دانشگاه امام صادق 7 در بهمن‌ماه 1361 با هدف تحقق عملی پیوند حوزه و دانشگاه و تربیت دانشجویانی متعهد و متخصص در علوم دانشگاهی و حوزوی تأسیس گردید. هیئت مؤسس آن شخصیت‌هایی چون حضرت آیة‌الله خامنه‌ای دام ظله العالی و حضرات آیات مشکینی، مهدوی کنی، امینی، امامی کاشانی و... تشکیل شد.

      مدیریت دانشگاه بر عهده‌ی آیة‌الله مهدوی کنی می‌باشد و دانشگاه در ابتدا با امتیاز رسمی ستاد انقلاب فرهنگی در سه رشته‌ی معارف اسلامی و تبلیغ (الهیات)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و اقتصاد، در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، آغاز به کار کرد. گروهی از جوانان متعهد کشور از همان سال‌های آغاز تأسیس، برای تحصیل به این دانشگاه وارد شدند.

      دانشگاه اما صادق 7 به دنبال گسترش رشته‌های تحصیلی و بالا بردن کیفیت و کمیت آموزشی خود، برنامه‌های آموزشی زیر را ایجاد نموده است:

      - در سال 1369 دو رشته‌ی دیگر معارف اسلامی و مدیریت و معارف اسلامی و حقوق در مقطع کارشناسی ارشد به مجموعه‌ی موجود دانشگاه اضافه شد.

      - در سال 1371 دوره‌های مقطع دکتری در این دانشگاه در چهار رشته‌ی الهیات، علوم سیاسی، علوم اقتصادی و فرهنگ و ارتباطاات تأسیس شد و هم‌اکنون 64 دانشجو در این مقطع مشغول به تحصیل هستند. ایجاد دکتری مدیریت و دکتری حقوق از برنامه‌های آینده‌ی دانشگاه است.

      در مورد اهداف، روش‌ها و برنامه‌های دانشگاه امام صادق 7، نکات زیر قابل توجه است:

      1- این دانشگاه، دارا بودن صلاحیت‌های اخلاقی و اعتقادی را مقدم بر صلاحیت‌های علمی محض می‌داند. ارزش‌های دینی و معنوی در کنار استعداد بالای تحصیلی، اصلی‌ترین شرط پذیرش دانشجو در این مرکز علمی است. تلاش بر این است که فضای معنوی و دینی، توأم با نشاط علمی باشد.

      2- دانشگاه امام صادق 7 به منظور فراهم نمودن فضای مناسب جهت انتخاب آگاهانه پذیرفته شدگان، همه‌ساله یک اردوی پیش دانشگاهی برگزار می‌کند. در این اردو دانشجویان ضمن گفت‌وگو با مسئولان و استادان دانشگاه، از نزدیک با شرایط و نحوه‌ی تحصیل در این دانشگاه آشنا می‌شوند.

      3- این دانشگاه، بدون استفاده از بودجه‌ی دولتی و اخذ شهریه از دانشجو، فقط با حمایت مالی مؤسسه‌ی جامعة الامام صادق 7 اداره می‌شود.

      4- ایجاد رشته‌های ترکیبی هم‌چون معارف اسلامی و مدیریت، به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران از اعتبار و کارایی بالایی در زمینه‌ی علوم انسانی برخوردار است.

      5- دانشگاه امام صادق 7 بر فراگیری زبان‌های انگلیسی و عربی تأکید دارد. علاوه بر این، نتایج درخشان کارهای علمی و تبلیغی بعضی از دانشجویان در خارج از کشور، گواه تلاش مستمر و موفقیت‌آمیز دانشگاه در این زمین می‌باشد.

      6- مرکز تحقیقات دانشگاه در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی، فعالیت قابل توجهی دارد و زمینه‌های مساعدی برای فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان فراهم می‌سازد.

      7- دانشگاه در رشته‌های مختلف تحصیلی از استادان برجسته‌ی کشور به طور تمام‌وقت و پاره‌وقت استفاده می‌کند.

      8- دانشگاه امام صادق 7 1143 دانش‌آموخته در رشته‌ها و گرایش‌های گوناگون داشته است و در حال حاضر 110 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

      9- در حال حاضر 20 دانشجوی غیر ایرانی به تحصیل در این دانشگاه مشغولند و تعدادی از دانش‌آموختگان غیر ایرانی نیز در دوره‌ی دکتری دانشگاه تهران مشغول ادامه‌ی تحصیل شده‌اند.

 

دانشکده‌ها:

      * دانشکده‌ی معارف و اقتصاد

      امروزه انقلاب اسلامی ایران بیش از اینکه یک انقلاب سیاسی- اجتماعی تلقی شود به عنوان یک انقلاب فکری و فرهنگی دئر سطح جهان مطرح است. انقلابی که نوید ظهور تمدنی اسلامی را در قرن بیست‌ویکم به بشریت درمانده و ستمد‌دیده از اردوگاه‌های الحاد و مادیگری سر داده است.

      واضح است که تمدن‌سازی، نه کار یک گروه و نه مربوط به مقطع کوتاهی از زمان،‌بلکه محصول چالش فکری و عملی ملتی است که در راستای فرهنگ خاصی در دوره‌ای از زمان به بار می‌نشیند و اساساً دانشگاه امام صادق 7 و فعالیت‌های بنیادین آن در عرصه‌های مختلف نظری و اجرایی از این زوایه‌ی دید است که معنی و مفهوم می‌یابد. در این بین حساسیت‌های مربوط به مباحث اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی در تمدن اسلامی، خلأ تئوریک موجود در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و نقش مهمی که تحولات اقتصادی در روند تداوم و گسترش انقلاب اسلامی می‌تواند داشته باشد، از توجه خاص شخصیت‌های فکری انقلاب هم‌چون شهید استاد مطهری، شهید آیة‌الله دکتر بهشتی و آیة‌الله مهدونی کنی برخوردار بوده است. تلاش‌های فکری، قلمی و اجرایی اینان پشتوانه‌ی محکمی برای انقلاب اسلامی فراهم کرده و می‌کند. بر‌اساس همین توجه و روشن‌بینی،‌دانشکده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد، از اولین دانشگاه‌های مطرح در بدو تشکیل دانشگاه امام صادق 7 بود که می‌رود تا با پرورش دانشجویان متخصص در دو حوزه‌ی معارف اسلامی و اقتصادی، در فضایی معنوی و اسلامی جواب‌گوی نیازهای فعلی و آتی نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی و اجرایی شد.

      هم‌اکنون بیش از بیست سال است که دانشکده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد در کشور نقش مهمی در آموزش و پژوهش‌های اقتصادی به عهده دارد و در جهت نظریه‌پردازی مبتنی بر معارف اسلامی و ایجاد زمینه‌های نظری- علمی استفاده از ابزارهای اسلامی در فعالیت‌های اقتصادی نظیر بانک‌داری، بیمه، تجارت و غیره تلاش می‌کند. نهادینه کردن مبانی ارزشی- اخلاقی اسلام در اقتصاد کشورهای اسلامی، مهم‌ترین هدف مؤسسین دانشگاه بوده است. بنابراین باید گفت همان‌طور که از اسم رشته‌ی معارف اسلامی و اقتصاد مشخص است و با توجه به اهداف این دانشگاه، تلفیقی از معارف اسلامی و معارف جاری اقتصادی در دنیای فعلی در این رشته ارایه شده است.

 

امکانات کمک‌آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه:

      - کتابخانه‌ی تخصصی دانشکده

      علاوه بر کتابخانه‌ی مرکزی دانشکده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد اقدام به تإسیس کتابخانه‌ی تخصصی جهت استفاده‌ی اختصاصی استادان و دانشجویان نموده است و سعی بر این است که کتاب‌ها و مجلات تخصصی به طور متمرکز در اختیار دانش‌پژوهان قرار گیرد.

 

      - پایگاه رایانه و مرکز اطلاع‌رسانی

      دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد می‌توانند از امکانات رایانه‌ای و اطلاع رسانه‌ی دانشگاه برای انجام مطالعات و تحقیقات خود استفاده کنند. از ابتدای نیم‌سال دوم نیز دانشجویان دانشکده دارای پست الکترونیکی شخصی خود و اعتبار زمانی برای استفاده از خدمات اینترنت می‌شوند.

 

      * دانشکده‌ی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد

      این دانشکده به منظور تربیت و آموزش دانشجویان د ر سه شاخه‌ی تخصصی فلسفه‌ی کلام اسلامی، علوم قرآنی و حدیث و فقه و مبانی حقوق تأسیس شده است. در دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته این دانشکده اهداف زیر دنبال می‌شود:

      1- آشنایی تخصصی دانشجویان با تاریخ فلسفه، کلام و عرفان اسلامی و سایر مکتب‌های مهم فلسفی.

      2- آشنایی تخصصی با فقه و اصول، تاریخ تحلیلی اسلام و عقاید اسلامی

      3- آشنایی با علوم قرآنی و حدیث

      انجام تحقیقات علمی در علوم معارف اسلامی،‌دارا بودن زمینه‌های مناسب جهت تحلیل و بررسی مسایل فلسفه و کلام اسلامی، علوم قرآنی و حدیث، مکالمه، نگارش، ترجمه و تبیین معارف اسلامی به زبان‌های عربی و انگلیسی، توانایی‌هایی است که دانشگاه سعی دارد آن‌ها را در دانشجویان خویش ایجاد کند.

      دوره‌ی دکتری در این دانشکده نیز به منظور تربیت متخصصانی بنیان نهاده شده است که با احاطه بر اثار و تازه‌های علمی در یک رشته‌ی خاص و آگاهی از روش‌های پیشرفته و دست‌یابی به جدیدترین مبنای آموزشی و پژوهشی و قادر به نوآوری و ابتکار در رشته‌ی خود، در سه رشته‌ی فقه و اصول، فلسفه و کلام اسلامی و علوم قرآنی و حدیث (در حال تأسیس) باشند.

      دانشجویان رشته‌ی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد در دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته می‌توانند بنا به علایق خود یکی از سه شاخه‌ی فقه و اصول، فلسفه و کلام و قرآن و حدیث را انتخاب نمایند تا با آشنایی با مبانی چارچوب کلی هر یک از شاخه‌های سه‌گانه، آموزه‌های علمی حوزوی را به منظور تأمین نیازهای نوین جامعه‌ی اسلامی در قالب جدید و تخصص دانشگاهی فراگیرند.

      برنامه‌ی درسی دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته‌ی رشته‌ی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد به گونهه‌ای شده است که دانش‌آموختگان این دوره علاوه بر توانایی تدریس علوم و معارف اسلامی در دانشگاه‌ها و انجام تحقیقات علمی در این زمینه بتوانند با ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری نیازهای امروزی نظام جمهوری اسلامی را از منابع متقن و ناب دینی تأمین نمایند.

      این دانشکده دارای رشته‌های فقه و اصول، فلسفه و کلام اسلامی و علوم قرآن و حدیث در دوره‌ی دکتری می‌باشد که تاکنون در هر یک از دو رشته‌ی فقه و اصول و فلسفه و کلام اسلامی دو دوره دانشجو پذیرفته است.

      تعهداد دانش‌آموختگان این دانشکده 158 نفر است. علاوه بر این، دانشکده در مقطع دکتری دارای 14 دانشجو است.

 

      * دانشکده‌ی معارف اسلامی و حقوق

      دانشکده‌ی معارف اسلامی و حقوق، با هدف تربیت دانشجویانی علاوه بر تسلط بر دانش حقوق، توانایی تجزیه و تحلیل مسایل حقوقی را بر‌اساس منابع اصیل این رشته از جمله منابع ارزشمند فقه اسلامی داشته، در عمل نیز قادر به پیاده کردن دانش خود باشند، پدید آمده است. هم‌اکنون دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد این رشته می‌توانند با توجه به علاقه‌ی شخصی خود، در یکی از گرایش‌های حقوق خصوصی یا جزا و جرم‌شناسی به ادامه‌ی تحصیل بپردازند. با تلاش‌های فراوان مسئولین انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، گرایشحقوق عمومی نیز به مجموع گرایش‌های موجود دانشکده افزوده شود. پذیرش دانشجو در دوره‌ی کتری (در هر گرایش جزا و عمومی) مزیتی است که امکان تحصیل دانشجویان این دانشکده را در عالی‌ترین دوره‌ی دانشگاهی فراهم می‌آورد. تا‌کنون سه دوره‌ی آزمون دکتری توسط این دانشکده برگزار شده (دو دوره حقوق خصوصی و یک دوره‌ی حقوق جزا) و به همت مسئولین دانشکده تلاش می‌شود این آزمون‌ها به طور منظم و همه‌ساله برگزار گردد. از جمله مزایای قابل توجه تحصیل در این دانشکده تدریش می‌شود. هم‌چنین فراگیری دروسی مانند فقه، اصول فقه و منطق علاوه بر واحدهای تخصصی حقوق جزو مزایای مهم این دانشگاه است چرا که به اعتقاد اندیشمندان حقوق، برای فهم درست و امکان تجزیه و تحلیل حقوق، برای فهم درست و امکان تجزی و تحلیل حقوق ایران که مبنای شرعی دارد چنین دانشی ضروری است. همین امر باعث شده است تا به عنوان نمونه، آمار قبولی دانشجویان این دانشکده در امتحانات دکتری داخل و خارج از کشور، با توجه به تعداد داشنجویان کم‌نظیر باشد، به گونه‌ای که تقریباً همیشه بخشی از قبول‌شدگان آزمون‌های دکتری همه‌ی دانشگاه‌ها را دانشجویان این دانشکده تشکیل می‌دهند. به‌علاوه، معاونت پژوهشی این دانشکده مدت‌هاست که با تشکیل کارگاه‌های علمی مختلف، هم‌چنین هماهنگی با مسئولین قوه‌ی قضاییه و فرستاند دانشجویان به دوره‌های کارآموزی در دادگاه‌ها، زمینه‌ی تجربه‌ی عملی دانشجویان را فراهم کرده است و در نتیجه دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشکده، علاوه بر صلاحیت‌های علمی در فعالیت‌های عملی نیز از همگنان خود بالاتر هستند.

 

 

مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی ارشد

جمع کل واحدها

گرایش‌ها

دروس عمومی، معارف اسلامی، زبان عربی و زبان انگلیسی

دروس اصلی

دروس تخصصی

پایان‌نامه

 

جزا

ادبیات فارسی، اخلاق عملی،‌فقه، اصول فقه، تدبیر و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، اندیشه‌ی اسلامی، مهدویت و تمدن اسلامی و...

حقوق اساسی، جرم‌شناسی، پزشکی قانونی، حقوق مدنی، حقوق جزای عمومی و...

فقه، اصول فقه، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، روان‌شناسی و روان‌پزشکی جنایی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای بین‌الملل، جامعه‌شناسی جنایی، متنو حقوق به زبان اصلی و...

 

 

 

85 واحد

125 واحد

34 واحد

4 واحد

248

خصوصی

ادبیات فارسی، اخلاق عملی، فقه، اصول فقه، تدبر و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، اندیشه‌ی اسلامی، مهدویت و تمدن اسلامی و...

حقوق اساسی، جرم‌شناسی، پزشکی قانونی، حقوق مدنی و حقوق جزای عمومی و...

فقه و اصول فقه، حقوق مدنی، حقوق بین‌الممل خصوصی، داوری بین‌المللی، حقوق تجارت، متون حقوقی به زبان اصلی، حقوق اسلامی تطبیقی، حقوق تجارت بین‌المل و..

 

 

 

85 واحد

125 واحد

31 واحد

4 واحد

 

 

 

      * دانشکده‌ی معارف اسلامی و علوم سیاسی

      امروز اهمیت سیاست و علوم سیاسی در اداره‌ی امور کشورها و دیپلماسی بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست. بدین جهت علم سیاست جایگاه بلندی را در میان سایر شاخه‌های علوم انسانی به خود اختصاص داده است. با توجه به جایگاه سیاست در جامعه، دانسته‌ای بشری در این قلمرو نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

      دانش سیاسی به معنای امروزی و متداول آن در مغرب زمین بسط و گسترش یافته است و نظریه‌پردازان آن از منظر تمدن غربی بدان نگریسته‌اند و بسیاری از یافته‌های آن پاسخی به نیازهای تاریخی اجتماعی و سیاست فرهنگی غرب می‌باشد.

      با پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر یگانگی میان دین و سیاست بوده و برخاسته از آموزه‌های دین مبین اسلام است، ناکارآیی علم سیاست غربی برای ارائه‌ی راه‌کارهای در خور و شایسته برای نظام جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر آشکار شد. برای رفع این نقیصه‌ی بزرگ و به منظور تربیت متخصصان و اندیشمندانی که بتوانند از منظر دین و فرهنگ و سنت‌ای دینی و ملی مسائل سیاسی را مورد تحلیل و ارزیابی علمی قرار دهند. رشته‌ی معارف اسلامی و علوم سیاسی و به دنبالی و به دنبال آن دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی در این دانشگاه تأسیس گردید. در این دانشکده تلاش شده که میان معارف اسلامی و علم سیاست تلفیق صورت گیرد. این تلفیق وسیله‌ای است برای این که دانش‌آموختگان دانشکده بتوانند با کسب توانایی‌های لازم از دریچه‌ی دین، مسایل و اندیشه‌های سیاسی را مورد بررسی مبانی و ثمرات این تئوری‌ها قادر به طراحی مدل‌های سیاسی بر‌اساس موازین اسلامی باشند و در نهایت بتوانند از نظر علمی و عملی پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه‌ی اسلامی ایران باشند.

 

دوره‌های آموزشی:

      - دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته

      تحصیل در رشته‌ی معارف اسلامی و علوم سیاسی به صورت پیوسته و مدت آن حداقل هفت سال، معادل چهارده نیم‌سال تحصیلی و حداکثر هشت سال‌ونیم، معادل هفده نیم‌سال تحصیلی می‌باشد. شرط ورود دانشجویان از دوره‌ی کارشناسی به کارشناسی ارشد کسب معدل کل حداقل 75 در مقطع کارشناسی با موفقیت در آزمون جامع دوره‌ی کارشناسی می‌باشد. طول هر نیم‌سال تحصیلی شانزده هفته و زمان تدریس هر واحد درسی در هر نیم‌سال حداقل شنازده ساعت خواهد بود. بنابراین هر دانشجو در طول دوره حدود دویست‌وسی واحد درسی را خواهد گذراند. در حال حاضر 492 نفر دانش‌آموخته و تعداد 186 نفر در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

      گرایش‌های رشته‌ی معارف اسلامی و علوم سیاسی:

      در حال حاضر دو گرایش در رشته‌ی علوم سیاسی این دانشکده فعال می‌باشند:

      ● گرایش معارف اسلامی و علوم سیاسی

      ● گرایش مطالعات سیاسی اسلام

      در آینده دانشکده قصد توسعه‌ی گرایش‌های تخصصی خود با هماهنگی وزارت علوم را دارد.

 

      - دوره‌‌ی دکتری

      این دوره برا‌ساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس گردیده است و هم‌اکنون تحت نظارت شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه اداره می‌گردد.

 

      * معرفی دانشکده‌ی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

      دانشکده‌ی فرهنگ و ارتباطات در سال 1372 با برگزاری نخستین دوره‌ی دکتری فرهنگ و ارتباطات در ایران، در این دانشگاه تأسیس شد. تأسیس این رشته را می‌وان یکی از نخستین ثمرات این نهاد مقدس علمی در ایجاد پیوند واقعی میان حوزه و دانشگاه و سیراب شدن رشته‌های نوین دانشگاهی از معارف غنی اهل بیت : دانست.

      این دانشکده که محصول رویکردهای میان‌رشته‌ای و نوین دانشگاه امام صادق 7 به شمار می‌آید. پس از گذشت یک دهه از تجربه‌ی تأسیس رشته‌های مختلف این دانشگاه ابتدا تحت عنوان مرکز مطالعات فرهنگ و ارتباطات راه‌اندازی شد و سپس به سطح دانشکده با نام دانشکده‌ی معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات ارتقا یافت. پیوند نظری- کاربردی میان حوزه‌های علمی ارتباطات: فرهنگ‌شناسی، دین‌شناسی و تاریخ در زیست‌محیط اسلامی که برای نخستین‌بار در ایران صورت پذیرفته، این دانشکده را مبدل به محیط علمی و پژوهش مناسبی برای تربیت افرادی نموده است که با آگاهی از ماهیت ارتباطات اجتماعی و پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی آن از یک سو و فن‌آوری رسانه‌ای جمعی از سوی دیگر در مطالعات و اقدامات فرهنگ ملی و فراملی مشارکت مؤثر داشته باشند و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های اسلامی به گسترش تعالیم عالیه‌ی آن اقدام کنند.

      دانشکده‌ی معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات هم‌اکنون دارای گروه‌های آموزشی زیر می‌باشد:

      گروه ارتباطات و فرهنگ: این گروه علاوه بر مشارکت در ارائه‌ی دروس حوزه‌ی تخصصی خود، دست‌اندر‌کار طراحی رشته‌های ارتباطات و دین و ارشاد و راه‌اندازی آن در آینده می‌باشد.

      گروه تاریخ و فرهنگ: برگزاری رشته‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته‌ی تاریخ تشیع برای نخستین بار در ایران مهم‌ترین فعالیت این گروه به شمار می‌آید. هم‌چنین اجرای برنامه‌ی مصوب کارشناسی ارشد ناپیوسته‌ی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در دستور کار این گروه قرار دارد.

      بر این اساس، دانش‌آموختگان این دانشکده دارای توانمندی‌های زیر خواهند بود:

      1- تدریس در رشته‌های مرتبط در مراکز و مؤسسات آموزش عالی

      2- پژوهش در حوزه‌های نظری و کاربردی فرهنگ و ارتباطات در مراکز و مؤسسات تحقیقاتی

      3- مشارکت در فرآینده سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی و ارتباطی داخل و خارج کشور به عنوان کارشناسان وکارگزاران فرهنگی و رسانه‌ای

 

      مشخصات رشته‌‌ی کارشناسی ارشد پیوسته:

      عنوان این رشته «معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات» می‌باشد و برنامه‌ی آن بر‌اساس درس‌هایی از چهار حوزه‌ی مطالعات اسلامی، ارتباطات، فرهنگ‌شناسی و دین‌شناسی طراحی گردیده است. دو گرایش مطالعات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سازمان‌های فرهنگی و ارتباطی) و مطالعات حقوقی (به منظور مطالعه و مشارکت در فرآیند بررسی و تبیین دیدگاه‌های کلی حقوقی سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی و ارتباطی) در آن پیش‌بینی شده که به همراه تعداد زیادی از دروس اختیاری تنوع مناسبی را جهت پاسخگویی به علاقه‌مندی‌های مختلف دانشجویان این رشته پدید آورده است. تسلط دانشجویان به دو زبان عربی و انگلیسی از جمله تأکیدات اصلی این رشته به شمار می‌آید.

      این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاه دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

      نوآوری هدفمند با استفاده از تجربه‌های بیست سال گذشته‌ی دانشگاه

      طراحی و راه‌اندازی توسط دانش‌آموختگان دانشگاه با مشارکت اساتید برجسته‌ی خارج و داخل کشور.

      اجرای دوره با تعداد واحدهای درسی کمتر و تأکید بر محتوای غنی دروس.

      پیش‌بینی درس‌های کاربردی و کارگا‌ه‌های رسانه‌ای و رایانه‌ای به منظور بالا بردن قابلیت‌های حرفه‌ای دانشجویان.

      استفاده‌ی فعال از امکانات مرکز خدمات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دانشگاه.

      اجرای دوره‌های عملی و جذاب کارآموزی با مشارکت سازمان‌های رسانه‌ای و فرهنگی در طول دوره‌ی تحصیلی.

      برنامه‌ریزی سفرهای علمی و آموزشی برای آشنایی عملی دانشجویان یا حوزه‌های کاری فرهنگ و ارتباطات.

      تجدید نظر هدفمند در دروس مربوط به زبان‌های عربی و انگلیسی و دروس معارف اسلامی به منظور ایجاد تناسب لازم با اهداف رشته‌ی فرهنگ و ارتباطات.

 

      دانشکده‌ای به همین نام

      دانشکده‌ی فرهنگ و ارتباطات که متولی برگزاری این رشته می‌باشد، تلاش نموده است با تأسیس سه گروه «ارتباطات و فرهنگ»، «ارتباطات و دین» و «تاریخ و فرهنگ» پیوند نظری- کاربردی مناسبی میان حوزه‌های علمی ارتباطات،‌فرهنگ‌شناسی و دین‌شناسی پدید آورد و محیط علمی و پژوهشی مناسبی را برای آموزش علاقه‌مندان آن فراهم سازد تا با آگاهی از ماهیت ارتباطات اجتماعی و فن‌آوری رسناه‌های جمعی در مطالعات و اقدمات فرهنگی و ملی مشارکت مؤثر داشته باشند و به برخی نیازهای اصلی جمهوری اسلامی در حوزه‌ی فرهنگ و ارتباطات را پاسخ گویند.

      دوره‌‌ی دکتری، نویدبخش علاقه‌مندان به ادامه‌ی تحصیل

      برگزاری دوره‌ی دکتری فرهنگ و ارتباطات نیز توانسته است برای استمرار مطالعات علمی در سطوح عالی و تربیت اندیشمندان و اساتید برجسته‌ی این حوزه، زمینه‌ی مناسبی را پدید آورد تا دانشجویان علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل با امید بیشتری این رشته را انتخاب نمایند.

      * معرفی بخش زبان‌های خارجی:

      اکنون ما در عصر فراصنعتی عستیم. بشری که روزی اسیر عوامل طبیعی بود با تصرف در طبیعت در راهی قدم گذاشته است که به افسانه می‌ماند. اینک طبیعت در اسارت اندیشه‌های کارساز بشری قرار گرفته است. امروزه دوران دانش‌های وصفی و تقریری جای خود را به پژوش‌های عینی و عملیاتی سپرده است.

      انسان علم را با سه ویژگی (Objectivity) یقینی، (Accuracy) درستی و دقت و (Generalization)‌عام بودن آن دنبال می‌کند. این مهم فقط در دانشگاه‌ها مقدور است. بنیان‌گذاران این دانشگاه از همان اوان تأسیس نیک می‌دانستند که برای ورد به جهان امروزی داشتن Communication)ارتباط با دست‌یافته‌های علمی جوامع انسانی، نیاز و ضرورت شدیدی به دانستن زبان و زبان‌ها دارد و لذا بر آن شدند تا دانشجویان و طلاب تشنه‌ی علم و آگاهی را به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه تا حد نیاز مجهز کرده و بهره‌وری آنان را در کسب و ارائه‌ی دانش و آموخته‌ها افزون سازند. در واقع زبان کلید گشاینده‌ی اسرار و رموز دانش و اندیشه‌های متفکران سراسر عالم است. آغاز کار این مؤسسه‌ی عالی با تأسیس دو بخش زبان عربی و انگلیسی قرین است که مشابه آن در سایر مراکز علوم عالی نبوده و یا بدین سان نیست. دانشجویان ورودی سال‌های اول بدون دغدغه‌ی دانشکده‌ها و درس‌های رشته‌ی تخصصی تمام هم و غم خود را مصروف فراگیری زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه می‌کردند. اینک که از آن زمان بیست سالی می‌گذرد، با اینکه در منابع و روش و برنامه‌ریزی تغییرات زیادی صورت گرفته است. شاید بازده فراگیری دانشجویان از زبان، آن جلوه‌های سابق را نداشته باشد. زیرا حجم درس‌های عمومی و تخصصی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مجال فراوانی را برای ظهور یادگرفته‌های زبان نمی‌دهند. مدعی آن هستیم که بخش زبان همراه با زمان، تغییرات کمی و کیفی نسبی کرده است.

      خوب می‌دانیم کیفیت و سلیقه‌ای است که پایان ندارد. در کار تعلیم و تربیت (Development & Education) راه دور و دراز و بی‌پایان است. هر چه تلاش و کوشش در این راه صورت گیرد باز تا کمال مطلوب راهی در پیش است زیرا مطلوبیت و مقبولیت دانش هر انسان برحسب زمان متغیر است.

      دروس زبان عمومی در مجموع 18 واحد را به خود اختصاص داده است.

      درس‌های زبان با آزمون‌های متعدد در طول ترم همراه است و دانشجویان به طور رسمی امتحانات میان نیم‌سال و پایان نیم‌سال را بر طبق برنامه‌هایی که اعلام می‌شود می‌گذارند.

      نمره‌ی نهایی دانشجویان 20 درصد طول ترم، 30 درصد از امتحان میان نیم‌سال و 50 درصد از امتحان پایان نیم‌سال محاسبه می‌گردد.

      استادان بخش زبان بر این باورند که مسئول یاد دادن هستند و دانشجویان خوب و محترم ما نیز با اغتنام از ایام خوش جوانی به فراگیری درس‌ها توجه و علاقه نشان می‌دهند.

      موفقیت ما دانش اندوخته و کارابب فارغ‌التحصیلانی است که قضاوت آن با جامعه‌ی ملی و جوامع بین‌المللی است.

 

      * معرفی بخش زبان عربی

      اهمیت زبان و کارکردهای اثرگذار آن در عرصه‌های مناسبات علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... امروزه بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست. شاید از این رهگذر بوده است که ما شاهد ارائه‌ی تعاریف بسیار گسترده و متنوعی برای زبان هستیم. زبان یعنی یک افق نو، زبان جدید یعنی یک انسان جدسد، زبان دیگر یعنی اندیشه‌ی دیگر و زبان نو یعنی حیاتی نو...

      دانشگاه امام صادق 7 که با هدف شناساندن آموزه‌های اهل بیت : به دانشجویان خود و نشر آن در سراسر گیتی پا گرفت، اهمیت یادگیری زبان عربی نه تنها جهت فهم کلام الهی و کلام معصومین : بلکه جهت انتقال شفاهی و زبانی پیام آنان به دیگر مسلمانان را از همان ابتدا درک کرده بود.

      بی‌تردید یکی از افتخارات علمی ثبت شده در دست‌آوردهای علمی کشور این بوده که دانشگاه امام صادق 7 برای نخستین بار موفق به پرورش دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی گشت که علاوه بر توانمندی فهم نوشته‌ها و سخنرانی‌های علمی و... می‌توانستند به زبان عربی فصیح سخن بگویند، سخنرانی کنند و یا حتی به عنوان مترجم ظاهر شوند. این دست‌آورد مهم دانشگاه در دهه‌ی 60 یعنی پروش دانشجویانی ایرانی که حتی یک محیط عربی طبیعی همچون کشورهای همسایه را درک نکرده و تنها در فضای آموزشی دانشگاه و امکانات محدود آن دوره موفق به کسب مهارت‌های متعدد به‌ویژه سخنوری به زبان عربی شده‌اند. این پندار نادرست را که هیچ ایرانی قادر به تکلم به زبان عربی نیست مگر آنکه مدتی در یک محیط عربی سپری کند فرو ریخت. این دست‌آورد چنان دور از انتظار محافل علمی کشور و حتی کشورهای منطقه می‌نمود که حتی بسیاری از مخاطبان عرب پذیرش این حقیقت که طرف خطاب آن‌ها یک ایرانی است که عربی را در ایران آموخته باشد، برای آنان دشوار می‌نمود. امروز ما شاهد طیف گسترده‌ای از مؤسسات علمی هستیم که سعی در آموزش این مهارت زبانی دارند. حضور فعال تعداد قابل ملاحظه‌ای از فارغ‌التحصیلان و حتی دانشجویان دانشگاه در وزارتخانه و نهادها و سازمان‌های مرتبط با زبان همایش‌های بین‌المللی هم‌چون: وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما، سازمان حج و زیارت و قسمت روابط بین‌الملل وزارتخانه‌ها و شماری دیگر از وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی در دو دهه‌ی شصت و هفتاد و حتی هشتاد به لطف زبان‌دانی آنان بوده است.

      هنوز هم در بسیاری از محیط‌های حرفه‌ای- علمی،‌فارغ‌التحصیلان این دانشگاه افزون بر متخصص بودن در رشت‌ی تخصصی خود به عنوان یک فرد مسلط حداقل بر دو زبان زنده‌ی دنیا نیز مطرح است. هم‌اینک بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه امام صادق 7 پس از پشت سر نهادن بیش از دو دهه تجربه با رویکرد و محوریت فهم قرآن و احادیث دروس خود را تحت عناوینی هم‌چون إعراب قرآن و نهج‌البلاغه، تجوید همراه با ترجمه و تحلیل صرفی قرآن و دیگر عناوین مشابه عرضه می‌دهد که به موازات آن‌ها دانشجویان با حضور در دروس مکالمه‌ی زبان عربی این فرصت را خواهند یافت که به زبان بگویند و از مزایای این مهارت که ارتباط زبانی را برای ایشان با جهان اسلام فراهم میسازد برخوردار گردند.