از جمله اهدافی که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مدنظر مسئولان فرهنگی قرار گرفت، ایجاد تغییرات بنیادی در کم و کیف مراکز آموزشی عالی کشور بود، به طوری که بتواند نیازهای فعلی و آتی یک جامعه اسلامی را برآورد نماید.

      دانشگاه صنعتی سهند، در سال 1368 با هدف تربیت بخشی از نیروهای متخصصی و متعهد مورد نیاز کشور در زمینه‌های علوم مهندسی، با تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس گردید.

      در راستای ایجاد امکانات برای دستیابی به اهداف دانشگاه، منطقه‌ای به وسعت 410 هکتار برای پردیس دانشگاه و حدود 1100 هکتار برای ایجاد شهرک تحقیقاتی بین سه شهر اسکو، شهر جدید سهند و خسروشهر، واقع در 24 کیلومتری جنوب غربی تبریز اختصاص یافته است. سطح زیر بنای ساختمان‌های پردیس دانشگاه صنعتی سهند در مرحله سوم توسعه خود 860 هزار متر مربع پیش‌بینی شده است.

 

فعالیت آموزشی

      فعالیت‌های آموزشی دانشگاه از سال 1369 با پذیرش 50 نفر دانشجو، در رشته مهندسی مواد، گرایش ریخته‌گری آغاز شد و هم اکنون بعد از گذشت یک دهه فعالیت آموزشی، این دانشگاه در هشت رشته در مقطع کارشناسی و پنج رشته در مقطع کارشناسی ارشد و در یک رشته برای دوره دکتری در سال تحصیلی 1382- 1381 اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند و دانشکده علوم پایه در حال حاضر مسئولیت ارائه دروس علوم پایه و معارف را به عهده دارد. در حال حاضر مجموع دانشجویان این دانشگاه 1150 نفر است که از این تعداد 1082 نفر در مقطع کارشناسی و 68 نفر در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

دانشکده‌های دانشگاه صنعتی سهند به تفکیک گروه‌ها و مقاطع تحصیلی

 

دانشکده

مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی ارشد

دکتری

مهندسی مواد

متالوژی صنعتی متالوژی استخراجی

شناسایی و انتخاب مواد فلزی

-

مهندسی شیمی

صنایع غذایی صنایع پتروشیمی

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی

مهندسی برق

کنترل- مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

مخابرات

-

مهندسی معدن

اکتشاف استخراج

اکتشاف معدن

-

مهندسی عمران

-

سازه- سازه‌های دریایی

-

 

 

1- دانشکده مهندسی مواد

      این دانشکده در سال تحصیلی 70- 69 با پذیرش 50 دانشجو، در رشته مهندسی مواد با گرایش ریخته‌گری فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. کادر آموزشی این دانشکده در حال حاضر با 23 نفر هیئت علمی تشکیل شده و هم اکنون 234 نفر دانشجو در دو گرایش متالوژی صنعتی و متالوژی استخراجی در گرایش شناسایی و انتخاب مواد فلزی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می‌باشند.

      این دانشکده با داشتن 11 آزمایشگاه شامل: آزمایشگاه‌های خوردگی، متالوگرافی، مواد قالب‌گیری، استخراج فلزات 2 و 1، انجماد، عملیات حرارتی، خواص، مکانیکی، شکل دادن فلزات، جوشکاری و کارگاه عمومی، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی را بر عهده دارد.

 

2- دانشکده مهندسی شیمی

      این دانشکده در سال تحصیلی 71- 70 فعالیت آموزشی خود را در رشته‌ی مهندسی شیمی با گرایش صنایع پتروشیمی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون با 20 نفر کادر هیئت علمی و 315 نفر دانشجو در دو گرایش: صنایع پتروشیمی  و صنایع غذایی در مقطع کارشناسی و با 13 نفر دانشجو در رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجوی دکتری در رشته مهندسی شیمی در سال تحصیلی 82- 81 به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

      این دانشکده در حال حاضر با داشتن 15 آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی شامل آزمایشگاه‌های انتقال حرارت، کنترل فرآیند، شیمی، فیزیک، آنالیز دستگاهی 2 و 1، پایلوت، صنایع غذایی، شیمی عمومی، شیمی تجزیه، عملیات واحد، مکانیک سیالات، پژوهشی 2 و 1 شیمی آلی ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی را بر عهده دارد. در این دانشکده آزمایشگاه‌های تحقیقاتی محیط زیست و کاتالیست جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارائه خدمات پژوهشی به محققان و پژوهشگران ایجاد گردیده است.

 

3- دانشکده مهندسی برق

      دانشکده مهندسی برق در سال تحصیلی 74- 73 با پذیرش 30 نفر دانشجو در گرایش کنترل، فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود و هم اکنون این دانشکده با 23 نفر هیئت علمی و 258 نفر دانشجو در دو گرایش کنترل و مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی و در رشته مخابرات در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، در سال تحصیلی 82- 81 دانشجو پذیرش می‌نماید.

      در حال حاضر این دانشکده دارای 11 آزمایشگاه شامل: آزمایشگاه‌های میکروپروسسور، اندازه‌گیری و مدار، مدارهای منطقی، ماشین‌های الکتریکی، کنترل خطی، کارگاه برق، مبانی برق، الکترونیک 1 و 2، الکترونیک صنعتی و اتاق پروژه ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی را بر عهده دارد. همچنین در این دانشکده آزمایشگاه تحقیقاتی ICT جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارائه خدمات پژوهشی به محققان و پژوهشگران ایجاد گردیده است.

 

4- دانشکده مهندسی معدن

      این دانشکده در سال تحصیلی 74- 73 با پذیرش 30 نفر دانشجو با گرایش اکتشاف معدن، فعالیت خود را آغاز نمود. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده 10 نفر می‌باشد و در حال حاضر با 215 نفر دانشجو در دو گرایش اکتشاف در مقطع کارشناسی و 7 نفر دانشجو با گرایش اکتشاف معدن در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می‌نماید.

      این دانشکده دارای 6 آزمایشگاه شامل: آزمایشگاه‌های نقشه‌برداری، کارتوگرافی و عکس‌های هوایی، تهیه نمونه، کانه‌آرایی، میکروسکوپی و ماکروسکوپی می‌باشد.

 

5- دانشکده مهندسی عمران

      دانشکده مهندسی عمران در سال تحصیلی 78- 77 با پذیرش 5 نفر دانشجو با گرایش سازه در مقطع سازه‌های دریایی در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می‌کند. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده 8 نفر می‌باشد و دارای آزمایشگاه بتن و مصالح ساختمانی و نیز آزمایشگاه‌های سازه، هیدرولیک و مکانیک سیالات در حال تجهیز می‌باشند.

 

فعالیت‌های پژوهشی

      تحولات سال‌های اخیر نتیجه‌ی دگرگونی‌هایی در فناوری‌هایی است که حاصل کار پژوهش و کاربرد دانش و زندگی مردم است. دانشگاه صنعتی سهند با توجه به اهمیت کاربرد دانش در کنار فعالیت‌های آموزشی خود، تلاش گسترده‌ای را در جهت توسعه‌ی فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار داده است. در این خصوص، دانشگاه فعالیت‌های متعددی در خصوص زمینه‌های مختلف پژوهشی انجام داده و یا در دست انجام دارد که از آن میان می‌توان به فعالیت‌های زیر به اختصار اشاره نمود:

1- طرح‌های پژوهشی

      الف) طرح‌های پژوهشی خاتمه‌یافته                                                 27 عنوان

      ب) طرح‌های پژوهشی در دست اجرا                                               41 عنوان

2- ترجمع و انتشار کتاب

      الف) کتب منتشر شده                                                                   42 عنوان

      ب) کتب در دست ترجمه و انتشار                                                   36 عنوان

3- مقالات

      الف) مقالات منتشر شده در مجلات علمی داخلی                            45 عنوان

      ب) مقالات منتشر شده در مجلات علمی خراجی                             40 عنوان

      ج) مقالات منتشر شده در سمینارها و کنفرانس‌ها                           115 عنوان

4- فرصت‌های مطالعاتی                     1 مورد

5- شرکت در سمینارهای کنفرانس‌های علمی بین‌المللی خارج از کشور (در سال 1380):

      6 مورد

 

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

      کتابخانه مرکزی دانشگاه به منظور تأمین نیازهای آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی اساتید، دانشجویان و کارمندان تأسیس شده است و وظیفه‌ی گردآوری و سازماندهی مجموعه‌ای کتب، مجلات، مقالات، گزارش‌های فنی، بانک‌های اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز دانشگاه را دارد.

 

آمار منابع موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه

 

کتب فارسی

14260

جلد

کتب لاتین

11287

جلد

نشریات فارسی

160

عنوان

نشریات لاتین

65

عنوان

بانک‌های اطلاعاتی

60

پایگاه

فیلم‌های علمی و آموزشی

600

 حلقه

پایان‌نامه‌ها

360

عنوان

 

 

امکانات اطلاع‌رسانی

      - سیستم نرم‌افزار جامع کتابخانه

      - افتتاح شاخه اطلاع‌رسانی، کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز

      - بانک‌های اطلاعاتی ofline و online

 

خدمات مرکز تأمین مدرک

      الف- طرح غدیر                                                                             ب- طرح امین

      ج- طرح تأمین مدرک از مجری طرح                                               د- تأمین مدرک از British Library

 

اداره خدمات ماشینی

      این اداره دارای یک اتاق اینترنت و 5 اتاق کامپیوتر مجزا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و اعضای هیئت علمی می‌باشد که سرویس‌دهی برای دانشجویان، اساتید و کلیه قسمت‌های اداری دانشگاه را بر عهده دارد و در حال حاضر تمام اتاق‌های اعضای هیئت علمی و اتاق‌های کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت می‌باشد.

 

مدیریت امور دانشجویان

      فعالیت های این اداره در راستای رفع مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان و بستریازی مناسب جهت پیشرفت علمی آنان، سازماندهی شده و شامل ادارات تابعه زیر می‌باشد:

      1- اداره امور خوابگاه‌ها

      2- اداره امور تغذیه

      3- اداره رفاه

 

اداره تربیت‌بدنی

      فعالیت‌های ورزشی، روحیه و انگیزه کار و تلاش را در فرد تقویت می‌نماید و با تشویق دانشجویان به ورزش کردن موجب افزایش سلامتی و شادابی و کارآیی آن‌ها در تحصیل می‌گردد. لذا این اداره جهت ترغیب دانشجویان به ورزش کردن، امکاناتی از قبیل: زمین چمن فوتبال، سالن سرپوشیده‌ی ورزشی (چندمنظوره) زمین والیبال، بسکتبال، هندبال، سالن کشتی، پینگ پنگ و... را فراهم نموده است.

 

اداره امور فرهنگی و مشاوره

      فرهنگی در بینش دینی و جامعه اسلامی از جایگاه رفیع و در خور توجهی برخوردار است. به منظور ارتقاء فرهنگی و میزان مشارکت دانشجویان در چهارچوب حفظ و ارتقای روحیه اسلامی و ایجاد فضای سالم و مطمئن برای ارتقای اندیسه، دانش و بینش دانشجویی، شورای فرهنگی دانشگاه مسئولیت برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی‌های کلی در زمینه امور فرهنگی را بر عهده دارد. واحدهای تحت پوشش این اداره عبارتند از:

      - کانون‌های فرهنگی و هنری

      - واحد فوق برنامه و سمعی و بصری

      - دفتر مشاوره و راهنمایی دانشجویان

 

موفقیت‌های دانشگاه

      1- رشد چشمگیر تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی از سال 78 تا کنون

      2- افزایش تعداد طرح‌های تحقیقاتی خارج از دانشگاه به نحوی که هم اکنون بیش از 23 مورد طرح در دست اجرا می‌باشد.

      3- افزایش حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه در کنفرانس‌های خارجی

      4- افزایش حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه در هیئت داوران و کنفرانس‌های داخلی و مجلات خارجی

      5- کسب رتبه اول صندوق رفاه دانشجویان بین دانشگاه‌های کشور در سال 80- 79

      6- آمار قابل توجه قبولی دانشجویان دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 81- 80:

      دانشکده مهندسی مواد               17 نفر

      دانشکده مهندسی معدن              24 نفر

      دانشکده مهندسی شیمی             15 نفر

      دانشکده مهندسی برق                 12 نفر

      7- کسب مقام دومی در پنجمین دوره مسابقات دوچرخه‌سواری دانشگاه‌های کشور

 

رؤسای دانشگاه صنعتی سهند

 

نام و نام خانوادگی

سمت

تاریخ حکم

دکتر محمدعلی کی نژاد

سرپرست دانشگاه صنعتی سهند

19/5/1368

دکتر محمدعلی کی نژاد

رئیس دانشگاه صنعتی سهند

2/3/1372

محمدرضا چناقلو

رئیس دانشگاه صنعتی سهند

20/9/1379