یکی از مهمترین نکات این است که دانش آموزان بپذیرند که هر کس در بحث انتخاب رشته به آن ها مشاوره می دهد در حد مشورت است و دانش آموز باید خودش تصمیم بگیرد و این تصمیم باید خودخواهانه و با آگاهی باشد. یعنی دانش آموز به آینده خودش علاقمند باشد.

امسال خصوصا در رشته تجربی این که دانشگاه های خودگردان و یا بین الملل مطرح شده اند از طرفی سبب شده است برخی دچار توهم دندانپزشکی و داروسازی و پزشکی شوند. می خواهم این را بیان کنم که آیا دانش آموزی که درصدهایش بسیار پائین هستند و در حد 20 یا 30 درصد و جمع درصدهایشان گاهی به 100 هم نمی رسد آیا اگر این افراد وارد رشته هایی مانند دندانپزشکی شوند موفق خواهند بود؟ آیا توان رقابت با دیگران را خواهند داشت؟ برخی چشم هایشان را روی واقعیت می بندند و می گویند من فقط می خواهم وارد دانشگاه شوم از طرفی داریم کسانی را که دانشجو می شوند و می گویند که من توان ادامه این رشته را ندارم و بسیار سخت است پس دقت کنید که واقعی و به دور از توهم انتخاب رشته کنید.

برای انتخاب رشته نیاز است که سوالاتی را از خودتان بپرسید از جمله:

آیا فقط در شهر محل سکونت خود انتخاب رشته خواهم کرد؟

آیا شهرستان خواهم رفت و اگر بله کدام شهرستان ها؟

من یک تئوری دارم مبنی بر این که هر چه نزدیک تر به خانواده باشیم موفق تریم. خصوصا پسرها از این جنبه که غالبا تمایل دارند که در طی تحصیل کار هم کنند. من هم توصیه می کنم دانشجوها در دوران تحصیل کمی هم به فکر کسب درآمد باشند.

و دیگر این که اگر به شهرستان بروید می توانید خود را با شرایط خوابگاه وفق دهید؟ در خابگاه مجبور به تحمل شرایط گوناگونی هستید و علایق افراد با هم متفاوت است و یا در مواردی فرزندان در فکر اجاره مسکنی در شهرستان هستند این ها مواردی است که باید با خانواده به طور کامل مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد و به نتیجه برسد.

آیا با هزینه دانشگاه ها و انواع سیستم ها آشنا هستید؟ دقت کنید که تنها دانشگاه های روزانه، بورسیه و فرهنگیان رایگان هستند و دیگر دانشگاه مستلزم صرف هزینه هستند راجع به هزینه ها حتما تفکر کنید و تصمیم درست بگیرید.

برخی از رشته ها از امسال اضافه شده اند و تغییرات زیادی در پیام نورها داشته ایم. برخی از رشته ها از برخی از دانشگاه ها حذف شده اند البته کسانی که به اشتباه کد این رشته ها را وارد کنند دستگاه به طور خودکار این رشته ها را که از امسال حذف شده اند حذف می کند و به بررسی دیگر رشته ها ادامه می دهد.

پیام نور بهتر است یا غیرانتفاعی غیر از محل سکونت شما؟ دقت کنید که اگر به رشته ای در دانشگاه های پیام نور بروید باید مطالب را خودتان از کتاب های مرجع مطالعه کنید. اگر قرار است پیام نورها را انتخاب کنید آیا قرار است درس بخوانید یا نه؟

به نظر شما اگر دانش آموزی رتبه اش 100000 بشود مجاز به غیرانتفاعی خواهد شد یا پیام نور؟ غیر انتفاعی

زیرا پیام نورها بومی هستند و محدود تر هستند اما غیرانتفاعی ها را می توانید در تمام نقاط ایران انتخاب کنید و ادامه تحصیل بدهید. من توصیه می کنم شهر خوب را با یک رشته در دانشگاه غیر انتفاعی خوب انتخاب کنید.

از طرفی نکته مهم دیگر این است که رشته دانشگاهی را به دانشگاه ترجیح دهید زیرا شما رشته را ادامه خواهید داد نه دانشگاه را.

دانشگاه آزاد بیان کرده است که برای این که از استرس دانش آموزان کاهش دهد از 4 شنبه بعد از انتخاب رشته سراسری،‌ انتخاب رشته آزاد آغاز خواهد شد.

من توصیه اکید می کنم که هنگام انتخاب رشته برای سراسری اصلا به آزاد فکر نکنید و اصلا فرض کنید که گزینه ای به عنوان انتخاب دانشگاه آزاد ندارید.

سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که آیا آزاد در تهران بخوانم یا روزانه شهرستان؟ اگر شهرستانی که مدنظر دارید بروید یک شهرستان بزرگ با دانشگاه خوبی است این را ترجیح بدهید به آزاد اما اگر دانشگاهی که در یک شهر دورتر از مرکز استان قرار است بخوانید که به فرض 3یا 4 ساعت از مرکز استان دور است همان بهتر است که آزاد تهران بخوانید.

نکته و توصیه مهم دیگر من این است که در این ایام در منزل نمانید و حتما به دیدن دانشگاه های مختلف بروید و آن ها را ببینید و واقع بینانه انتخاب رشته کنید.

از طرفی از خودتان بپرسید که آیا امسال شما تمام تلاش خودتان را کردید؟ اگر نکرده اید و اگر سه دلیل قاطع دارید که امسال شما کم کاری کرده اید مجوز یکسال پشت کنکور ماندن را به خودتان بدهید. سه دلیلی بیاورید که قابل رفع شدن باشد و قابل برطرف شدن. به عنوان مثال من برای فیزیک امسال هیچ جزوه خوبی نداشتم. یا من اصلا امسال عمومی ها را نخواندم و یا شمی را اصلا نخواندم.

هنگام انتخاب رشته حتما دقت کنید که کد رشته ها را درست وارد کنید البته خوشبختانه امسال این امکان به طور خودکار وجود دارد که اگر کسی در میان انتخاب ها اشتباهی کند آلارم داده می شود به طور مثال رشته ها با رنگی مشخص شده اند اگر در میان مهندسی ها کاردانی انتخاب کند یک تاییدیه پرسیده می شود تا دانش آموز دقت کند اگر اشتباه نکرده باشد با تایید او ادامه می دهد.  برخی از رشته ها که جنسیت خاصی را مدنظر دارند یعنی یا خاص دخترها هستند یا خاص پسرها اگر اشتباهی رخ دهد خود سیستم به طور خودکار اشتباه را پاک می کند.

برخی از دانش آموزان از الان به فکر تکمیل ظرفیت هستند. این کار اشتباه است عجله نکنید تکمیل ظرفیت در آبان ماه صورت می گیرد و غالبا هم رتبه های پایین به تکمیل ظرفیت نمی رسند.

در حین انتخاب رشته هم همواره از خودتان بپرسید که آیا ترجیح می دهید که پشت کنکور بمانید یا رشته ای دیگر را بخوانید؟ البته من معتقدم هر حرکتی از هر گونه توقفی بهتر است پس سعی کنید که حرکت داشته باشید و متوقف نشوید. البته از جنبه ای دیگر هم گفتم اگر سه دلیل قانع کننده دارید که امسال تمام تلاش خود را نکرده اید شاید بهتر باشد که یک سال پشت کنکور بمانید و تلاش بیشتری کنید.

منبع:کانون فرهنگی آموزش، قلمچی