزشکی رازی وابسته به دانشگاه به منظور ارتقای مهارت‌های آموزشی و درمانی ارائه می‌دهد.

 

گروه آموزشی مشاوره

      در سال 1379 با توجه به جایگاه مشاوره در اجتماع فعلی و با توجه خاصی که ریاست محترم دانشگاه نسبت به امر مشاوره داشته و دارند تصمیم به ایجاد رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد گرفته شد که علت مقطع خاص کارشناسی ارشد این است که سایر دانشگاه‌ها در سطح کارشناسی اقدام به ایجاد این رشته نموده‌اند در اردیبهشت ماه سال 1380 با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته مشاوره در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأسیس و مقدمات کار جهت پذیرش دانشجو شروع شد و از مهر ماه سال 1380 اولین دوره کارشناسی ارشد به تعداد 8 دانشجو شروع به کار نمود.

 

اهداف و شرح وظایف گروه:

      هدف از تشکیل گروه و دوره کارشناسی ارشد ارتقاء سطح کیفی دانش مشاوران و کسب تجربیات بیشتر بوده به همین منظور دانشجویان پس از اعلام قبولی کتبی از طرف سازمان سنجش، بعد از مصاحبه در این دوره پذیرفته شده‌اند.

 

کمیته‌های و بخش‌های فرعی گروه:

      گروه بخش فرعی ندارد، اما کمیته پژوهشی در گروه فعال می‌باشد.

 

دوره‌های تحصیلات تکمیلی و شرح آن:

      چنانچه قبلاً شرح داده شد گروه مشاوره فقط دارای مقطع کارشناسی ارشد است که جزو تحصیلات تکمیلی است.

 

گروه آموزشی کودکان استثنایی

      گروه آموزشی کودکان استثنایی از سال 1374 با عنوان علوم بهزیستی و کودکان استثنایی شروع به کار نمود. از ابتدا با داشتن 31 دانشجوی مرحله کارشناسی در رشته امور بهزیستی با گرایش توانبخشی فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز نموده و علی‌رغم نوپایی، در ابعاد مختلف دامنه فعالیت را در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در 8 رشته کاربردی در چهار شهر تهران، اصفهان، مشهد، همدان گسترش داد. از سال 75 حدود 215 دانشجوی دوره کارشناسی کودکان استثنایی که شاغلین سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز بودند به دانشجویان گروه کودکان استثنایی اضافه گردیدند. همچنین از اواسط سال 76 برنامه‌های مربوط به دوره‌های کاردانی تربیت مربی کودکان با اختلات بینایی و نیز مربی کودکان با اختلالات شنیداری نیز به این گروه محول گردید و باز همچنین از سال 77 حدود 190 دانشجوی مامور به تحصیل از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رشته کودکان استثنایی با دو گرایش، کارشناسی مربی حسی حرکتی و کارشناسی مربی گفتار و زبان به جمع دانشجویان این گروه پیوستند.

      روی هم رفته تا سال 81 گروه کودکان استثنایی مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های کاردانی مربی ورزش معلولین، مربی معلولین ذهنی و دوره کارشناسی کودکان استثنایی با دو گرایش گفتار و زبان و حسی حرکتی را عهده‌دار بوده است و در مجموع این گروه تا کنون 797 دانشجوی فارغ‌التحصیل داشته است.

      در حال حاضر گروه کودکان استثنایی دارای ده دانشجوی دوره کارشناسی ارشد با گرایش کم توانان ذهنی می‌باشد که هر سال تعداد 10 دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان استثنایی اضافه خواهد شد.

 

گروه آموزشی ناشنوایان:

      گروه آموزش و پژوهش ناشنوایان از سال 1352 در سازمان ملی رفاه ناشنوایان ایران با عنوان گروه زبان اشاره شروع به فعالیت کرد. از سال 1359 در سازمان بهزیشتی به عنوان گروه آموزش و پژوهش توسعه زبان اشاره و از سال 1371 در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همین عنوان انجام وظیفه نمود. سپس در سال 1377 با گروه آموزشی و توانبخشی ناشنوایان ادغام گردید و در زمینه‌های مختلف پژوهشی، آموزش بالینی، فرهنگی و... به فعالیت پرداخت که این فعالیت‌ها هم اکنون هم به حول و قوه الهی ادامه دارد.

       این گروه آموزشی در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، بالینی، فرهنگی و... برای یاری رساندن به ناشنوایان فعالیت می‌کند. در حال حاضر سه طرح پژوهشی گسترده (غربالگری شنوایی نوزادان، بررسی نتایج توانبخشی شنوایی با تکیه بر فعال‌سازی سیستم عصبی مرکزی شنوایی در کودکان مبتلا به کاشه شنوایی شدید و عمیق، تدوین فرهنگ زبان اشاره) در گروه، در حال اجراست.

      فصل‌نامه‌ای با عنوان خبرنامه شنوایی جهت مطالعه کارشناسان شنوایی سازمان بهزیستی و دیگر دست‌اندرکاران تهیه می‌گردد.

 

گروه پرستاری

      گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در راستای اهداف، مقاصد و رسالت‌های دانشگاه به منطور ارتقاء سطح سلامت جامعه از طریق تربیت نیروی انسانس با رویکردی نو در علوم پرستاری توانبخشی و رفاه اجتماعی تأسیس شده است.

      هدف کلی:

      تربیت نیروی انسانی کارآمد برای ارائه خدمات پرستاری در سطوح مختلف، انجام پژوهش‌های کاربردی و ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، مشاوره‌ای و مدیریت- توانبخشی در دانشگاه و مراکز بالینی تابعه.

 

اهداف ویژه در سطوح ذیل:

1- اهداف آموزشی:

اهداف کلان آموزشی گروه:

      1- تربیت نیروی انسانی کارآمد در مقطع کارشناسی ارشد که متعهد، متبحر و محاط به مبانی علوم پرستاری، متون علمی و آشنا به روش‌های پیشرفته تحقیق و فعال در ابعاد آموزشی یا پژوهشی و مدیریت به منظور ارائه خدمات پرستاری در سطوح مختلف نظام خدماتی بهداشتی- درمانی کشور.

      2- تربیت نیروی انسانی کارآمد در مقطع کارشناسی به منظور ارائه خدمات پرستاری با توجه به ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان در سه سطح: ارتقاء سلامت و رفاه فردی و اجتماعی.

      3- ارتقاء سطح دانش، نگرش و عملکرد کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت به منظور ارائه خدمات پرستاری در سطوح مختلف.

 

2- اهداف پژوهشی

اهداف کلان پژوهشی گروه:

      1- هدایت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد (پایان‌نامه‌ها) از مرحله انتخاب موضوع تا دفاع نهایی به منظور شناسایی مشکلات پرستاری و ارائه پیشنهاد و راه‌کارهای جدید جهت ارتقاء علمی حرفه پرستاری.

      2- مشارکت علمی در انجام طرح‌های پژوهشی- کاربردی دانشگاه براساس نیازهای اقشار آسیب‌پذیر به منظور شناسایی مشکلات بهداشتی این اقشار و طرح راه‌کارهای علمی به منظور پاسخگویی به نیازهای ایشان.

      3- انجام تحقیقات و ابداع روش‌های نوین براساس داده‌های علمی جدید توسط اعضاء هیئت علمی به منظور شناسایی مشکلات حرفه پرستاری و ارائه راه‌حل‌ها در جهت ارتقاء علمی حرفه پرستاری.

      4- مشارکت در مجامع علمی داخلی دانشگاه، داخل و خارج کشور با ارائه مقالات علمی و تحقیقی به منظور ارتقاء علمی حرفه پرستاری.

      5- همکاری در تهیه و تدوین نشریه علمی دانشگاه و ارائه مقالات علمی به منظور شناسایی مشکلات حرفه پرستاری، نقش آن در تیم پزشکی و ارتقاء سلامت و رفاه جامعه.

      6- برگزاری جلسات پژوهشی توسط اعضاء کمیته پژوهشی به منظور طرح و تصویب طرح‌های پژوهشی دانشجویان، تعیین اولویت‌های پژوهشی و تهیه و تصویب طرح‌های پژوهشی گروه.

 

3- اهداف خدماتی

اهداف کلان اجرایی گروه:

      1- ارائه خدمت در پست‌های مدیریت اجرایی در جهت رشد حرفه‌ای و همگام با فعالیت‌های دانشگاه و مراکز بالینی تابعه.

      2- ارائه خدمات توانبخشی در مراکز بالینی تابعه دانشگاه در راستای ارائه خدمات پرستاری- توانبخشی در سطوح مختلف جهت ارتقاء سلامت و رفاه ملی.

      3- ارائه خدمات مشاوره‌ای برای دانشجویان و کارکنان در دانشگاه و مراکز بالینی تابعه در راستای ارائه خدمات پرستاری- توانبخشی در سطوج مختلف جهت ارتقاء سلامت و رفاه ملی.

      این گروه فعالیت رسمی خود را در اسفند 1371 با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز نموده است و همچنان با گذشت زمان در تکامل و توسعه اهداف دانشگاه در بعد پرستاری تلاش می‌نماید.

 

گروه آموزشی کاردمانی:

      گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توابخشی از بدو تأسیس دانشگاه راه‌اندازی گردیده و از همان سال از طریق آزمون سراسر دانشگاه‌ها به جذب کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشجو می‌پذیرد.

اهداف گروه کاردرمانی:

تقویت حوزه‌هایی از کاردرمانی که کمتر به آن توجه شده است از جمله حوزه سالمندان

      - بررسی اختلالات developmental جسمانی و روانی کودک از بدو تولد

      - آموزش‌های حوزه توانبخشی حرفه‌ای

      - توانبخشی نابینایان

      - تأسیس کلینیک فوق تخصصی توانبخشی دست در مرکز آموزش توانبخشی صبا

      - سرویس‌های آموزشی برای بخش کارآموزی دانشجویان فاطمیه قم

      - تأسیس کارگاه‌هایی در خصوص  سالمندان ضایعات مغزی نخاعی ارگونومی زخم بستر

      2 نفر از استادان گروه کاردرمانی این دانشگاه در دانشگاه جردن اردن به تدریس مشغول هستند. این دانشگاه از نظر علمی با دانشگاه‌های کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا ارتباط دارد، همچنین بانی کنگره‌های داخلی کاردرمانی گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌باشد.

      در ضمن از 3 سال پیش برنامه ژوزنال کلاب هر 2 هفته یک بار توسط اعضای هیئت علمی گروه ارائه می‌شود.

      گروه کاردرمانی این دانشگاه ارتباط نزدیک با سازمان بهزیستی کشور داشته و همچنین محل استقرار فعالیت‌های انجمن کاردرمانی ایران در این گروه آموزشی می‌باشد.

 

گروه آموزشی فیزیوتراپی

      گروه فیزیوتراپی دانشگاه از سال 1371 تأسیس شده است اهداف تأسیس گروه فیزیوتراپی در این دانشگاه براساس نیاز سازمان بهزیستی بود که در سال‌های بعد تا حد زیادی دستخوش تغییر گردید.

      در حال حاضر تعداد دانشجوی پذیرش شده در مقطع کارشناسی حدود 16 نفر می‌باشد آموزش دانشجویان این دانشگاه با سایر مراکز آموزشی تا حدی متفاوت و کامل‌تر از سایر مراکز می‌باشد.

      در این دانشکده در ترم اول واحد بازدید از مراکز فیزیوتراپی ارائه می‌گردد که هدف آن آشنایی با مراکز توانبخشی برای بعد از فارغ‌التحصیلی می‌باشد تا در صورتی که دانشجو توانایی کار کردن با بیماران و معلولین را نداشته باشد از همان ترم اول مسیر خود را تغییر دهد. همچنین روش تحقیق به دانشجویان ارائه می‌گردد تا اطلاعات لازم جهت انجام امور پژوهشی را کسب نماید کارورزی دانشجویان علاوه بر بیمارستان‌ها در مراکز توانبخشی معلولین هم صورت می‌گیرد تا اینکه دانشجو اطلاعات علمی و عملی لازم در مورد بیماران و معلولین را کسب نماید.

      تا کنون تعداد 90 نفر از این گروه نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند که تعداد دانشجویان به صورت 50% دختر و 50% پسر می‌باشد.

اهداف آینده گروه فیزیوتراپی:

      - ارتقاء تجهیزات دپارتمان جهت انجام امور تحقیقاتی در سطوح پیشرفته

      - تهیه و تکمیل دستگاه‌های الکتروتراپی جهت آموزش

      - افزایش مراکز کارورزی به لحاظ تنوع

 

گروه پیش‌دبستانی

اهداف گروه پیش‌دبستانی:

      - تربیت نیروی انسانی دوره‌های پیش‌دبستانی (شیرخوارگاه، مهد کودک، کودستان)

      - ارتقاء سطح علمی و آموزشی مدیران و مربیان مراکز پیش‌دبستانی

      - آشنایی نیروی انسانی مراکز پیش‌دبستان با اهداف، برنامه‌ها و روش‌های مناسب برای رشد همه جانبه کودکان ارائه راهبردهای پیشنهادی برای مراقبت، رشد و تکامل کودکان خردسال

 

فعالیت‌های گروه

      - برنامه‌ریزی دوره‌های کوتاه‌مدت جهت نیروی انسانی مهدهای کودک در تهارن و استان‌ها

      - رشته کارشناسی ارشد و پرورش کودکان پیش‌دبستانی با دو گرایش رشد پرورش کودکان عادی، رشد و پرورش کودکان با نیازهای ویژه پذیرش و تعداد 40 دانشجو در رشته‌ی مذکور در سال تحصیلی 84- 83

      - رشته‌ی کاردانی تربیت مربی کودک مراکز پیش‌دبستانی از طریق دانشگاه جامع علمی- کاربردی و پذیرش دانشجو به تعداد 35 نفر در سال تحصیلی 81- 80

      رشته‌ی کاردانی تربیت مربی کودک مراکز پیش‌دبستانی (پودمانی) از طریق دانشگاه جامع علمی- کاربردی و پذیرش دانشجو به تعداد 40 نفر در سال تحصیلی 82- 81 در تهران و هشت استان کشور

      - تدریس و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت شش ماهه تربیت مربی کودک

      - برگزاری کنگره علمی کودکان پیش‌دبستانی با همکاری یونیسف

      - برگزاری سمینار رشد و پرورش کودکان پیش‌دبستانی با همکاری یونسیف

      - برگزاری روز جهانی کودک 16 مهر ماه به مناسبت بزرگداشت این روز

      - تهیه و تنظیم نشریه به کودکان بیاموزیم جهت گروه سنی 6- 3 سال در مراکز پیش‌دبستانی که از سال 1360 تا کنون به صورت فصل‌نامه منتشر شده است.

      - مشارکت در تحقیقات پژوهشی متعدد از جمله تدوین استاندارها و شاخص‌های خدمات بهزیستی، طرح آموزش والدین در برخورد صحیح با کودکان جهت جلوگیری از سوء رفتار آنان

      - طرح بررسی کیفیت مراکز پیش‌دبستانی براساس محتوای آموزشی طرح بررسی چالش‌های اصلی مدیریت مراکز پیش‌دبستانی در دست اجراء

      - ارتباط علمی با سایر دانشگاه‌ها،‌دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در زمینه‌های آموزشی

      - عضو کمیته IIECD رشد و تکامل کودکان خردسال در یونیسف

      - عضو کمیته EFA در آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

 

گروه آموزشی مدیریت توان‌بخشی

      گروه آموزشی ندیریت توانبخشی در سال 1376 کار خود را با پذیرش 8 دانشجو آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 7 سال، 7 دوره دانشجو پذیرفته و در حدود 40 نفر فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی تربیت نموده است.

 

اهداف گروه:

اهداف پژوهشی:

      - ارائه پایان‌نامه‌های مربوطه

      - تدوین مبانی مدیریت توانبخشی (در حال بررسی)

      - تدوین فرهنگ جامع توانبخشی (در حال بررسی)

 

اهداف آموزشی:

      هدف اصلی دوره کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی، تربیت نیروی انسانی ماهر برای اداره سازمان‌ها و مؤسسات مربوطه به معلولین و احراز مشاغل حرفه‌ای و مدیریت در مراکز توانبخشی است.

 

گروه آموزشی مدیریت رفاه اجتماعی

      فعالیت گروه آموزشی مدیریت رفاه اجتماعی از آذر ماه 1378 آغاز شد و این گروه در دو رشته کارشناسی ارشد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کارشناسی ارشد رفاه اجتماعی از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.

 

فعالیت‌های آموزشی گروه:

      با توجه به فقر نظری موجود در قلمرو مسائل رفاه اجتماعی در کشور و در نتیجه کمبود نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، هدف عمده از تأسیس این گروه، تولید و توسعه‌ی رفاه اجتماعی متناسب با نیاز جامعه‌ی ایران در دوران حاضر و سال‌های آینده، از ظریق پژوهش و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای مدیریت، سیاست‌گزاری، برنامه‌ریزی و اداره امور آموزش و پژوهش در بخش اجتماعی و بهداشت کشور می‌باشد.

      گروه آموزشی مدیریت رفاه اجتماعی از زمان شروع به کار، تمامی فعالیت‌های خود را حول این دو محور تنظیم نموده است و در همین راستا، با تحقیق و بررسی گسترده، به طراحی و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مورد نیاز در سطح کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته است.

      دوره‌های آموزشی طراحی و تدوین شده تا پایان سال 1381 عبارتند از:

      - کارشناسی ارشد رفاه اجتماعی (مصوب)

      - کارشناسی ارشد اتقاء سلامت

      - دکتری (Ph.D) مدیریت رفاه اجتماعی

 

فعالیت‌های پژوهشی گروه

      فعالیت‌های پژوهشی و ارتقاء آن از جایگاه ویژه‌ای در نیل به اهداف آموزشی گروه برخوردار است و اقدامات زیر نیز در همین جهت انجام یافته است:

      - دریافت مجوز تأسیس پژوهشکده‌ی علوم بهزیستی و توانبخشی

      - طراحی و تدوین اساسنامه پژوهشکده‌ی علوم بهزیستی و توانبخشی

 

گروه آموزشی مددکاری اجتماعی:

      گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی د سال 1370 فعالیت خود را آغاز کرد.

      هدف از گروه؛ توسعه و پیشرفت مددکاری اجتماعی برای روبه‌رو شدن با مشکلات اجتماعی است. در این راستا تحقق عدالت اجتماعی؛ کیفیت زندگی افراد جامعه و ارائه‌ی خدمت به گروه‌های آسیب‌پذیر و محروم؛ بهزیستی و سلامت اجتماعی محور اصلی عمل قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی تربیت مددکارانی است که با بهره گرفتن از دانش تخصصی؛ مهارت‌ها؛ اصول اخلاقی و ارزش‌های حرفه‌ای و با تأکید بر قادر سازی افراد، گروه‌ها و جامعه را در فرآیند حل مشکل و پیشگیری از آن یازی دهد.

 

مقاطع تحصیلی:

      - کارشناسی

      - کارشناسی ارشد

      دکترا

 

بخش‌های گروه آموزشی مددکاری اجتماعی:

      الف) آموزش نظری

      ب) آموزش عملی (کارورزی)

      ج) پژوهش در مددکاری اجتماعی

      د) بخش تحقیقات آسیب‌شناسی

      ه) بخش آموزش کوتاه‌مدت و ضمن خدمت

      و) بخش خدمات مددکاری و مشاوره‌ی روزانه

      لازم به توضیح است که مددکاری اجتماعی از سال 1337 به عنوان رشته‌ای مستقل در ایران دایر و به آموزش دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت و این روند تا سال 1358 ادامه داشت. از این تاریخ تا سال 1371 آموزش مددکاری اجتماعی متوقف شد و در سال 1372 با تشکیل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و اقدامات این دانشگاه، برنامه‌ی کارشناسی و متعاقب آن کارشناسی ارشد و دکترای این رشته به تصویب وزارت بهداشت و درمان رسید.

 

گروه آموزشی گفتار‌درمانی

      گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در بهمن‌ماه 1371 با پذیرش 3 دانشجوی کارشناسی ارشد، فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و از مهر سال 1372 به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مبادرت ورزیده است. ضمناً دوره‌ی دکتری گفتاردرمانی به تصویب رسیده و از سال آینده این دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجوی دوره‌ی دکتری خواهد کرد.

 

دوره‌ی کارشناسی:

      طول دوره‌ی کارشناسی 4 سال (8 نیم‌سال) است و تعداد کل واحدهای درسی آن 132 واحد می‌باشد. از این تعداد 20 واحد دروس عمومی، 50 واحد دروس پایه (از جمله آناتومی، فیزیولوژی، روان‌شناسی و روانپزشکی، بیماری‌های گوش و گلو و بینی، بیماری‌های اعصاب، سنجش شنوایی، زبان‌شناسی و آواشناسی، روان‌شناسی زبان و زبان تخصصی)، 38 واحد دروس اختصاصی و 24 واحد کارآموزی و کارورزی بالینی است.

 

دوره‌ی کارشناسی ارشد:

      طول دوره‌ی کارشناسی ارشد 2 سال (4 نیم‌سال) است و به صورت آموزشی- پژوهشی برگزار می‌گردد. تعداد کل واحدهای درسی نظری- عملی این دوره 35 واحد است و شامل 15 واحد دروس پایه (شامل عصب روان‌شناسی زبان، زبان‌شناسی و آواشناسی بالینی آمار روش پژوهش پیشرفته، اندازه‌گیری، ارزش‌یابی و آزمون‌سازی و آزمایشگاه گفتار، سیستم‌های اطلاع‌رسانی در پزشکی و زبان تخصصی) و 20 واحد دروس تخصصی (سمینار روند طبیعی پردازش گفتار و زبان، سمینار اختلالات واج‌شناختی و آواشناختی، سمینار اختلالات روانی گفتار، سمینار اختلالات صوت، سمینار اختلالات اکتسابی زبان، سمینار اختلالات زبانی دوران رشد و 2 واحد کارورزی بالینی به شیوه‌ی پژوهش موردی) و 6 واحد پایان‌نامه به صورت پژوهش انفرادی می‌باشد.

 

دوره‌ی دکتری:

      ترکیب اعضای هیئت علمی تمام‌وقت گروه گفتاردرمانی به شرح زیر است:

      استاد                                          1 نفر

      دانشیار                                       1 نفر

      استادیار                                      1 نفر

      مربی آموزشی                              6 نفر

 

گروه آمار و انفورماتیک

      اهم اهداف عبارتند از:

      - آشنا کردن دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با روش‌های تحقیق

      - آشنا کردن دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها

      - آشنا کردن دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با نرم‌افزارهای آماری مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌ها

      - ارتقای سطح دانش ریاضی، آمار و کامپیوتر دانشجویان گروه‌های آموزشی دانشگاه

      - ارائه‌ی مشاوره‌ی آماری به منظور اجرای طرح‌های تحقیقاتی حوزه‌ی معاونت پژوهشی و گروه‌های آموزشی

 

شرح وظایف گروه:

      فعالیت‌های گروه در قالب ارائه‌ی خدمات آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های ریاضیات، آمار، کامپیوتر، مشاوره‌ی آماری، طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد کلیه‌ی گروه‌های آموزشی دانشاه قرار می‌گیرد. اتاق کامپیوتر نیز زیر نظر این گروه اداره می‌شود.

 

امکانات و تجهیزات خاص کمک‌آموزشی:

      1- اتاق کامپیوتر: مخصوص کلاس‌های آموزشی واحدهای درسی کامپیوتر و ارائه‌ی خدمات کامپیوتری جهت پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد شامل 20 عدد کامپیوتر

      2- دو عدد کامپیوتر مخصوص اعضای هیئت علمی گروه و امور تایپی

 

گروه آموزشی ارتوپدی فنی

      این گروه فعالیت خود را از سال 1373 در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شروع کرده، از سال 1374 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و از سال 1376 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کرده است. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود به عنوان یک عضو فعال در تیم توانبخشی حضور یابند و برخی از فعالیت‌های درمانی، توانبخشی معلولین و بیماران را بر عهده گیرند و در تصمیم‌یری´های درمانی و ارائه‌ی نظرات و پیشنهادات تخصصی تیم توانبخشی را یاری دهند.

 

کمیته‌ی اختلالات بینایی

      کمیته‌ی اختلالات بینایی در سال 1372 تحت عنوان گروه نابینایان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شروع به فعالیت کرد. اعضای اولیه‌ی گروه را چند تن از هماکران شاغل در مرکز توانبخشی نابینایان تشکیل می‌دادند و هدف کلی آن فعالیت در تمامی زمینه‌های علمی مرتبط با نابینایان بود و در سال 1378 نام گروه به کمیته‌ی اختلالات بینایی تغییر یافت و اعضای آن شامل متخصصین مربوطه می‌باشد.