واژه اسید از یک کلمه یونانی به معنی ترش گرفته شده است. از این جمله چنین برمی آید که برخی از اسیدها را می توان خورد. در واقع ترش بودن لیمو، زرشک، گوجه سبزو... به سبب اسیدهای موجود در آن می باشد.
 
برخی از اسیدها مانند موارد فوق، توسط موجودات زنده ساخته می شوند. ولی بسیاری از اسیدها در طبیعت وجود ندارند بلکه توسط دانشمندان ساخته می شوند. این اسیدها می توانند بسیار خطرناک باشند، مثلا پوست بدن را بسوزانند یا پارچه ها را سوراخ کنند ویا حتی فلزات را ازبین ببرند.
 
برخی از اسیدهای مهم عبارتند از:
 
نام اسید نام شیمیایی فرمول شیمیایی
جوهرنمک هیدروکلریک اسید HCL
جوهر گوگرد سولفوریک اسید H2SO3
جوهر شوره نیتریک اسید HNO3
 
یکی از اسیدهای بسیار قوی که از گوگرد ساخته می شود، سولفوریک اسید است. کاربرد این اسید بسیار گسترده است، از باتری اتومبیل تا صنایع بزرگ مس. این اسید پوست بدن را زخم می کند و پارچه ها را سوراخ می کند. از این اسید در ساختن رنگها، پلاستیک ها و مواد شیمیایی دیگر نیز استفاده می شود.
 
یک اسید قوی دیگرهیدروکلریک اسید است. از این اسید برای جرم گیری از سطوح مختلف استفاده می شود. هیدروکلریک اسید در معده نیز وجود دارد وبه هضم غذا کمک می کند.
 
از دیگر اسیدهای بسیار قوی نیتریک اسید می باشد. این اسید رد صنایع بسیاری از جمله مهمات سازی کاربرد دارد. مواد منفجره مشهوری نظیر نیتروگلیسیرین و T.N.T به کمک این ماده ساخته می شوند.
 
یکی از پدیده های مخرب محیط زیست، باران اسیدی می باشد. از حل شدن برخی از آلاینده های هوا در قطرات باران، خاصیت اسیدی در باران به وجود می آید.
 
برخورد باران اسیدی با گیاهان، مجسمه ها و... باعث تخریب و به وجود آمدن خسارت های غیرقابل جبرانی می گردد.
 
 
 
بازها (قلیاها)
 
بازها دشمنان قدیمی اسیدها به شمار می آیند و رد واقع می توانند با اسیدها واکنش داده، آنها را خنثی کنند. بازها اغلب تلخ مزه هستند و در اثر تماس با پوست آن را لیز و صابونی می کنند چرا که با چربی دست صابون درست می کنند.
 
بازها اغلب در خانه نیز یافت می شوند. گرد کیک پزی، جوش شیرین، گازپاک کن و ماده لوله بازکن همگی باز هستند.
 
مایع درون پوست پرتقال نیز یک باز است به همین دلیل تلخ مزه است.
 
برخی از بازهای مهم عبارتند از:
 
نام باز نام شیمیایی فرمول شیمیایی
سودسوزآور سدیم هیدروکسید NaOH
پتاس سوزآور پتاسیم هیدروکسید KOH
آهک کلسیم اکسید CaO
 
یک باز بسیار قوی سدیم هیدروکسید است. از این ماده برای ساختن صابون و کاغذ استفاده می شود.
 
پتاس سوزآور، باز قوی دیگری است که از مهمترین کاربرد های آن می توان به ساخت شامپوها اشاره کرد. از این ماده همچنین در ساخت پتاسیم پرمنگنات ( که در گذشته به عنوان ضدعفونی کننده اشاره می شد و اکنون در بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارد) استفاده می شود.
 
آهک بازی است که کشاورزان و باغبانان برای برای کم کردن خاصیت اسیدی خاک ( ناشی از بارش بارانهای اسیدی ) آهک به آن اضافه می کنند. گیاهان در خاکی که کمتر اسیدی باشد بهتر رشد می کنند.
 
آهک پس از حل شدن در آب ( رطوبت خاک) به آب آهک که آن هم یک باز است تبدیل می شود.آب آهک، خنثی کننده مناسبی برای اسیدهاست.
 
 
 
مواد خنثی:
 
ماده ای که نه اسید باشد و نه باز،خنثی نامیده می شود. آب خالص، نفت و محلول نمک خنثی هستند.
 
 
 
نمکها:
 
 
 
نمکها از واکنش بین اسیدها و بازها به وجود می آیند.
 
شاید در وهله اول فکر کنید که منظور از نمک، همان نمک طعام است. واقعیت این است که نمکها انواع بسیار گوناگونی دارند.
 
از واکنش های اسید و باز می توان به پختن کیک اشاره کرد. جوش شیرین و پودر آشپزی یک واکنش خنثی شدن اسید- باز به وجود می آورند که به پیدایش شیرینی ترد و لطیفی منجر می شود.
 
جوش شیرین NaHCO3 یک باز است.
 
وقتی این ماده همراه با خمیر مایه شیرینی پزی که اجزای اسیدی دارد، استفاده می شود، یک واکنش اسید-باز روی می دهد و گاز کربن دی اکسید آزاد می شود.
 
گاز کربن دیاکسید حاصل در مایه مزبور به دام می افتد و باعث می شود خمیر مایه هنگام پختن بالا بیاید.
 
نیش بسیاری از زنبورها دارای خاصیت اسیدی است و در اکثر مواقع استفاده از محلول جوش شیرین در محل گزیدگی، اثر نیش را تا حدی خنثی می کند.
 
 
 
شناسایی اسیدها و بازها:
 
ساده ترین راه شناسایی اسیدها و بازها، بهره گیری از یک شناساگر است. رنگ شناساگردر محیط های اسیدی ، بازی و خنثی متفاوت است.
 
مشهورترین معرف اسیدها و بازها، تورنسل ( لیتموس) نام دارد. این ماده رنگینه نوعی گل سنگ است. تورنسل در آزمایشگاه معمولا به دو صورت محلول یا کاغذ تورنسل وجود دارد. محلول تورنسل در محیط اسیدی به رنگ قرمز و در محیط بازی به رنگ آبی  و در محلول خنثی بنفش رنگ است. کاغذ تورنسل به دو رنگ آبی و قرمز موجود است. کاغذ تورنسل قرمز در محیط بازی به رنگ آبی در می آید و بالعکس.
 
معرف دیگری که بیشتر برای بازها قابل استفاده است، فنل فتالئین است. این ماده در محیط اسیدی وخنثی، بی رنگ و در محیط بازی به رنگ صورتی یا ارغوانی در می آید.فنل فتالئین پرکاربردترین شناساگر می باشد.
 
از رنگینه های گیاهی نیز می توان به عنوان شناساگر استفاده کرد. عصاره کلم سرخ، گلبرگ گل بنفشه و گل سرخ نیز شناساگرهای دیگری برای مواد اسیدی یا بازی هستند.
 
توجه کنید که شناساگرها فقط برای شناسایی اسیدها و بازها به کار نمی روند. به عبارتی بسیاری از معرف ها برای شناسایی موادی دیگر مثلا نشاسته، آهن و... استفاده می شوند.