هر چند قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان در استان از نیم قرن تجاوز می‌کند ولی تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیت‌های این بخش تحت عنوان سازمان بهداری تنها به خدمات درمانی آن هم به صورت ناقص و در قالب دو بیمارستان و چند درمانگاه که عمدتاً در شهرها مستقر بودند محدود می‌گردید مراکز مذکور عمدتاً توسط پزشکان خارجی اداره می‌شد و خلاء سایر نیروها از جمله ماما و پرستار و بهورز کاملاً محسوس بود. از نظر مراکز آموزش عالی هیچ گونه مراکز آموزشی مستقلی در سطح استان وجود نداشت و جویندگان دانش با تحمل رنج و مشقت فراوان ناگریز به مهاجرت به شهرهای بزرگ شدند. علی‌رغم اینکه در سال 57 با پیروی انقلاب شکوهمند اسلامی تحول اساسی در زمینه‌های مختلف در کشور و استان اتفاق افتاد اما در بخش بهداشت و درمان استان تغییر محسوسی ایجاد نگردید در فاصله زمانی سال‌های 57- 64 با مطرح شدن مراقبت‌های کارشناسان و متخصصان بخش بهداشت و درمان نسبت به طراحی سیستم شبکه‌های بهداشتی درمانی در سطح استان همت گماردند که بر مبنای تحقق عدالت اجتماعی و رفع نیازهای مناطق محروم استوار بود و بعد از اجرای طرح آزمایشی شبکه این طرح مورد حمایت مسئولین نظام قرار گرفت و گسترش چشمگیری پیدا کرد و استان چهار محال و بختیاری آهنگ سریع‌تری داشت. از سال 1364 سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تغییر نام و به طور کلی ساختار آن متحول و مأموریت‌های جدید در ارتباط با بهداشت و درمان و آموزش و پژوهش و فرهنگی دانشجویان و پشتیبانی برای آن پیش‌بینی شد. مطالعه روند رشد خدمات در استان در فاصله سال‌های 65 تا 70 گویای این واقعیت است که وضعیت بهداشت و درمان از بهبود نسبی برخوردار بوده و روند تشکیل آن ادامه پیدا کرده است.

      در دهه دوم شکل‌گیری نظام یعنی از سال 74 تا کنون و پس از فراغت از کمیت‌ها و توسعه واحدهای بهداشتی درمانی و افزایش میزان دسترسی مردم به خدمات پرداختن به کیفیت خدمات در ابعاد مشخص مورد توجه و به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه در دستور کار قرار گرفت که با اجرای طرح‌های مختلف و پایلوت کشوری پایه‌های بهداشت و درمان استوار شد.

رشته- مقطع‌های ارائه شده:

مقطع

رشته

دانشکده متولی

اولین سال پذیرش

توضیحات

دکتری حرفه‌ای

پزشکی

پزشکی

1365

-

کارشناسی ارشد

انگل‌شناسی

پزشکی

1379

-

کارشناسی

پرستاری

پرستاری

1366

-

کارشناسی

پرستاری بروجن

پرستاری

1366

-

کارشناسی

پرستاری

پرستاری

1366

شبانه

کاردانی

بهداشت محیط

پزشکی

1370

-

کاردانی

علوم آزمایشگاهی

پزشکی

1369

-

کاردانی

بهداشت خانواده

پزشکی

1371

-

کاردانی

رادیولوژی

پزشکی

1373

-

کاردانی

مامایی

پرستاری

1365

-

کاردانی

هوشبری

پرستاری

1366

-

کاردانی

اتاق عمل

پرستاری

1367

-

کاردانی

مبارزه با بیماری‌ها

پزشکی

1374

-

کاردانی

بهداشت خانواده

پزشکی

1371

شبانه

کاردانی

رادیولوژی

پزشکی

1373

شبانه

کاردانی

مامایی

پرستاری

1365

شبانه

 

بیمارستان‌ها:

ردیف

بیمارستان/ مرکز

سال تأسیس

تخت فعال

رشته‌های آموزشی

1

هاجر(س)

1371

338

داخلی، قلب، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، نوزادان، روانپزشکی و بیهوشی

2

آیت‌الله کاشانی

1350

197

داخلی اعصاب، جراحی، جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، جراحی استخوان و مفاصل، جراحی کلیه و مجاری ادراری- تناسلی، پوست، عفونی، بیهوشی

3

رسالت

1348

31

چشم‌پزشکی

 

دانشکده پزشکی:

      در سال 1365 با پذیرش 110 دانشجو پزشکی در ساختمان مجاور بیمارستان هاجر تأسیس شد و پس از احداث ساختمان فعلی دانشکده در رحمتیه به مکان مذکور منتقل گردید. لازم به ذکر است که در ابتدا اکثر استادان از دانشگاه اصفهان به داشنگاه شهرکرد دعوت می‌شدند و در حال حاضر کلیه استادان، زیر نظر دانشکده پزشکی شهرکرد بوده و از استادان مدعو کمتر استفاده می‌شود.

 

آزمایشگاه‌ها:

      آسیب‌شناسی، آناتومی، ایمنی‌شناسی، بافت‌شناسی، فیزیک پزشکی، فیزیولوژی، انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی، بیوشیمی و شیمی، میکروب‌شناسی، ویروس‌شناسی.

 

دانشکده پرستاری و مامایی:

      دانشکده پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 1365 با پذیرش 48 دانشجوی پرستاری و 80 دانشجوی مامایی در مقطع کاردانی شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر در این دانشکده رشته‌های کارشناسی پرستاری پیوسته و ناپیوسته، کاردانی مامایی، کاردانی هوشبری و تکنسین اتاق عمل ارائه می‌گردد.

 

آزمایشگاه‌ها:

      SKILL LAB- فیزیولوژی- ایمنی‌شناسی- تشریح- بیوسیمی- میکروب‌شناسی- انگل‌شناسی- بافت‌شناسی و سلول‌شناسی- آسیب‌شناسی- فیزیک پزشکی.

 

دانشکده بهداشت: -