با موافقت و تصویب تأسیس و ایجاد دانشگاه تربیت معلم تبریز که ابتدا به عنوان شعبه‌ای از دانشکاه تربیت معلم تهران مطرح بود، خدمات مهندسی مشاوره‌ی طرح احداث دانشگاه، در آذرماه سال 67 به مهندسین مشاور مونیت ابلاغ شد. هم‌زمان مطالعات توپوگرافی توسط مهندسین مشاور کوبانکاو، برداشت زمین‌های دانشگاه واقع در چهل کیلومتری جاده‌ی تبریز- آذرشهر روبه‌روی سه‌راهی ممقان شروع شد. علت انتخاب زمین‌های مذکور برای احداث دانشگاه، وسعت زمین و رایگان بودن آن و اینکه محلی قابل دسترسی برای استان‌های هم‌جوار باشد ذکر شده است. نهایتاً پس از مطالعات لازم و کافی از جمله در مورد وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار بر مبنای بررسی‌های محلی و با استناد به اطلاعات مندرج در مأخذهای معتبر وضعیت موجود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش متوسطه در استان‌های فوق‌الذکر معلوم گردید.

 

Azarbaidjan University of Tarbiat Moallem

 

      با مشخص بودن کمبودها و نیازها و در نتیجه تعیین نیروی انسانی لازم براساس تصمیمات و اهداف درازمدت تعیین شده از طرف شورای عالی اقتصاد در سال 1361 برای سال‌های 1366، 1371 و 1376 و نهایتاً سال 1381، ظرفیت دانشجویی دانشگاه معین شده گزارش مطالعاتی شناسایی در یک جلد مجزا در اوایل خرداد‌ماه 1368 جهت بررسی و اعلام نظریه‌ی مراجع ذی‌صلاح تقدیم گردید. پس از بررسی‌های همه‌جانبه‌ای از طرف کارفرما و مسئولین محترم سازمان برنامه و بودجه و تجدید نظر در نتیجه‌گیری نیازهای نیروی انسانی آموزش متوسطه با توجه به تغییر برخی از متغیرها، ظرفست دانشگاه طی نامه‌ی شماره‌ی 5074- 61 مورخ 8/7/68 مدیریت آموزش عالی و تحقیقات سازمان برنامه و بودجه به تعداد دوه هزار نفر دانشجو تأیید و جهت انجام مطالعات مرحله‌ی اول فاز یک طرح جامع شامل کلیه‌ی فضاهای آموزشی، اداری، کمک‌آموزشی و خوابگاهی مورد نیاز به مهندسین مشاور مونیت ابلاغ گردید.

      مهندسین مشاور مطالعات و تحقیقات جامعی از نظر ابعاد مختلف در طراحی طرح جامع دانشگاه به عمل آورده‌اند که نتایج آن در 17 جلد منعکس شده است.

      متعاقب تصویب احداث دو دانشکده‌ی علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی اقدامات لازم از طرف دانشگاه و مهندسین مشاور براساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ی شماره‌ی 00053- 33 مورخ 6/1/168 با عنوان طرح احداث ساختمان و تجهیز دانشگاه تربیت معلم تبریز به شماره‌ی طبقه‌بندی 31202226 در مورد تعیین پیمانکار صورت پذیرفت. آگهی مناقصه‌ انتشار و مناقصه برگزار شد. متأسفانه به علت اعلام قیمت‌های بالاتر از رقم مجاز برنده‌ای تعیین نگردید و در نتیجه سازمان برنامه و بودجه منعکس شد. نهایتاً جهت اخد مجوز قیمت بالای حد مجاز موضوع به شورای عالی اقتصاد منعکس گردید که بالاخره پس از انجام تشریفات زیاد، مجوز لازم اخذ گردید ولی قیمت پیمانکاران باز بالتر از حد تعیین شده‌ی شورای اقتصاد بود که پس از تلاش‌های فراوان با دو شرکت هیروس (ساختمانی) و شرکت تاماس (تأسیساتی) قراردادهای لازم منعقد و از سال 1370 عملاً شرکت ساختمانی کار خود را شروع کرده است و سال 1374 دو دانشکده‌ی فوق‌الذکر احداث و تجهیز می‌شد که به دلایلی هنوز ناتمام می‌باشد.

      نتایج مطالعات و کارکرد مهندسین مشاور به مراجه مربوطه ابلاغ و پس از بازنگری‌ها و بررسی‌های لازم و انتخاب بهترین گزینه‌ها، احداث و تجهیز دانشگاه با ظرفیت 1000 نفر در قالب 5 دانشکده و 26 رشته‌ی آموزشی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در سه فاز طراحی شده است.

      به دلیل طولانی بودن دوران ساخت و عدم امکان کار شرکت تأسیساتی (تاماس) شرکت مذکور نتوانست عملاً کار خود را پس از تجهیز کارگاه شروع نماید که نهایتاً برابر ماده‌ی 48 شرایط عمومی پیمان از شرکت مذکور خلع گردید و به شرکت دیگری به نام فلات‌ساز واگذار گردید.

 

      پس از شورع ساختمان دو دانشکده‌ی علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی و بعد از تلاش‌های فراوان، سازمان برنامه و بودجه با شروع دیگر فضاهای کمک‌آموزشی و رفاهی و تسهیلات زیربنایی موافقت و از سال 1371 طی طرحی به عنوان تسهیلات زیربنایی، کمک‌آموزشی و رفاهی دانشگاه تربیت‌معلم تبریز به شماره‌ی طبقه‌بندی 31208389 موافقت نمود که تاکنون پروژه‌های سلف‌سرویس، سالن ورزشی، تأسیسات زیربنایی و محوطه‌سازی و منبع آب و... شروع و تنها سلف‌سرویس در سال 1375 به اتمام رسیده و بقیه به علل مختلف هنوز به پایان نرسیده است.

 

1- دانشکده‌ی علوم پایه

      دانشکده‌ی علوم پایه با برخورداری از 5 گروه آموزشی: شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی و کشاورزی فعال است. این دانشکده با تعداد 35 نفر عضو هیئت علمی برای تعداد 425 نفر دانشجو، در امر آموزش فعال است.

      در سال تحصیلی 82- 81 تعداد تقریب دانشجویان دانشکده از قرار زیر بوده است:

      * مقطع کارشناسی: 365 نفر

      * مقطع کارشناسی ارشد: 60 نفر

      دانشکده‌ی علوم پایه دارای آزمایشگاه‌های مجهز در رشته‌های: فیزیک (شامل آزمایشگاه‌های: فیزیک پایه‌ی 1، 2 و 3 و الکترونیک، فیزیک جدید، فیزیک هسته‌ای و اپتیک)- زیست‌شناسی (شامل آزمایشگاه بیوتکنولوژی، سلولی‌مولکولی)- شیمی (شامل آزمایشگاه‌های: شیمی عمومی 1 و 2، شیمی آلی 1 و 2 (جداسازی و شناسایی مواد آلی)، شیمی، فیزیک 1 و 2، شیمی معدنی 1 و 2، شیمی تجزیه 1 و 2 (آنالیز دستگاهی) و آزمایشگاه تحقیقاتی: شیمی آلی، شیمی معدنی، تجزیه، شیمی‌فیزیک ویژه‌ی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد.

      دانشکده‌ی علوم پایه مجهز به کتابخانه‌ای مشتمل بر بیش از 1599 نسخه کتاب فارسی و بیش از 3305 نسخه کتاب لاتین می‌باشد.

 

تاریخچخ‌ی دانشکده

      این دانشکده در سال 69- 1368 فعالیت رسمی خود را هم‌زمان با تأسیس دانشگاه با پذیرش 38 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری ریاضی آغاز کرده است. اکنون در رشته‌های ذیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به فعالیت آموزشی مشغول است.

 

 

کارشناسی

ریاضی

فیزیک

شیمی

کشاورزی

زیست

 

 

 

کارشناسی ارشد

فیزیک گرایش اتمی- مولکولی

فیزیک گرایش ذرات بنیادی

فیزیک گرایش کیهان‌شناسی

شیمی آلی

شیمی معدنی

شیمی تجزیه

شیمی فیزیک

ریاضی

 

 

اعضای هیئت علمی

      30 عضو هیئت علمی کار آموزش 425 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشکده را به عهده دارند.

      کتابخانه‌ی تخصصی با حدود 4904 جلد کتاب و 16 آزمایشگاه و یک مرکز اینترنت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از جمله امکانات کمک‌آموزشی این دانشکده می‌توان نام برد.

 

گروه‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی

      الف) در بدو تأسیس

      گروه‌های آموزشی دانشکده‌ی علوم در بدو تأسیس سال 69- 68 منحصر به گروه ریاضی با پذیرش 38 نفر دانشجو بوده و متعاقب آن گروه‌های ریاضی،‌فیزیک و زیست‌شناسی و کشاورزی در سال‌های بعد به آن افزوده شد و شروع به جذب دانشجو نمودند.

      ب) گروه‌های آموزشی در حال حاضر

      در حال حاضر دانشکده‌ی علوم با 5 گروه شیمی، فیزیک و ریاضی، زیست‌شناسی و کشاورزی فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی خود را ادامه می‌دهد. شرح مختصری از فعالیت گروه‌های سه‌گانه در زیر قابل ملاحظه است.

 

      * گروه ریاضی:

      این گروه با تأسیس دانشکده‌ی علوم در سال تحصیلی 69- 1368 با پذیرش 38 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی راه‌اندازی گردید. هم‌اکنون این گروه در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. تصدی مدیریت این گروه آموزشی در حال حاضر به عهده‌ی آقای محمدحسن ایراندوست می‌باشد و این گروه از خدمات آموزشی و پژوهشی 9 نفر عضو هیئت علمی بهره می‌گیرد.

 

      * گروه فیزیک:

      گروه فیزیک دانشکده‌ی علوم در سال 74- 1373 تأسیس گردید و با پذیرش 50 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی فیزیک فعالیت خود را شروع نموده است. در سال‌های گذشته 7 آزمایشگاه که در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتند امکانات کمک‌آموزشی گروه را فراهم می‌کردند. هم‌اکنون این گروه در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد و از سال 79 نیز در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های اتمی، مولکولی، ذرات بنیادی و کیهان‌شناسی دانشجو پذیرفته است. تصدی مدیریت این گروه آموزشی در حال حاضر بر عهده‌ی دکتر عبدالرحمن نامدار می‌باشد.

 

      * گروه شیمی:

      گروه شیمی دانشکده‌ی علوم در سال 75- 1374 تأسیس گردید. همین سال با پذیرش 36 نفر برای دوره‌ی کارشناسی دانشجو پذیرفت و 9 آزمایشگاه جدید تأسیس کرد. در حال حاضر این گروه در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد می‌پذیرد و 108 دانشجو در مقطع کارشناسی شیمی محض اشتغال دارند و در مقطع کارشناسی ارشد شیمی در گرایش‌های آلی، شیمی تجزیه، شیمی‌فیزیک و شیمی معدنی دانشجو پذیرفته است و تصدی مدیریت این گروه آموزشی بر عهده‌ی دکتر ذوالفقار رضوانی می‌باشد.

 

      * گروه زیست‌شناسی:

      تصدی مدیریت این گروه آموزشی در حال حاضر بر عهده‌ی دکتر نادر چاپارزاده می‌باشد.

 

      * گروه کشاورزی:

      گروه زیست‌شناسی در سال 1377 رسماً فعالیت خود را شروع نموده است. علاوه بر انجام پژوهش و تحقیق در زمینه‌ی بیوتکنولوژی و کشاورزی، مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های فضای سبز و باغات دانشگاه را بر عهده دارد. این دانشگاه با دارا بودن بیش از پانصد هکتار زمین قابل کشت، از توان بالقوه‌ای برای احداث گلخانه،‌باغ و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشاورزی برخوردار است که گروه کشاورزی فعالیت خویش را در این ابعاد متمرکز نموده است و در آینده‌ای نزدیک در رشته‌ی بیوتکنولوژی و گیاه‌پزشکی دانشجو خواهد پذیرفت. تصدی و اداره‌ی این گروه آموزشی در حال حاضر بر عهده‌ی مهندس اکبر سیرزاد می‌باشد.

 

آزمایشگاه‌ها:

      ü آزمایشگاه شیمی عمومی

      ü آزمایشگاه شیمی آلی

      ü آزمایشگاه شیمی معدنی

      ü آزمایشگاه شیمی فیزیک

      ü آزمایشگاه شیمی تجزیه

      ü آزمایشگاه شیمی دستگاهی

      سرویس لازم دوره‌ی کارشناسی را به دانشجویان رشته‌ی شیمی ارائه می‌دهند و آزمایشگاه‌های:

      ü آزمایشگاه شیمی فیزیک

      ü آزمایشگاه شیمی تجزیه

      ü آزمایشگاه شیمی آلی

      ü آزمایشگاه شیمی معدنی

      سرویس‌های لازم را برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد ارائه می‌نمایند.

      آزمایشگاه‌های گروه فیزیک 7 باب می‌باشند و سرویس‌های لازم را به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. این آزمایشگاه‌ها عبارتند از:

      ü آزمایشگاه فیزیک پایه‌ی 1

      ü آزمایشگاه فیزیک پایه‌ی 2

      ü آزمایشگاه فیزیک پایه‌ی 3

      ü آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای

      ü آزمایشگاه فیزیک مدرن

      ü آزمایشگاه الکترونیک

      ü آزمایشگاه لیزر

طرح‌های تحقیقاتی اتمام یافته

 

ردیف

عنوان طرح

مجری

سازمان مجری

شروع

خاتمه

نتیجه

1

مطالعه و بررسی ساختار زیر دوپلری موج تکفام رونده در گازی با غیر یکنواختی اپتیکی معین

دکتر عبدالرحمن نامدار

دانشگاه

1379

1382

چاپ مقاله در مجله‌ی معتبر علمی- پژوهشی

2

اکسایش الکتروکاتالیستی دوپامین در سطح الکترود آلومینیم اصلاح شده با فیلم نازک نیکل پنتاسیانو نیتروزیل فرات

دکتر حبیب رزمی

دانشگاه

1380

1382

چاپ مقاله در مجله‌ی معتبر علمی- پژوهشی

3

سنتز و شناسایی پلی‌استرهای ترموتروپیک

دکتر معصومه باقری

دانشگاه

1381

1382

ارائه‌ی گزارش نهایی و چاپ مقاله در مجله‌ی معتبر علمی

4

جهان شتابان و فشردگی دینامیکی ابعاد اضافی در کیهان‌شناسی کالوتزا- کلاین با جمله‌ی کیهان‌شناسی میرا

دکتر فرهاد دارابی

دانشگاه

1380

1382

ارائه‌ی گزارش نهایی و چاپ مقاله در مجله‌ی معتبر علمی

5

سنتز، بررسی و تعیین ساختار بلور کمپلکس‌های مس I با استفاده از لیگاندهای هیدرویس پیرازولیل و تتراتیو تنگستات

دکتر مؤید حسینی صدر

دانشگاه

1381

1382

ارائه‌ی گزارش نهایی و چاپ مقاله در مجله‌ی علمی معتبر

6

آزادسازی کنترل شده‌ی داروها از پلیمرهای شبکه‌ای شامل کوبان به عنوان عامل شبکه‌ای‌کننده

دکتر مهرداد مهکام

دانشگاه

1381

1382

چاپ مقاله در مجله‌ی معتبر علمی- پژوهشی

7

سنتز، شناسایی و تعیین ساختار بلور کمپلکس جدیدی از مس I با استفاده از لیگاندهای

دکتر مؤید حسینی صدر

دانشگاه

1382

1382

 

 

 

کتب انتشار یافته

 

ردیف

عنوان کتاب

تألیف/ ترجمه

مؤلف/ مترجم

سال نشر

1

روش‌های فوریه برای مهندسان و محققان

ترجمه

دکتر محمد جهان‌شاهی، مهندس حمیدرضا خاتمی

1382

2

مقاله‌نامه‌ی کنفرانس فیزیک ایران و هشتمین همایش دانشجویی فیزیک

تدوین

-

1382

 

 

مشخصات مقالات چاپ شده در مجلات ISI

 

ردیف

مؤلف

رتبه‌ی مؤلف

تعداد مؤلفین

عنوان مقاله

عنوان و مشخصات کتاب‌شناسی

سال چاپ

تاریخ تصویب

1

دکتر مهرداد مهکام

مسئول

2

Preparation of new biodegradable polyurethanes as a therapeutic agent

Polymer Degradation and stability

2003

8/2/82

2

دکتر نادر چاپارزاده

نفر اول

1

Water relation and ionic balance in calendula officinalis L., under salinity

AGROCHIMICA, vol. 47. Pp. 69- 79, 2003

2003

---

3

کرامت نصیرزاده

مسئول

2

Isotopic decoefficients and evaluation of vapor pressures for solutions of sodium bromide and sodium thiocyanate in methanol at

Journal of electroanalytical chemistry 00 (2003) 1- 9

2003

8/2/82

4

دکتر حبیب رزمی

مسئول

3

Electrocatalytic oxidation of dopamine at aluminium electrode modified with nickel pentacyanonitrosylferrate films, synthesized by electroless procedure

Journal of electroanalytical chemistry 00 (2003) 1- 19

2003

8/2/82

5

دکتر فرهاد دارابی

مسئول

1

An accelerating universe and dynamical compacification of extra dimensions

Class. Quantum grav. 20 (2003) 3385- 3402

2003

29/10/82

6

دکتر مؤید حسینی صدر

مسئول

3

Bis (tetraethylammonium) u- tetrathiomolybdato (VI)- bis [chlorocopper (I)]

Acta crystallographica (2003) E 59, m 1134- m 1136

2003

29/10/82

7

دکتر محمد قلعه اسدی

مسئول

3

Synthesis of hindered silylethers via fragmentation reactions

Phosphoros, sulfur, and silicon, 178 (2003) 2073- 2079

2003

 

8

کرامت نصیر‌زاده

نفر دوم

2

Measurement and prediction of water activity in PEG +  systems using polymer scaling laws

Journal of molecular liquids 103- 104 (2003) 349- 358

2003

19/3/82

9

دکتر ذوالفقار رضوانی

نفر دوم

2

Syntheses, characterization and mesomorphic properties of new bis (alkoxyphenylazo)- substituted N, N’ salicylidene diiminato Ni (II), Cu (II) and VO (II) complexes

New I. chem., 2003, 27, 1665- 1669

2003

12/8/82

10

دکتر حسن ولیزاده

نفر اول

4

Microvawe, induced in situ witting reaction of salicyatdehydes with triphenylphosphine in solventless system

J. chem. Research (s), 2003, 718- 720

2003

17/1/83

11

دکتر معصومه باقری

مسئول

 

Thermotropic polyesters. Part 1: synthesis characterization and thermal transition of poly [4,4’- bis (ω- alkoxy) biphenyl isophthalate

European polymer Journal

2003

27/11/82

 

 

مقالات ارائه شده در مجامع علمی خارج از کشور در سال 82

 

ردیف

نام

گروه آموزشی

عنوان مقاله ارائه شده

عنوان همایش

کشور

زمان

1

دکتر مهرداد مهکام

شیمی

Linear type azo- containing polyurethanes for colon specific drug delivery

4th International symposia on pharmaceutical chemistry

ترکیه

15- 17 Sep 2003

2

دکتر محمد قلعه‌اسدی

شیمی

Linear type azo- containing polyurethanes for colon specific drug delivery

4th International symposia on pharmaceutical chemistry

ترکیه

15- 17 Sep 2003

3

دکتر ذوالفقار رضوانی

شیمی

Synthesis and investigations of new metallomesogens based on Ni (II) and Cu (II) complexes with bidentate Azo- substituted salicylaldimine Schiff base ligands

6th international conference on materials chemistry MC6

انگلیس

29 July- 1 Agust 2003

4

دکتر معصومه باقری

شیمی

Thermotropic polyesters containing 4, 4- bis (w- hydroxyalkoxy) biphenyl.

2nd Int. conf. on chemistry & its applications

قطر

6- 9 Dec. 2003

5

دکتر عادله مشتقی

شیمی

Synthesis of novel 2- substituted 1 , 4- dihydropyridine derivatives

2nd Int. conf. on chemistry & its applications

قطر

6- 9 Dec. 2003

6

دکتر مؤید حسینی صدر

شیمی

1) synthesis and characterization of copper (I) complexes containing ...

2) synthesis, characterization and crystal structure of two pentanucular complexes, ...

2nd Int. conf. on chemistry & its applications

قطر

6- 9 Dec. 2003

7

دکتر فرهاد دارابی

فیزیک

Exact solvability of Dirac eauation in a 2D gravity model coupled to U (1) gauge semmetry.

Int. conf. on Gravitation ICGC04 Cosmology 2004

هند

Jan. 5- 10, 2004

8

دکتر علیرضا راستکار ابراهیم‌زاده

فیزیک

None- communative quantum cosmology of an accelatrating univers with extra dimensions

Int. conf. on Gravitation ICGC04 cosmology 2004

هند

Jan. 5- 10, 2004

9

دکتر عادل رضایی اقدم

فیزیک

A non- commutative compacified Kaluzan0 Kelin cosmology

Int. conf. on Gravitation ICGC04 cosmology 2004

هند

Jan. 5- 10, 2004

10

دکتر حبیب رزمی

شیمی

Catalytic oxidation of hydroquinone derivatives at transition metal cyanoferrate modified al electrode.

2nd Black sea basin conf. on analytical chemistry

ترکیه

Sep. 14- 17, 2003

11

دکتر محمد جهانشاهی

ریاضی

Boundary value problems and initial value problems including differential equations with fractional order

4th ISAAC congress

کانادا

August 11- 16, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی

      این دانشکده فعالیت رسمی خود را از سال تحصیلی 69- 1368 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی آغاز کرده است. در حال حاضر با سه گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیان انگلیسی، زبان و ادبیات عرب به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

      1) گروه زبان و ادبیات فارسی:

      این گروه در سال 68  با پذیرش 36 دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی فعالیت خود را شروع نموده است. هم‌اکنون در این گروه 50 نفر در دوره‌ی روزانه و 73 نفر در دوره‌ی شبانه به تحصیل اشتغال دارند و از سال 79 نیز در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته که هم‌اکنون 10 نفر در این مقطع مشغول به تحصیل هستند و از برنامه‌ی ده‌ساله‌ی دانشکده پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به تصویب رسیده است.

 

      2) گروه آموزش زبان انگلیسی:

      این گروه در سال 70- 1369 با پذیرش 72 دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات اگلیسی (روزانه، شبانه) فعالیت خود را شروع نموده است. هم‌اکنون 94 نفر در دوره‌ی روزانه در مقطع کارشناسی و 92 نفر در دوره‌ی شبانه اشتغال به تحصیل دارند که در سال تحصیلی 83- 1382 تعداد 14 نفر (طرح معلمان) در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل می‌باشند و از سال تحصیلی 84- 1383 در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو پذیرفته خواهد شد. این گروه دارای آزمایشگاه زبان با گنجایش 50 نفر است که دانشجویان جهت مکالمه و یادگیری زبان از تجهیزات و امکانات آن استفاده می‌کنند.

 

      3) گروه آموزشی زبان و ادبیات عرب:

      این گروه در سال 74- 1373 با پذیرش 39 دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده است و در سال جاری 1380 نیز در مقطع کارشناسی ناپیوسته اقدام به جذب رشته‌ی دبیری ادبیات عرب کرده است. این گروه دارای آزمایشگاه مجهز زبان عربی است که دانشجویان جهت مکالمه و یادگیری زبان عربی از تجهیزات و امکانات آن استفاده می‌کنند.

 

3- دانشکده‌ی فن‌آوری اطلاعات

4- دانشکده‌ی الهیات

      این دانشکده فعالیت رسمی خود را از سال تحصیلی 70- 69 با پذیرش 38 نفر دانشجو در رشته‌ی دبیری الهیات و معارف اسلامی آغاز کرده است. در حال حاضر با سه گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی (گرایش ادیان و عرفان- فلسفه و کلام اسلامی)- تربیت معلم قرآن مجید- زبان و ادبیات عرب به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

      گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی (فلسفه و کلام اسلامی)

      این گروه در سال 70- 69 با پذیرش 38 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی فعالیت خود را شروع نموده است و هم‌اکنون در این گروه 446 دانشجو در مقطع کارشناسی در دو گرایش ادیان و عرفان- فلسفه و کلام اسلامی به تحصیل اشتغال دارند و از سال 79 نیز مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته است. این گروه از خدمات آموزشی و پژوهشی نه نفر عضو هیئت علمی بهره می‌گیرد.

 

 

تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی

 

تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی

؟؟

جنس

روزانه

شبانه

کل

؟؟

جنس

روزانه

شبانه

کل

زن

156

145

446

زن

4

-

8

مرد

96

49

مرد

4

-

 

 

      گروه تربیت معلم قرآن مجید

      این گروه در سال 74- 73 با پذیرش 40 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده است و هم‌اکنون در این گروه 123 نفر دانشجو در این گروه آمخوزشی به تحصیل اشتغال دارند.

      این گروه از خدمات آموزشی و پژوهشی پنج نفر عضو هیئت علمی بهره می‌گیرد.

 

 

تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی

؟؟

جنس

روزانه

شبانه

کل

زن

90

-

123

مرد

33

-

 

 

      گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی (ادیان و عرفان)

      این گروه در سال 70- 69 با پذیرش نفر دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی فعالیت خود را شروع نموده است و هم‌اکنون در این گروه 446 دانشجو در مقطع کارشناسی در دو گرایش ادیان و عرفان- فلسفه و کلام اسلامی به تحصیل اشتغال دارند و از سال 79 نیز در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته است. این گروه از خدمات آموزشی و پژوهشی نه نفر عضو هیئت علمی بهره می‌گیرد.

 

      گروه معارف اسلامی:

      این گروه در سال 74- 73 با پذیرش 40 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده است و هم‌اکنون در این گروه 123 نفر دانشجو در این گروه آموزشی به تحصیل اشتغال دارند.

      این گروه از خدمات آموزشی و پژوهشی پنج نفر عضو هیئت علمی بهره می‌گیرد.

 

5- دانشکده‌ی فنی و مهندسی

      این دانشکده فعالیت رسمی خود را از سال تحصیلی 74- 73 با پذیرش 40 دانشجو در رشته‌ی دبیر فنی عمران آغاز کرد. دانشجویان بعدی تحت عنوان مهندسی عمران ستاره‌دار پذیرش شدند که پاره‌ای از آن‌ها به صورت دبیر فنی جذب آموزش و پرورش شدند. در سال 79 دانشجویان مهندسی عمران و هم‌زمان با آن دانشجویان مهندسی برق- قدرت وارد دانشگاه شدند. دانشجویان مهندسی عمران- سازه در مقطع کارشناسی ارشد از مهر‌ماه 84 پذیرش می‌شوند و نسبت به اخذ دانشجو در رشته‌ی مهندسی برق- قدرت در مقطع کاست. دانشجویان گروه مهندسی عمران این دانشکده در مسابقات بتن دانشجویان ACI و ICI حائز رتبه‌های اول و دوم در سطح کشور بوده است.

      گروه مهندسی برق موافقت اصولی گروه پژوهشی پردازش و ارتباطات را اخذ کرده است و نیز میزبان دومین کنفرانس بین‌المللی مسائل فنی و فیزیک در مهندسی قدرت (2004- TPE) بوده است. در حال حاضر دانشکده با سه گروه آموزشی عمران، برق و مکانیک با حدود 20 نفر عضو هیئت علمی شاغل و بورسیه و با حدود 380 دانشجو (روزانه و شبانه) به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

رؤسای دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

 

نام و نام خانوادگی

سمت

تاریخ حکم

محمد آقازاده

سرپرست دانشگاه تربیت معلم تبریز

13/3/1369

دکتر رضا ایراندوست تبریزی

سرپرست دانشگاه تربیت معلم تبریز

29/1/1373

دکتر محمدحسین سرورالدین

سرپرست دانشگاه تربیت معلم تبریز

20/4/1375

دکتر محمدحسین سرورالدین

رئیس دانشگاه تربیت معلم تبریز

25/9/1375

دکتر محمد آقازاده

سرپرست دانشگاه تربیت معلم تبریز

10/5/1377

دکتر محمد آقازاده

رئیس دانشگاه تربیت معلم

4/9/1377